Föl/Åringar

linafina

Trådstartare
Tråden hamnade lite fel hoppas någon moderator kan flytta den :).

Vem här har småbebisar och åringar just nu?

Vad ger ni för foder och hur mycket?

Vad gör ni med dom? Är dom bara i hagen eller pysslar ni och gör annat?

Vad har ni för planer för framtiden?

Lite frågor som jag hoppas ni vill svara på. Är så nyfiken :).

Senast ändrad:
Sv: Föl/Åringar

Min snart 7 mån halvblodshingstföl går fortfarande med mamma, får inget EGET tillskott utan de fodras med hösilage å kanske 1-1½ kg havre... Anledningen te att jag inte vet exakt e för att jag har dem inackorderade på heltid å bara kollar till dem ca 1 gg/ månaden (oannonserade besök)...
Men har hitintills inte haft något alls att klaga på ... Märren som e 21 (blir 22) är lika rund som innan (dvs FET) å han e "unghästhull" dvs man känner revbenen men mer e de inte...

Jag borstar, kratsar hovar (raspar vid behov) och har vid senaste besöket tagit ut "liten" ur boxen å ställde upp han i gången ...
Nu har denne pojke ett psyke utöver MÅNGA hästar (efter sin far Nactus *gör alltis reklam för denna UNDERBARA hingst*) så fast jag bara e ute ca 1gg/ månaden är de bara att "fortsätta" från där va man sist me nya saker... Inget han hetsar upp sej över alls...

Hon som har stallet har "direktutsläpp" i hagen men sätter ibland på grimma (i hagen) vid insläpp så hon kan leda han rätt, men i övrigt gör hon INGET med mina hästar...
Men jag klagar inte... de ser MKT välmående ut å skötseln/uppfostran vill jag hellre ska ske på MINA villkor än att de "går fel"...

Aja de va lite snabbt om min blivande åring...

Jag har ett hingstföl på 6½ månad.
Han är avvand nattetid sedan 2 veckor tillbaka, inga problem. Går fortfarande med mamma dagtid och stallets 3 övriga hästar. en trevlig liten flock.
Kommer dock att avvänja dagtid osså inom ca 1 - 1½ månad. Då jag tränar stoet och våran första tävling är slutet av februari. Då måste han vara helt självständig. :D
Men det blir nog inga problem, dom är väldigt oberoende av varann, sto och föl.

Jag gör inte så mkt med honom. Han går i grimma och grimskaft till och från hagen dagligen. Leds själv, dvs, tar alltid sto och föl en o en. Har honom på gången ett par ggr vecka, borstar, lyfter hovar mm.
Efter jul tänkte jag börja träna med träns och bett. Lära honom skritta och trava vid hand.
I sommar ska han på hingstbete och i slutet av sommaren plannerar jag att visa honom. Bara för att han ska få komma ut och få social träning/erfarenhet.
Därav jag vill träna honom med träns i vår.
Sedan blir han valack innan han kommer hem från betet.

Han är tänkt som min framtida allround tävlingshäst. Precis som med mamman hoppas jag kunna tävla både hopp, dressyr och distans.
Han är en cool kille som är nyfiken på livet och tycker allt är kul. Ser fram emot att köra och rida in honom.

I foder väg så står han på ca 60 MJ och 460 SMRP.
Ca 6 kg hö
0.3 kg Lucern Hackad
1 kg KrafftPlussGrön
0.1 kg Miner Grön

Mitt hingstföl (quarter) föddes 1 juli i år. Har går på lösdrift med sin mamma och mina andra hästar där de har fri tillgång på hösilage. De binnds även upp en gång om dan och får kraftfoder och han får då ca 0,5 kg krafft grund. Ca en gång i veckan får han bli uppställd i gången och borstad och då går jag även ut och går med honom. Då jag inte kan vänja av honom genom att ställa i honom i en annan box eller hage så kanske jag får skicka bort honom till en kompis till våren om han inte blivitt avvanad av sig själv. Det enda problemet jag har är att hans mor är en riktig surkärring och att han tar efter hennes attityd och har öroenen mer bakåt än framåt vilket är lite trist. :mad:

Jag har en hingstunge, kallblodstravare, på snart 6 mån. Han blev moderlös vid 4 veckor, så avvänjning har jag iallafall inte behövt kämpa med och eget foder har han lärt sig att äta sedan länge.

Han leds i grimma till och från hagen. Har börjat att stå uppbunden i spilta nattetid. Det enda jag gör i hanteringsväg, förutom att leda honom till och från hagen, är att borsta ibland och kratsa hovarna. Annars sköter de andra hästarna hans uppfostran, extra viktigt för honom som inte haft någon mamma.

Till sommaren kommer han att släppas på hingstbete och sen kastreras till hösten. Därefter kommer jag att börja så smått att vänja honom vid träns, börja tömköra lite. Har tänkt att köra in honom som tvååring, men han ska bli ridhäst i framtiden.

I nuläget äter han ca 6 kg hö, 1½ kg Hippo Alfa och ½ kg lusern hack. Är lagom i hullet och äter med bra aptit.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ett islandshingstföl på 7½ mån. Han delar fortfarande box med sin mamma. Är ute 7-21/22 och leds i grimma ut och in. Jag borstar och kollar hovar några gånger i veckan.
Han äter hö (gissar på ungefär 3 kg) och 1 kg Hippo Alfa och mjölkar sin mamma.

I mars ska han till unghingstflock och där blir han kvar till hösten 2006 är det tänkt. Sedan ska han kastreras och tas hem.

har en 8 månaders arabhingst

Han äter 1 ½ kg krafft groov och så mycket hö han vill ha. ca 8 kg.

JAg borstar och fixar hovar mm och är ute och promenerar ibland. Tar de diskussioner som kommer men "tränar" inget. Resten av tiden går han och blir uppfostrad av mingammelvalack i väntan på att en kompis ska pluppa ut :D

Han ska bli min Dressyr/westernhäst. :bump:

Jag har ett sto som är ca 1,5 år just nu...

Jag ger henne hö, lusern, betfor och fibergi + bio vimin
ca 3-6 kg hö beroende på hur kallt det är och lite annat. Räknar med att hon får "fri tillgång" men då jag ej har lämpligt sätt att förvara de i boxen utan att hon sprider ut att så har jag räknat ut hur mycket hon äter på en natt ungefär.
Hon får ca ½ kg lusern och ½ kg betfor och sen 2 dl fibergi. Detta för att hon ska orka med kylan och hålla hullet... Även ha energi kvar att röra sig och leka och även att växa.

För det mesta går hon i hagen. Men i vissa perioder longerar jag henne. Och kör en del mental träning med henne. Hon är redan van att ha en sadel på ryggen och tömkörningsgjord. Skydd är inte heller problem.

Hon ska vara min allround häst och även gå lite i avel. Hon kommer troligen bli distans häst på iaf låg nivå. Och kommer nog även dyka upp på dressyr/hopp tävlingar. =)

Just nu har jag en 3 åring så han är lite äldre, jag tycker det är viktigt att hantera hästen så det inte blir problem med sånt längre fram, tex knacka på hovarna när man kratsar inför skoningen, leda dem mm.Men varje dag behöver de inte aktiveras, man kan sätta ngn leksak i hagen de kan leka med.
Jag har ingen höboll i hagen men han går praktiskt taget på fri tillgång då vi alltid ser till att de har hö+ att jag ger fibergi.

Jag har ett trarabsto på snart 8 månader (korsning arab travare). Mamma flyttade när hon var 6 månader. Tänk vad otroligt roligt det är att ha en bebis och hon är underbar. Gör i stort sett vad de andra gör. Leder och binder upp, borstar och verkar. Vågar dock inte binda upp henne i två rep i gången än (kanske inte är någon större fara). Tar en promenad när tillfälle ges och det tycker hon är helt ok. Ropar inte efter andra hästar och följer mig glatt vart jag vill gå, över stock och sten, upp och nerför slänter osv.
Har inte funderat så mycket över hur jag skall gå vidare. Vill inte longera eller göra för mycket nu. Volter och hinder är väl allt för tidigt och riskabelt på unga ben. Annars är väl avsikten att vänja henne vid täcken, lindor, transport och rep runt rumpan och magen och släpande saker, det som känns viktigast just nu. Har inte börjat än. Tänkte börja framåt vårkanten, när marken är mjukare och utan isfläckar. Det skall dock inte vara arbete utan endast tillvänjning så att hon blir orädd. Göras bara så länge att hon blir trygg med allt det märkliga.
Kör in henne vid två års ålder och rider in vid tre. Hon skall sina första sex, sju år vara en allround häst. Hopp och dressyr och grundträning i skog och mark för hållbarhet. Sedan är förhoppningen att hon skall bli distanshäst, men det viktigaste av allt för mig är hon blir den häst som jag kan ha under hela hennes livstid. Blir hon bara en vanlig allround häst (för att hon inte har hållbarheten för distans på högre nivå) så blir jag nöjd med det. För det är hon och jag fram till min pension.
I sommar hoppas jag på att hitta ett bra bete med andra ettårston så att hon får leka och bara vara häst. Just nu går hon ihop med två arabston. De har fri tillgång på ensilage av bästa kvalité och hon får i sin box på natten även under kilot i havre/kornkross, 400 g sojamjöl, mineraler, lite kalk och salt, matolja och tillskott av selen och e-vitamin.
Vad det är roligt med den lilla damen. :)
Hälsning Maja

Hingst på snart 9 månader kom till mig för c:a 3 veckor sedan från Tyskland.Ska bli min blivande dressyrstjärna....Daglig skötsel.Tränar att bli lämnad själv i stallet,själv att ut o promenera(i mån av underlag,j-vla is....)lagt på filtar,täcken o vojlockar,lyfta hovar etc....Ska honom så länge det går som hingst, planerar att visa honom nere i Tyskland som 2-åring.Äter :fri tillgång till hö,använder Kvarnbys kraftfoder + havre.....& massor av äpplen...& morötter för han är ju så söt!!!!

Har en 7månaders hingstföl. Försöker ta promenader varje dag.Lyfter ben å borstar varje dag. Lägger ner väldigt mycke tid för att få honom självsäker så man kan ha kvar honom som hingst. Brukar visa honom saker som kan vara farligt typ ikeapåsar mm.

Fölis... född april
Dynavena ca. 1-2 kg, Ensilage så mycket det får plats i den lilla magen.
Går i hagen (är helinakorderad) är där och är söndagsmatte.
Ska flytta hem i maj och där efter är det väl dax att börja pyssla lite mera!
:bump: :bump:

Har en halvblods hingst som är 8 månader. Avskilljd helt från mamma sedan 2 veckor tillbaka.

Vad ger ni för foder och hur mycket? Fri tillgång på hösilage, han äter ungefär runt 6-8 kg/dygn. Väger hela tiden så jag vet ungefärligt hur mkt han petar i sig. Är dock aldrig utan hösilage. 1 kg korn kross samt 1,2 liter betfor/dygn. Vitaminer, mineraler, vitlök och morötter.

Vad gör ni med dom? Är dom bara i hagen eller pysslar ni och gör annat? Ljust nu, leds han bara till och från hagen i grimma och grimmskafft. Har blivit hingstig ocg kaxig sista tiden, så det är lite uppfostring nu. Skall så småningom börja med träns och ut och gå lite mer rejäla promenader

Vad har ni för planer för framtiden? Är inget jag skall behålla. Han är avlad för fälttävlan, så vi får se vad det blir av honom. Det får tiden utvisa.

Såg att du ger din lille vitlök. Är det ok att ge så små det? Jag funderade på det i förra veckan men har inte vågat ge ännu. Hur mycket ger du?

Jag har ett 8 månader gammalt fjordföl. Hon går fortfarande med sin mamma. Har lösdrift så avvänjningen kommer till sommaren. Har ingen anledning att skynda med det. Förutom det hon får från mamman har hon som övriga hästar i lösdriften fri tillgång på ensilage. Och en gång om dagen får hon lite lusernpellets, kraft grov, betfor och mineraler, mest för att få något när de andra äter och för att täcka eventuell kraftig tillväxt.
Lillan är redan van vid uppbindning och kan vara utan mamma en längre tid. Hon har redan blivit introducerad på bett, träns, sadel, täcke och bröstsele. Jag tränar henne inte regelbundet, utan det blir när jag känner att hon själv söker kontakt och vill göra saker eller när jag känner att lite träning behövs. Hanterad blir hon varje dag.
Mål för framtiden är att göra visning vid premiering till rutin, få henne att acceptera bettet, öva lydnad och introducera olika miljöer för henne. Tömkörningen kommer jag börja med så fort jag känner att hon är redo. Lillan ska bli min andra ridhäst. :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
484
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 448
Senast: Marita73
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 256
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama