föl "checklista"

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare panzy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 454

panzy

Trådstartare
vad behöver man göra med fölet de första månaderna?

avmaskning, vaccinering, men när?

nått annat?

Sv: föl "checklista"

Avmaskning vid 8v ålder mot spolmask, rådfråga din vet om preparat. Stelkrampsvacc vid 4 mån, därefter ca 6-8v senare, därefter 6 månader. Influensa vid 6 månader, därefter 6-8v och sen 6 månader senare. Stelkramsvacc sker sedan vart 3.e år om ingen skada inträffar då kan behöva revaccinera. influensa vacc sker en g/år, men man kan vacc varje halvår om man vill. Hästar som skall tävla internationellt måste ha halvårsvaccinering. Själv vacc jag unghästarna varje halvår tom hösten dom är 3 1/2år för att dom skall få ett bra grundskydd och inte bli alltför sjuka när dom utsätts för smittor. Men ett bra tips är att rådfråga din veterinär vad han/hon rekkomenderar.

Puttar den här gamla tråden!
Hur är det egentligen med pappershanteringen runt det hela, det känns lite rörigt? Något viktigt att tänka på kring försäkringar, registrering, idmärkning, pass etc?

Egen försäkring kan du ta på fölet när den är 2 dagar gammal om du inte har foster och föl försäkring då gäller den oftast tills fölet är 30 dagar, själv försäkrar jag alltid på 2 dygn eftersom fölet är värt mer än den är försäkrad i som foster och föl pga den höga premien.

ID, Chip och DNA görs vid samma tillfälle och när sto och föl fortfarande går ihop, oftast när fölet fällt av fölpälsen och man kan se vilken färg den blir. Handlingarna skickas in till rasföreningen och sedan skickas passet ut ca 4-5 månader efteråt tillsammans med en faktura .

Tack! Jag har foster och föl försäkring, men det kanske är bra att anmäla tidigt ändå... Jag tänkte byta bolag till fölet om möjligt, men det ska väl inte vara några problem.

Liknande trådar

Avel Vad är det för regler runt fölnamn om man vill registrera ett welsh föl?? Antal bokstäver? Får det finnas ett gårdsnamn eller ortnamn...
Svar
7
· Visningar
217
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
978
Senast: Freazer
·
Avel Till sommaren väntar mitt sto föl och har börjat fundera lite på vad det finns för alternativ att registrera avkomman i? Mamman är...
Svar
1
· Visningar
306
Senast: Görel
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 114
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka