Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Intressant!
Veterinären varute idag och gjorde tandkontrollen+vaccinering. Hittade en vargtand och en knöl som kan vara vargtand eller inte. Knölen sitter precis där ett eventuellt bett ska sitta..
Min veterinär tycker inte man ska dra vargtänder om de inte påverkar hästen. Jag kan hålla med och knölen kommer isåfall behöva kollas av klinik om man nu vill ta bort den.
Ser det inte som nån fara utan bara ännu en sak som gör att jag kommer rida bettlöst
Bra tänder annars! Raspade en vass kant och han påpekade att tänderna är så hårda att de känns som att raspa metall
Jag kommer vara lyhörd och speciellt om jag skulle vilja testa att ha bett. Annars tyckte han inte vi behöver kolla tänderna förens vid 4,5-5års ålder igen!
Utifrån vad du skriver så tycker jag att du ska byta tand-veterinär till din häst... Det händer ju jättemycket i munnen på dem mellan 2 och 5 års ålder, om man inte har koll så att tänderna ramlar ut som de ska så riskerar man att de nya som kommer upp blir sneda... Så rekommendationen är att kolla var 6e månad fram tills minst 5 års ålder.
Att inte dra vargtänder låter lite tveksamt det med. Klart man kan chansa, och din häst kanske aldrig får problem med sina tänder, men det känns som onödigt risktagande.
Tänkte bara skriva lite som en generell input i tråden, att inte alltid lyssna okritiskt på veterinärer.
Idag har den här lilla grabben haft en ryttare på sig för första gången. Min förväntade hjälp ställde in på kort varsel tyvärr, så jag fick jobba med honom själv åter igen. Hängde på honom lite och fick honom att gå lite med mig hängandes utan dramatik. Läget kändes rätt så jag vågade lägga över benet. Satt kvar i typ 10 sekunder och hoppade sedan lugnt av. Upprepade ytterligare en gång utan problem. En sån euforikänsla att få sitta på sin häst för första gången!
Visa bifogad fil 39892
Det kan ju vara antingen infektion eller inflammation. Hon har kanske fått in någon skit i småsåren?Elsa har haft lite otur senaste månaden. Först var hon halt v.bak och sen fick hon lymfamgit på h.bak för två veckor sen. Hade bara några småsår på hasen så det har varit rätt skumt.
Är fortfarande rätt tjock i benet och gallig i hasen Någon som har erfarenhet av hur länge det kan hålla i sig? Blir nog att ringa veterinären igen nästa vecka om jag inte ser någon bättring snart.
Håller på och fodrar på med protein då hon började falla ur lite trots fri tillgång och de andra hästarna rullar fram.
Ca 164 cm fram och 165 cm bak är hon nu, 135 i täcken passar perfekt och det finns fortfarande ett hål kvar på cobgrimman. Så det är typ bara ben
Visa bifogad fil 40212