Förvirrad av Miner Röd

B

BJÖRKIS

Har ny foderstat på gång och behöver därmed använda Miner Röd, men blir inte klok på en sak. Jag kommer att ge i pelleterad form vilket innebär att jag måste öka givan 15-20% eftersom det är lägre innehåll i den pelleterade.
Om jag ex ska ge 100 gr blir det ju 120 osv.
Idag när jag va inne på Kraffts hemsida och kollade värdena såg jag att de inte stämmer med den blå Krafftkatalogen jag har hemma.
På hemsidan står följande: Ca = 110 gr, P = 17 gr, Mg = 60 gr
I katalogen står det såhär: Ca = 160 gr, P = 25 gr, Mg = 60 gr

Vilken ska jag förlita mig på, vad är galet? Det är ju stor skillnad och jag vill gärna ge mina hästar en korrekt foderstat.

Någon som känner sig manad att hjälpa mig?
 
Sv: Förvirrad av Miner Röd

Värdena som står på hemsidan är pelleterade miner röd! I den blå katalogen är det granulat, det finns inte längre. :banana:
 
Sv: Förvirrad av Miner Röd

Miner Röd finns bara som pellets nuförtiden! :) (Gäller även Vit och Grön)

Miner Blå finns däremot fortfarande både som grus och pellets, dock med olika värden... :confused:
 
Sv: Förvirrad av Miner Röd

Du har kanske en gammal katalog? :confused:
I min sån blå Krafft-katalog (2004) står det att Miner Röd är pelleterat och innehåller följande per kg..

Ca 110 g
P 17 g
Mg 60 g
+ en massa annat då.
 
Sv: Förvirrad av Miner Röd

Tack för era svar, nu blev jag klokare, :rofl:
Jag får räkna om då eftersom jag räknade från den blå katalogen, får använda mig av siffrorna på hemsidan istället, annars blir det fel.
Tack ska ni ha
 
Sv: Förvirrad av Miner Röd

Kollade min foderstat som jag räknade på igår, där har jag räknat med 100 gr Miner Röd, jag ökar bara på från 100 gr till 150 så löser sig allt ändå.
Har ett kalasbra stråfoder, dock med låga värden av Ca, vilket ju brukar vara ovanligt när det gäller hösilage. Men det fixar mineralerna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 780
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Hej. Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa... Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av...
Svar
4
· Visningar
2 065
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag sitter och försöker komma fram till hur jag ska få en bra foderstat till min häst, jag vill helst bara ge honom hö och betfor+miner...
2
Svar
23
· Visningar
2 423
Senast: Gelina
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp