Fast det kan ju bli för mycket psykiskt också, även om det inte är någon fysisk belastning. Väldigt lätt att överträna hästar rent psykiskt, åtminstone de där som är ständigt positiva till jobb och när det händer saker och inte säger ifrån. Så det är nog bra att ha i huvudet.
Min har inte ens blivit ledd i grimma och grimskaft än, hon kan vallas och följer andra hästar då hon behöver flyttas på, hantering vid vaccination och verkning och transportering fungerar ändå, så då ser jag ingen anledning till att krångla. Vuxen hinner hon bli ändå, jag anser att det är viktigare att hon får vara ung först.
Säger absolut inte att det är enda rätta sättet, alla har inte den möjligheten till hästhållning och alla hästar är inte lika enkla, allt jag säger är att man inte kan ligga efter med en unghäst. Jobba hinner man, huvudsaken är att hästen kan bete sig.
Sen kan jag väl personligen tycka att två hagkompisar är för lite för en unghäst, jag flyttade min för att jag tyckte sju var för lite (främst då ingen var jämngammal). Stora ytor och en lite större, bra flock är det optimala för att unghästen ska kunna göra av med energi. Jobb med en människa tror jag aldrig kan ersätta lek med jämngamla hästkompisar.