Mina småttisar har äntligen fått börja sova ute de med! Dvs Harry sov väl på lösdriften en eller två nätter innan han blev sjuk (i normala fall så bor mina föl ute från dag ett), men Arielle har varit inne på nätterna hela tiden - först pga dåligt väder och att jag inte orkade chansa på en till sjuk fölunge; hennes mamma föredrar box dessutom, och sedan höll jag dem inne ett tag efter att Harry kom hem för att han skulle få en gradvis övergang efter att ha stått på box 24/7 på kliniken, och för att det var rätt kallt på nätterna.
Nu har dessutom de två små börjat leka och hänga med varandra, vilket mammorna (särskilt Harrys mamma) verkar tycka är jätteskönt, så de får lite lugn och ro.
@Ajda Sådär såg Harrys ena bakben ut, han blev jättefin efter en vecka på kliniken där de stod på box och promenerades 2-3 ggr dagligen i 10 minuter på betong/asfalt. Men hemma hade jag dem på lösdrift med grushage, det funkade bra det med då han vilade ofta och mycket, gick bara inte lika snabbt framåt.
På tal om ben, och foder, så tycker jag Arielles något korta senor fram blivit värre sista tiden, så jag funderar på att dra ner på stoets kraftfoder. För visst kunde det ställa till det om de fick för mkt så fölen växte snabbt, om de har antydan till senkontraktur? Arielle är en sådan som ska ha mjölk precis hela tiden så jag ökade litegrann på givan för att vara säker på att stoet skulle orka producera tillräckligt, men funderar på om det blev fel... De är fina i hullet nu iaf.