Sv: Föl 2010

Ser jättefin ut! :-D

Själv går jag och längtar efter att ta hem min tjej... i slutet av september kommer hon!

Gissar att de har förändrats ganska mycket på det sista året. Träffade henne senast i juli -12....

Planerar att lägga grunden i höst och rida in henne i vinter :-D

*kl*

Hur går det för alla -10: or?

Jag har börjat så smått med mina tjejer nu. Båda var innan sommaren helt ohanterade så i sommar har vi övat på att leda, lyfta hovar och lasta. När lastningen kändes ok åkte vi till tandläkaren och drog ut vargtänder, och jag är sjukt stolt över mina sparsamt hanterade unghästar, som skötte sig exemplariskt! Gick på släpet snällt (andra gången de åker transport och första gången uppbundna med mellanvägg), står som ljus och väl framme os veterinären stod Litla snällt och väntade i en box medans Sprengja fick tänderna borttagna, och sedan Litla.

Sprengja hade två vargtänder och Litla en så nu är tanken att de ska få börja vänja sig vid bett. Sprengja hade det för första gången igår, Litla har inte haft det än men så ligger hon lite efter Sprengja i utbildningen också. De är rätt olika, Sprengja cool, orädd och rätt tuff, medan Litla är lite ängslig, väldigt känslig och flyr hellre än att se vad som händer. Jag räknar med att Litlas utbildning kommer ta längre tid, men det gör mig inget :)

Sprengja

970029_671529802871317_368108802_n.jpg

1001916_665936276764003_1691369554_n.jpg

Litla

1006298_671539779536986_1057922067_n.jpg

487934_671539772870320_1525407470_n.jpg

1148763_671539756203655_33587451_n.jpg

1150371_671540142870283_2109022152_n.jpg

Vilka trevliga och fina bilder du bjuder på -och vackra hästar :love:

Lycka till med fortsatt utbildning! Ska bli roligt att följa er.

Har också börjat med Rigel. Blev kastrerad i Juli (impulsivt -smitare och betedde sig väldigt hingstig) Fick tillochmed en varningsskylt på Helsingborgs klinik :S
Men är nu tillbaka i sig själv igen, vände verkligen samma dag..

Har suttit på honom. Är bettvan och gapar med spetsade öron innan man hinner fram :D
Väldigt trevlig och sammarbetsvillig. Lika enkel som mamman sin :) Min absoluta drömhäst!

Oj vilka fina hästar du har Brandybus :-D Blir roligt att följa er utveckling.

Själv har jag precis hämtat hem min Thokkis (Tjockis) från Stenholmen där hon gått och haft det bra i nästan 2.5 år! Hon är bra rund nu så mitt närmsta mål är att få ned henne i vikt lite innan vi sätter fart med träningen på allvar. Först får vi lära känna varandra igen ;-)

Senast ändrad:

Ser jättefin ut! :-D

Själv går jag och längtar efter att ta hem min tjej... i slutet av september kommer hon!

Gissar att de har förändrats ganska mycket på det sista året. Träffade henne senast i juli -12....

Planerar att lägga grunden i höst och rida in henne i vinter :-D

Här kommer två bilder på henne, precis hemkommen!

Vad fina de är!

Hade planerat att Frenja skulle vara inriden efter semestern, men just då började hon växa igen så hon har mest vilat.
Går bra att longera i skritt, trav och galopp. Är förvånad över hennes fantastiska balans på volt:), vilket hennes mamma hade mycket svårt för i samma ålder.
Har hoppat upp några gånger och ridit själv på henne i skritt. Har tyvärr ingen sadel till henne så tar det lite lugnt eftersom hon är lite lätt i rumpan. Men nu får hon nog vila ännu mer så hon växer ikapp igen. Märks att hon är lite tröttare

993517_10151393066191901_1018899950_n.jpg

Aleiga från Ryet har vi påbörjat inridningen på nu =) Hon e änn så länge super snäll å inte tyckt nått va de minsta konstigt.. Så snart e de dags för trav =) vi skyndar sakta då hon växer en del sammt att hon är dräktig med Fjalar här under =) Beräknas föla i mitten på maj =).. hon e 139cm nu.

1005925_10151468503836901_610385373_n.jpg

Fjalar från Tavlesjö har haft massa ston här nu i sommar som han betäckt så hans inridning väntar vi med till sista stoet åkt hem.. nu e han sadel å träns van i alla fall å sååååååååå snäll.. Han är 133 cm nu..
Fjalar ska på unghäst visning i båstad i oktober.. De ska bli så kul å se vad dom tycker om min prins =)

Här går det frammåt :) Hera har ju varit hanterad från början. Hon har i princip gjort det mesta nu, haft sadel, träns, bett, jag har även suttit upp och skrittat på henne ett par gånger. Vi går promenader och longerar i skritt och trav än så länge, hon kan frammåt, sakta av och halt. Hon fick sina första skor i fram för en vecka sen, så hon är redo för inridning till våren :) Jag kommer fortsätta med longering, och promenader och sitta upp och skritta öva på att stanna gå frammåt, svänga osv under hösten innan vilan. Tror kankse vi kommer få börja om något eftersom vi kommer att flytt och byta stall om en vecka så det blir mycket nytt för henne. Här kommer några bilder från nu i sen sommar på min fina Hera <3 Första bilden är från igår, den andra från förra veckan och den längst ner är från början av augusti!

64460_10151647018518107_1779874919_n.jpg

1176286_10151637872548107_471194569_n.jpg

1003491_10151576228298107_708513264_n.jpg

KL

Vad långt ni kommit med era treåringar! Mitt sto är ledvant och van vid hantering i allmänhet som att lyfta fötter och åka transport men i övrigt har jag inte gjort något alls med henne. Om en vecka är det dock dags att ta in henne på stall och påbörja inridningen. Jag är taggad som bara den!
Exteriört är hon inte den vackraste man sett, men å andra sidan är hon i rejält överhull också. Hon är dock bra stor och det är skoj och det finns mycket pass kan jag lova ;)

KL

Igår var vi ute en sväng själva efter 2 veckors vila.
Rigel var så duktig och lyhörd. Bjöd till galopp och tjoho vad kul det var tyckte han! Aldrig suttit på en så stabil 3,5 åring.

Han har bra framåtbjudning och har inga problem att lämna gnäggande stallkompisar :) Detta var andra gången jag "rider honom"

Har nu flyttat dom till en annan sommarhage där dom förhoppningsvis kommer kunna gå till Oktober.

Åh så roligt att du kommit igång med honom!
Han är så fin och det ska bli riktigt roligt att få följa eran resa här. Tänk att han redan är så stor att han rids på .. Kändes som om det var igår du presenterade honom första gången!

Tack Michis! Är väldigt förtjust i honom :) Har du vägarna förbi Skåne får du mer än gärna hälsa på oss!

KL

Kan vi sätta lite liv i den här tråden igen? :d

Det här är ''min'' 3åring. En valack efter Divar från Lindnäs. Han är inriden i höst och sen har vi bara ridit ut kravlöst. Inga gångarter befästa men han väljer galoppen o den är riktigt fin! Just nu vilar han, ska sätta igång honom i Januari igen och hoppas då att han mognat lite så vi kan börja träna lite smått.

dsc_0076_52aafb08e087c3760b9f17b9.jpg

dsc_0080_52aafb39e087c36176e6dafa.jpg

dsc_0078_52aafb2188e59d171df1389a.jpg

dsc_0047_52aafad4ddf2b34b501da35d.jpg

dsc_0062_52aafaee9606ee125aa2d17b.jpg

Sista bilden står jag och pussas med våran andra -10 efter Frodi från Åleby. Även det en valack men som har varit jävlig att rida in.

Så klart vi skall "skaka" liv i tråden! :-D

Vilka fina killar du har Isafold! Härligt att sätta fart med ridningen igen efter vilan. Han är säkert jättesugen ;-)

Har själv min tjej på inridning nu. Hon är inne på sin tredje vecka nu och det går framåt. En tjej med power, bra rörelser, trevligt lynne men pressar man henne för mycket så blir hon tjurig. Blir intressant att se hur de andra veckorna fortlöper. Hade tänkt 4 veckor men tror nog det lutar åt det dubbla ;-)

Blev ju lite nyfiken på din andra herre där du säger han var "jävlig". Hur då? Tycker alla säger att det (nästan) aldrig är problem att rida in Islandshästar.

Det är inte jag som ridit in honom, han har varit iväg hos tränare. Men hon har åkt av honom ett antal gånger under de tre månader han var där. Även jag åkte av honom så det smällde om det när han precis hade kommit hem. Det är bockningar, stegringar, plötsliga tvärstopp o sen tvärvända och allt möjligt. När jag åkte av honom gjorde han nån sorts blandning mellan stegring och bockning, typ capriole, när jag precis suttit upp, två gånger på raken. Andra gången åkte jag av. Det kan vara precis när man suttit upp eller mitt under ridturen..

Nu har han vintervila och sen får han åka tillbaka till tränaren :)

Det är inte jag som ridit in honom, han har varit iväg hos tränare. Men hon har åkt av honom ett antal gånger under de tre månader han var där. Även jag åkte av honom så det smällde om det när han precis hade kommit hem. Det är bockningar, stegringar, plötsliga tvärstopp o sen tvärvända och allt möjligt. När jag åkte av honom gjorde han nån sorts blandning mellan stegring och bockning, typ capriole, när jag precis suttit upp, två gånger på raken. Andra gången åkte jag av. Det kan vara precis när man suttit upp eller mitt under ridturen..

Nu har han vintervila och sen får han åka tillbaka till tränaren :)

Oj då, då förstår jag att du tycker han är lite "jävlig". Kanske blir bättre efter lite vila. Inte roligt när man åker i backen, man gör illa sig och sen blir det liksom 1-0 till hästen. Hoppas det går bättre sen! Passar på att önska God Jul också ;-)

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
657
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Många utav årets föl har nu anlänt och det är kanske dags att sälja. Men hur säljer man enklast ett föl och vad ska man tänka på?
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 053
Senast: cili
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama