Hedinn
Moderator
Och jag vet föl som fått saltförgiftning och varit nära att stryka med.Ja, jag har alltid satt saltstenen så inte fölis når och gjort det även i år så att inte fölen ska slicka för mycket och få diare.
Men nu när man läser lite olika artiklar om salt till föl så finns det vissa som påstår att salt inte skulle vara någon fara att ge föl, erfarna stuteriveterinärer både i Sverige och utomlands bla. Att dom slickar på saltstenen för att dom känner av att en diare är på gång och då slickar och dricker extra inför det. Inte att saltet orsakar diare.
Läste i en artikel en veterinär som hade frågat en kollega ang detta som jobbat många år på ett stort stuteri i USA. Kollegan i USA hade aldrig hört talas om att salt skulle vara farligt till föl.
Men många erfarna uppfödare i Sverige vittnar ju om att föl som slickar mycket salt får ibland väldigt svåra diarrér. Så vad som är rätt eller fel är ju svårt att veta....
Men jag ger salt i fodret samt saltsten på hög höjd så att fölis inte når för säkerhets skull.
Alltså, salt är inte farligt för föl. Det som är farligt är ifall de blir besatta av saltstenen för att de tycker det är gott och slickar i sig på tok för mycket, eftersom de inte kan reglera salthalten.
Jag har svårt att se logiken i att de skulle slicka i sig salt för att de känner att en diarré är på gång? Då borde man ju även se ett rejält ökat vätskeintag eftersom det är just brist på vätska i förhållande till saltnivån som ger saltförgiftning - även hos en vuxen häst.