Foglossningar

D

Dandyridge

Jag som trodde att det skulle gå över men icke:crazy:

Jag fick foglossningar i vecka 18 (är nu i vecka 27+3) började bli lite bättre i vecka 25 men sen bröt helvetet ut. Kan nu knappt göra nåt alls och gör jag nåt så får jag betala det nästa dag med ryggläge i soffan.
Var till läkaren i måndags och fick där konstaterat att de berodde på min bechterews (reumatism) och troligen inte skulle bli bättre.:mad:
Ringde till sjukgymnastiken igen och ska nu dit på måndag och förhoppningsvis få antingen TENS eller akupunktur.

Ni som hade foglossninger vad gjorde ni för att lindra värken?

Sv: Foglossningar

Har ingen erfarenhet själv, men extra intag av magnesium ska tydligen vara effektivt!

//Alice

har ätit magnesium och det har inte gjort det bättre bara dämpat mina kramper i vaderna,

Många, långa och varma bad. Massage, stödbälte och mycket vila. Det höll iaf min foglossning i schack tills igår (beräknad BF 7/11). Min foglossning satte igång när jag var i v. 18-19 något.

Mina foglossningar började i v 12 :( Jag hade dessutom ischias och en inflammation i höftleden (förmodligen pga att jag gick så konstigt när det gjorde ont). Jag gick på kryckor från v 15 nånstans, och det kändes bättre kring v 20-22 men sen blev det etter värre :( Sista 3 månaderna var jag helt orörlig. Och väääldigt känslig för kommentarer som att 'jamen promenera är ju bra så du tränar upp höften' :devil:
Det enda som hjälpte var varma duschar. Testade akupunktur (som jag hört många blir hjälpta av), bälten och allt jag kunde komma på, men VILA och VÄRME var det enda som var bra på riktigt. Skittråkigt men vad gör man ... Jag kunde inte röra mig mot slutet, men efter förlossningen gick jag själv UTAN KRYCKOR till duschen :banana: Så det blev bättre så fort hon ploppat fram! Men det tog 4-5 månader innan jag kunde säga att fogarna var 'bra'. Jag håller fortfarande på att träna på att gå ordentligt, och nu är Elina 7 månader :crazy:.

Lycka till, jag vet vilket helvete det är och hoppas att det blir bättre! Vila och värm är mitt råd!

Har foglossning denna graviditeten och hade förra. Känns inte som att särskilt mycket hjälper. Stödbälte lindrar lite när jag väl 'måste' göra något. Annars är det bara vila, vila, vila.. och vila. Börjar bli riktigt less, vill gärna ut och promenera massor, men det finns tid för det sen.
Får precis som du betala med en dags ryggläge om jag dristar mig till att tex gå på stan eller så en dag.

Jag fick foglossningar kring v.8 och blev sjukskriven på 50% i v.12. HP fick jag 3 månader före BF.

Jag tänkte mkt på hur jag satt, låg och stog + använde foglossningsbälte. Det blv lite bättre när jag slutade jobba och tog det riktigt lugnt. Efter förlossningen blev det mycket värre och idag har jag lika ont som när jag hade som minst ont när jag var gravid. Rasmus är precis över 1 år gammal.

Jag hade foglossning med sonen. Det började i v12 och blev sakta värre och värre. Det blev dock bättre när han fixerade sig. Jag har haft ont under 2½år efteråt med.. På mig gick det inte över efter förlossningen. Denna gång började det i v6, blev bättre ett tag, men nu... Jag tror att jag dööörr.. Jag har ett bälte, köpte ett för tre år sen, men nu kan jag inte ha det heller. Måste dra åt det så hårt för att det ska hjälpa att jag får ont av bältet istället.

Nu ska jag till MVC den 10/11 så jag får se vad dom kan hitta på. Dom pratade om akupunktur, men jag tror inte riktigt på det.. Jag misstänker att foglossningen inte kommer att gå över efter denna förlossning eftersom jag är riktigt ordentligt överrörlig i alla leder i kroppen.

kl

Jag fick foglossningar i vecka 15, och jag gick på vattengymnastik. Det lindrade och sen hade jag mindre ont i någon dag efteråt. (Gick 2 ggr i veckan)
Provade ett såntdär höftbälte, men det fungerade inte, fick bara mer ont av det. I slutet av grav duschade jag varmt och försökte vila.

Mina foglossningar försvann i samma sekund som Nikki föddes, men nu snart 8 månader senare så känner jag av dom om jag styr barnvagnen för länge.

Hejsan!
Lånar tråd:)
Jag går in i vecka 21 imorgon och har sedan 3 veckor haft fasligt ont ovanför ljumskarna och långt ner bak i ryggen...
Då det är min första graviditet och jag inte har särkild koll på allt riktigt än och inte vill ringa och fråga barnmorskan stup i kvarten (gillar att klara mig själv, pucko jag) så undrar jag nu om det kan vara foglossning...
Hur känns det liksom?
Det blir värre om jag tar en promenad med hunden eller hoppar upp och ner från bilen (kör skåpbil som yrke)
Hoppas nån kan svara lite :o

jodå det låter som foglossningar. Så började mitt oxå

Låter som jag ungefär :grin:

Jag har ett bälte och det funkade i början men inte nu. Nu får jag dra åt och då trycker det på kissblåsan:angel:

Värme och ryggläge funkar men just nu har jag 6 veckor ledigt och skulle vilja göra så mycket. Jag har 3 veckor ledigt kvar och har inte kunnat göra nästan nåt :cry: Hade tänkt att göra så mycket med hästarna och hemmet men inte då.

Sambon och jag var hos hans mamma igår och gick en sakta promenad och idag fick sambon fodra hästarna för jag kan knappt stå. Den där lilla promenaden i solskenet nu på morgonen blev 300 meter om ens det. Morgon prommisen måste jag ha annars kan jag inte göra nr:2:o

Jag hoppas att nåt av akupunktur och TENS kommer funka för jag håller på att bli GALEN på det här nu.

Till på köpet har jag börjat få sammandragningar redan oxå så nu måste jag ta det ännu lugnare hur det nu är möjligt jag gör ju inget annat än och ligger:devil:

Vilken vecka är du i?
Jag ser verkligen inte fram emot att det ska bli värre... Usch... håller alla tummar å tår för att det inte blir det (kan ju hoppas iaf:))

Jag hade väl inte jättemycket foglossningar, men jag var full av vatten och det tryckte överallt och jag hade svårt att röra mig. Jag fick en gördel från sjukgymnasten som skulle hjälpa både mot foglossningar och mot magens tyngd. Det var nåt nytt, men det hjälpte faktiskt. Gav jättebra stöd på alla håll och kanter.
Jag blev beordrad sängläge från vecka 28. Kunde inte låta bli att röra mig lite iallafall. Fast att det tryckte och gjorde ont. Fick sammandragningar rätt tidigt. Lillkillen kom 6 veckor för tidigt och hade jag inte varit så stilla som jag tvingade mig att vara så hade han pluppat ut ännu tidigare.
Köp ett gäng bra böcker och inse att det inte blir så mycket hästande just nu. Du har ju inte så långt kvar, det kan du ju trösta dig med om det går. Planera för allt du kan göra med hästarna efter förlossningen istället!
Hoppas att du hittar något som hjälper mot smärtan!!! Kolla med dem om gördel. Den stödjer mer än bara höfterna och trycker inte på blåsan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 881
Senast: enough
·
Hundhälsa Hejsan! Jag har följt forumet länge men det här är första gången jag skriver något. Lite bakgrund om mig och min hund. Jag är en...
Svar
14
· Visningar
2 129
Senast: AraSlei
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 411
Senast: pews1972
·
Gravid - 1år Jag tror det här forumet passar bäst till min fråga, har någon här varit "skengravid"? Jag tänker att hundar ju kan bli skendräktiga och...
Svar
11
· Visningar
7 237
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka