Föl fött på dygn 306

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fleuthen
  • Startdatum Startdatum
F

Fleuthen

Vi fick i tisdags en överraskning när vi kom ut i stallet för att morgonfodra och ett av våra ston fölat under natten... Stoet i fråga brukar gå över tiden med ganska exakt 14 dagar och var inte beräknad förrän den 24 juli (detta är hennes 4.e föl)...
Inga tecken på att fölning var på gång kvällen innan och detta sto brukar visa tydligt när det är dags.

Fölet i fråga är det absolut inga fel på. Hon är en stor välvuxen fölunge och visar inga som helst prematura tecken. Hon äter som hon ska, är korrekt i benställ etc och hade du inte vetat att hon var för tidigt född hade du aldrig kunnat gissa det!

Frågan är nu... Stoet seminerades två gånger med fryst semin, tog sig alltså på andra försöket. Ser man till betäckningsdatum så skulle fölningen mycket väl stämma överens med första semineringen. Hur troligt är det att hon tagit sig på första försöket? Känns liksom märkligt, speciellt med tanke på att det är fryst semin då man UL flera ggr?

Sv: Föl fött på dygn 306

Skulle kunna tänka mig att t ex en kombination av ett lite äldre sto som har några/någon cysta i kombination med en lite oerfaren eller stressad veterinär skulle kunna göra det.

Frågan är vad som är mest sannolikt/osannolikt -att hon ändå tog sig på första eller att fölungen var klar en månad för tidigt.... Jag vet inte.

Det troligaste tycker jag ändå låter som att vet. har missat.
Men samtidigt fick en bekant till mig ett friskt stoföl i år på dygn 309, och det fanns inga tveksamheter runt det (bara seminerad en brunst). Hon var stor och frisk men med något veka kotor i början.

Men det känns ändå som att det är vanligare att det missas på UL än att föl förds så tidigt och inte är prematura/klarar sig.

Har mycket svårt att tro att en veterinär kan seminera ett dräktigt sto. Då ska man både:
Missa ett foster i livmodern.
Tvinga sig in genom en sluten cervix. (Inte lätt)
Haft koll på en follikel, och konstaterat att den ovulerat. (Vilket inte sker på dräktig häst).

Jag fattar inte att man hela tiden tror att det är fel semineringsdatum när ston fölar "för tidigt"? Hästar HAR väldigt olika dräktighetslängd, inget konstigt med det.

Även om de har väldigt olika längd på dräktigheterna (320 - 370) så kommer man inte ifrån att 306 är väldigt tidigt och helt klart utanför det normala. Föl som kommer så tidigt brukar ju definitivt inte vara pigga, starka och friska.

Jag inser också att det är svårt och i princip omöjligt att betäcka ett sto som redan är dräktigt med tanke på ovulering, cervix etc, etc. (Seminveterinären är dessutom väldigt rutinerad och rekommenderad av flera hingsthållare när det gäller fryst semin).
Hade faktiskt inte en tanke på att det kunde ha tagit på första förrän en av de veterinärer jag pratade med gällande eventuella prematura tecken på fölet föreslog det... Faktum kvarstår dock att årets föl är lika stort som stoets tidigare föl -som är födda 6 veckor senare... Jag är dock oerhört tacksam för att vår fina fölunge klarat sig och än så länge verkar må alldeles utmärkt!
Sen känns det som det varit ett märkligt år med fölningar, brunster etc...

Naturen är märklig och hur vi än försöker reda ut allt så blir vi "lurade".;)

Vår veterinär är också erfaren och skicklig men kunde ändå inte se ett foster förrän över 100 dagas dräktighet!!! Hon kliade sig i håret. Allt tydde på att stoet var dräktigt men inget foster hittades vid ul. Så det mesta kan hända. Grattis till en fin fölunge i alla fall!

Vi fick i tisdags en överraskning när vi kom ut i stallet för att morgonfodra och ett av våra ston fölat under natten... Stoet i fråga brukar gå över tiden med ganska exakt 14 dagar och var inte beräknad förrän den 24 juli (detta är hennes 4.e föl)...
Inga tecken på att fölning var på gång kvällen innan och detta sto brukar visa tydligt när det är dags.

Fölet i fråga är det absolut inga fel på. Hon är en stor välvuxen fölunge och visar inga som helst prematura tecken. Hon äter som hon ska, är korrekt i benställ etc och hade du inte vetat att hon var för tidigt född hade du aldrig kunnat gissa det!

Frågan är nu... Stoet seminerades två gånger med fryst semin, tog sig alltså på andra försöket. Ser man till betäckningsdatum så skulle fölningen mycket väl stämma överens med första semineringen. Hur troligt är det att hon tagit sig på första försöket? Känns liksom märkligt, speciellt med tanke på att det är fryst semin då man UL flera ggr?

Jag funderar fortfarande över samma sak som du...vi fick ett "förtidigt fött föl" 2009 :angel:

Precis samma sak, med semineringsdatumen, fast det tog tre brunster innan hon "tog" sig enligt stationen, och datumet stämmer väl med andra gången, men seminveterinären säger att det är nästan helt omöjligt att hon skulle seminera om ett dräktigt sto.

Precis som CK säger så känns det märkligt att en seminveterinär skulle missa alla detaljer vid nästa seminering, och jag ringde faktiskt efteråt och bad om journalen från seminstationen, för att stämma av fakturan och kolla datumen men den fick vi aldrig.

Har grubblat om och om igen, men till saken hör också att stoet i fråga var nymfomanisk, och visade "brunsttecken" hela dräktigheten, vilket givetvis inte är normalt. Men vi fick inga som helst upplysningar om att hon skulle haft cystor eller liknande.

Vet ett par som köpte ett föl efter en viss hingst vi kan kalla honom Knut då fölet registrerades visade det sig att det hade en annan pappa vi kan kalla honom Seb till saken hör att stoet seminerats med Seb först men konstaterats inte dräktig och då seminerades hon på nästa brunst med Knut. Så tydligen kan det hända! Det var så att säga ingen tvekan om att seminering nr 1 tog sig!

nja ingen tvekan vet jag inte... kan ju ha blivit fel i papperna/mänskliga faktorn och stoet har blivit inseminerad med Seb båda gångerna.

Liknande trådar

Avel Jag vet inte om denna tråd ska ligga här eller under hästvård? Flytta gärna om den ligger fel. Mitt sto kastade sitt föl i förrgår...
2
Svar
20
· Visningar
3 979
Senast: Kellie
·
Avel Hon var positiv i blodprov efter 60dgr. Veterinär rekommenderade inte UL på mini. Tydligen var senare blodprov inte heller så säkert och...
Svar
12
· Visningar
2 649
Senast: Cornelia
·
Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 922
Senast: JSH
·
S
Avel Vi har precis beställt semin för 2 hoppston som vi vill ha föl på tills nästa år. Det här blir våra första föl, och vi är supernervösa...
Svar
16
· Visningar
2 875
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama