Förvirrande symptom: stress, fetma, inga muskler (långt men snällla läs!)

T

tussa

Min kallblodstravare kom hit i maj 2006. då var hon enormt fet och omusklad. Hon är nu 18 år, har gått på trav, men sedan 10 år har hon gått som rid- och avelshäst. Jag har sedan hon kom fodrat henne enbart med ensilage med lågt MJ-innehåll och rätt mkt protein, samt mineraler utifrån analys. De går på lösdrift med i stort sett fri tillgång. Hästen är fortfarande jättefet med rejäla fettdepåer, tex späcknacke och rejäla "kuddar" här och var.

Jag rider nästan enbart i skritt. Hon blir så fruktansvärt stressad så fort jag ber om några steg i trav. Hon svettas över hela kroppen, stryker öronen bakåt och biter tag i bettet. Samma med galopp. Därför tränar jag i skritt, går i skogen, tömkör, rider skolor och jobbar från marken.
Jobbar henne mycket medvetet för att bygga muskler och kondition utan att övernstränga henne. MEN det blir inte mycket resultat!

Vår ET menar att hon troligen jobbats i fel form så länge attt musklerna (ffa i ryggen) tillbakabildats. Hon tror också att hästen har så dålig ämnesomsättning att fettet griper in i musklerna som därmed har ännu svårare att syresättas och utvecklas.

Veterinärerna har varit här och bla testat för cushings, men de hittar inget. Deras teori är att hon har så mycket stresshormon i kroppen att det leder till fetma och svettningar. Låter ju rätt troligt, då människor ju kan bli feta av långvarig stress.

Men allt detta förvirrar mig. Jag har haft flera "trasiga" hästar förut, men det brukar alltid kunna bli förbättrinagr med tiden. Denna häst har nu tränats mycket lugnt och medvetet i nästan två år. Hon har lugnat ner sig otroligt och blivit en harmonisk och mjuk häst så länge hon inte hamnar i nya sitationer. Men hennnes kroppp har inte förändrats mycket. Lite mer musklad, men långt ifrån vad man borde kunnat vänta sig. Vissa dagar visar hon tydligt att hon inte är klarar av att arbeta, andra dagar är det bättre.
Hon är väldigt infektionskänslig, känslig i huden m.m.

Nu till frågan: Har någon upplevt något liknande? Stress som leder till såna här saker? Jag funderar så jag kan bli tokig på alla dessa diffusa saker!
 
Sv: Förvirrande symptom: stress, fetma, inga muskler (långt men snällla läs!)

Cushing är ju väldigt svårt att testa och få rätt svar på. Detta test bör med fördel tas på klinik och inte hemma.
Tycker det låter som Cushing, alt. diabetes så jag skulle åka till klinik för omprov.
 
Sv: Förvirrande symptom: stress, fetma, inga muskler (långt men snällla läs!)

Tack för ditt svar!
Jag trodde också på cushings och en av veterinärerna med. Men den andre menade att hon inte alls såg ut som en cushingshäst. Blank o fin i pälsen, pigg, inte lockig.
Jag skulle gärna åka till klinik, men tyvärr är det inte så lätt. Trots snart ett års daglig träning vill hästen fortfarande inte åka transport. Hon lastar sig själv, men stannar inte länge. Transporten stressar henne såklart.
Själv har jag funderat lite på magnesiumbrist. Har köpt magnesium o ska testa det nu.
Fler idéer någon?
 
Sv: Förvirrande symptom: stress, fetma, inga muskler (långt men snällla läs!)

Hej hej, har haft några kallblod, och alla har gemensamt haft anlag för fetma, målar man ladan grön så går dom upp i vikt. Har därför aldrig vågat ha dom på fri tillgång, men däremot halm som de kan knapra på om magen kurrar. Protein är ju det som gör dom feta, dock behövs ju en viss mängd för att dom ska må bra. Ger du din häst exempelvis havre el. kraftfoder innehållande havre? Mina ena nordis tålde inte ens en dl per dag, han blev helt okontrollerbar samt okantaktbar, speedad, stressad el. vad du vill så han fick enbart korn, mineraler och hö/hösilage. Kallbloden är också mycket energisnåla hästar, då detta prioriterats vid den gamla aveln så lite beroende på hur mycket gamla gener din häst har, behöver den kanske mer motion och mindre mat, jag förstår din problematik, men hittar man inga sjukdomssymtom så torde lösningen ligga där. Man kan ju också stimulera syresättning genom att öka blodcirkulationen tex genom regelbunden massage. Lösningen finns där säkert, man får prova sig fram. Har du möjlighet att prata med någon "gammal" hästkarl, så brukar de ha svaren på mycket rörande kallblod. Wången är tips, där förvaltas ju kallblodsaveln och kunskapen finns garanterat där.
Mvh Mia
 
Sv: Förvirrande symptom: stress, fetma, inga muskler (långt men snällla läs!)

En häst blir fet om den får för mkt energi.
Av proteiner blir det bla muskler.
 
Sv: Förvirrande symptom: stress, fetma, inga muskler (långt men snällla läs!)

jo så kan det också bli, men om det bildas massa överskottsprotein pga högt intag och för lite motion då blir det fett, det är inget jag hittar på, du kan kolla med vem som helst som har koll på byggstenar och näringslära öht.
Mvh Mia
 
Sv: Förvirrande symptom: stress, fetma, inga muskler (långt men snällla läs!)

Kväveöverskottet från proteinerna utsöndras med urinen. Det är en ganska energikrävande process. Det som sedan blir kvar omvandlas till energi som sedan blir fett. Men det är inte ngn jättestor del av proteinöverskottet.
Det är så jag har förstått det. Jag har kollat och kommit fram till detta.
 
Sv: Förvirrande symptom: stress, fetma, inga muskler (långt men snällla läs!)

Jag är av en annan uppfattning och mig veterligt är det inte energin i det gröna gräset som hästar blir smällfeta av under betet tex, det är inte heller det som skapar problem med fång eller fettknölar på kroppen, utan det är protein, energirik kost med hög sockerhalt skapar andra fenomen hos hästar bla. men kan säkert också orsaka fetma det är inte tu tal om saken, men jag är övertygad om att det ska till enorma mängder energirik kost för att skapa fetma. Men för all del, det kommer nya rön hela tiden, så det finns kanske nya teorier.
Men för att inte göra detta till en tråd om nåt helt annat så kan jag också tipsa om att prata med tex Cecilia Müeller på SLU, som forskar/forskade i just hästfoder, fick själv mycket hjälp av henne när jag hade problem med en av mina hästar.
Mvh Mia
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förvirrande symptom: stress, fetma, inga muskler (långt men snällla läs!)

Protein är ju det som gör dom feta
Mvh Mia

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Det är det du har skrivit ovan som jag har svarat på i mina första inlägg. Det handlar inte om fång överhuvudtaget. Utan om att det är kolhydrater som en häst blir tjock av. Proteiner omvandlas också till fett men inte i samma utsträckning. Jag har inte nämnt fång alls.

Men för att fortsätta på det så skickar jag med två länkar om fång. Jag lyckas inte hitta C. Mullers arbete men dock en student som hon har handlett. Den handlar om lättlösliga kolhydrater och kopplingen till fång. Hon nämner även en teori som Bailey har om att vissa aminosyror kan leda till fång. Men det är det enda jag har hittat om att protein på ngtt sätt skulle kunna leda till fång. Det handlar vad jag kommer ihåg bara om en aminosyra och det är inte bevisat att det är så.
Den andra länken går till ett abstract där den forskaren är en av författarna.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001835/01/Kolhydratteori2.pdf

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/7/2114S

Men det är lugnt. Du får naturligtvis tycka vad du vill. Det gör jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Förvirrande symptom: stress, fetma, inga muskler (långt men snällla läs!)

Jag är av en annan uppfattning och mig veterligt är det inte energin i det gröna gräset som hästar blir smällfeta av under betet tex, det är inte heller det som skapar problem med fång eller fettknölar på kroppen, utan det är protein, energirik kost med hög sockerhalt skapar andra fenomen hos hästar bla. men kan säkert också orsaka fetma det är inte tu tal om saken, men jag är övertygad om att det ska till enorma mängder energirik kost för att skapa fetma.
Mvh Mia

Vilka problem menar du att energirik kost skapar? Varför ska det till enorma mängder för att skapa fetma. Vad grundar du det på?

Energi används till att hålla igång kroppens olika funktioner som att andas, omsätta maten osv. Dessutom använder vid det till att röra oss. Överskottet lagras dels som kolhydrater som en energireserv i muskler och lever och dels omvandlas det till fett. Detta måste stå i vilken bok som helst.

Men än en gång - tro vad du vill.
 
Sv: Förvirrande symptom: stress, fetma, inga muskler (långt men snällla läs!)

Jag har sedan hon kom fodrat henne enbart med ensilage med lågt MJ-innehåll och rätt mkt protein, samt mineraler utifrån analys. De går på lösdrift med i stort sett fri tillgång. Hästen är fortfarande jättefet med rejäla fettdepåer, tex späcknacke och rejäla "kuddar" här och var.

!

För en sådan häst är det extra viktigt att räkna på vad den får i sig. Även om vissa har lättare att lägga på sig än andra så kan inte fett uppstå ur luften utan av för högt kaloriintag alternativt obalanserat födointag. Om hästen får lagom med kalorier för sin klass men för litet protein blir den lättare tjock jämfört med om den fått lagom med protein. HH
 
Sv: Förvirrande symptom: stress, fetma, inga muskler (långt men snällla läs!)

Jag är av en annan uppfattning och mig veterligt är det inte energin i det gröna gräset som hästar blir smällfeta av under betet tex
Mvh Mia

Hur menar du? Vart skulle överskottskalorierna från gräset ta vägen om det inte blev fett? HH
 
Sv: Förvirrande symptom: stress, fetma, inga muskler (långt men snällla läs!)

sicken långkörare detta blev, försökte komma med tips och råd utifrån de kunskaper och erfarenheter jag har, det du säger är inte fel och ang fång så var det ett exempel på vad som drabbar hästar som går på för feta beten= för mycket protein så har jag iaf fått lära mig, visst blir man fet av kolhydrater och visst behöver kroppen protein för att kunna bygga muskler, men om det skapas ett överskott som inte omvandlas då blir man fet, fråga vilken kroppsbyggare som helst, hur det hänger ihop rent teoretiskt det överlåter jag till andra. Andra effekter av för mycket energi, ja tex stresssymtom, men återigen det är min uppfattning och erfarenhet, mina första svar baserades på ts fråga och utifrån de problem hon har med sin häst, då jag har haft ett antal kallblod och liknande symtom så ville jag dela med mig av mina erfarenheter i förhoppning om att kanske hjälpa någon. Du är säkert jätteduktig men ibland är praktiska erfarenheter inte så tokigt heller. Så istället för att försöka platta till mina idéer och tankar kanske du kunde svarat ts istället.
Mia
 
Sv: Förvirrande symptom: stress, fetma, inga muskler (långt men snällla läs!)

Jag menar att det är proteinet i gräset som bildar fett men för att kunna bilda fett så krävs det energi eller vise versa, jag ville bara poängtera att hästar blir feta av proteinrikt grovfoder och inte av kraftfoder i första hand, dock håller jag med dig att balansen är jätteviktig och precis som vi behöver hästar en bra sammansatt kost för att fungera.
Mvh Mia
 
Sv: Förvirrande symptom: stress, fetma, inga muskler (långt men snällla läs!)

sicken långkörare detta blev, försökte komma med tips och råd utifrån de kunskaper och erfarenheter jag har, det du säger är inte fel och ang fång så var det ett exempel på vad som drabbar hästar som går på för feta beten= för mycket protein så har jag iaf fått lära mig, Så istället för att försöka platta till mina idéer och tankar kanske du kunde svarat ts istället.
Mia

Detta med att fång skulle bero på för mkt proteiner trodde man förut men man har vad jag förstått gått ifrån det helt. Så det är gamla kunskaper. Det är möjligt att du upplevde det som att jag försökte platta till dina ideer och det gjorde jag antagligen. Det var inte riktigt meningen. Men du var ganska duktig på att göra likadant tidigare idag. Jag får väl erkänna att jag ilsknade till redan då.

Jag har inte haft ngn avsikt att svara trådskaparen. Jag har inte ngn erfarenhet av stressade kallblod. Jag gick in i tråden för att svara dig i ditt påstående om vad som orsakar att en häst blir tjock. Jag anser fortfarande att det är fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Förvirrande symptom: stress, fetma, inga muskler (långt men snällla läs!)

Jo jag surnade också till, nog mest för att jag försökte vara hjälpsam...Ska läsa dina länkar nu, när jag kallnat. Förhoppningsvis lär jag mig något nytt idag också.
Mvh Mia
 
Sv: Förvirrande symptom: stress, fetma, inga muskler (långt men snällla läs!)

Fri tillgång på hö är katastrofalt för en sån häst, de blir bara fulla i magen men kan inte tillgodogöra sig näringen i det.
Minska ner höet till absoluta minumim vad den måste ha för magens skull och ge en gröt av lucern, betfor och olja (lika mkt fibrer som hö). Ge gärna minesyl och gastrofor för att "laga" magen.
 
Senast ändrad:
Sv: Förvirrande symptom: stress, fetma, inga muskler (långt men snällla läs!)

tack alla för era svar! Det verkar bli mer av en fodertråd.

Vårt silage innnehåller alltså ovanligt lite energi men rätt bra med protein. Jag har räknat på foderstaten, och jag tror att hästen får i sig ungefär minimum av silaget. Inget kraftfoder, bara en näve lusern till mineralerna. Sedan har de halm i boxarna/ligghallen, men det har jag aldrig sett henne äta av. Hon är alltså inget matvrak som allltid står vid foderhäcken. De övriga hästarna är fina på silaget, även det andra kallblodet. Visst vore det enklare att kunna begränsa foderintaget, men det funkar inte då hon delar hage med en svårfödd häst, som behöver alllt den kan få.

Djurjouren: Du får gärna förklara ditt resonemang mer, för jag förstår inte alllt. Vad är minesyl o gastrofor? Varför ge lusern när jag har ett grovfoder med så hög kvot? Betfor kommer jag att ge lite, då jag har fått tips att det motverkar mjölksyra som stressade hästar lätt drabbas av.

massage som chickan tipsade om, ska vi verkligen försöka få till mer regelbundet. Personligen tror jag mer att stressen grundas i spänningar eller någon "dold" smärta. Stress kan ju leda till att kroppen samlar på sig fett. Det är min teori.

Kom gärna med fler idéer o förslag!
 
Sv: Förvirrande symptom: stress, fetma, inga muskler (långt men snällla läs!)

Fom man har en häst som din så är det inte bra att ge den MASSOR av grovfoder, du behöver gå ner på max 5-6 kilo så att din hästs system får ro och tid att ta hand om näringen istället för att bara låta det passera ett stressat system. Det är mindre jobb att ta hand om exempelvis 8 kg foder än 20 kg foder=bättre näringsupptag.
Lucern och betfor ger du för att komma upp i den näringen som hästen behöver.
Gastrofor är ett tillskottsfoder för magsår, Minesyl är ett mineralfoder som gör att hästen tar upp näringen bättre från maten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 741
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hemstädning - hiss eller diss?
  • Valet i USA
  • Problem med sambons ex..

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp