Förvaring av hösilagebalar på våren

Puppan

Trådstartare
Blir hösilage i oöppnade balar dåliga av värme?
Vi har ett antal småbalar (35 kg) kvar som vi tänkt ha framåt våren. De står på loftet vilket givetvis blir varmt sedan när vårsolen börjar titta fram mer och mer.
Kan silaget bli förstört av för hög värme trots att det inte är uppackat?
 
Nej, är balen hel (dvs inga småhål etc) så håller det sig tills man öppnar den.

Tänk på hur de ligger på åkrarna i högsommarvärme under skörd =)
 
Det ska inte vara något problem. Hade t o m kvar av storbalarna till hösten. Men jag frågade några fodertillverkare och dom sa att jag skulle täcka över dom mörkt. Vilket jag ju gjorde över sommaren. La en presenning över dom. Hösilaget var lika fint som det var innan sommaren.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 524
Senast: sandrafors
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 733
Senast: Görel
·
S
Anläggning Och uppfylla lite av en dröm? Jag har möjligheten att hyra en anläggning med stall, ridhus, hyffsade hagar och underbara ridvägar...
2
Svar
26
· Visningar
3 862
Senast: stalle
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp