Förvärkar- Hur känns det?

turbofling

Trådstartare
Häromdagen fick jag riktigt ont i magen när jag var ute och gick med hundarna. Det kändes som något tryckte till vänster om naveln samtidigt som det tryckte på ordentligt neråt, mådde illa också. Fick stanna och då släppte det lite men kändes igen så fort jag gick. Tog mig hem iaf och efter en stund i soffan var det onda borta.
Igår kände jag av det igen, började lite smått när jag var i en affär men inte så mycket. Sen när jag gick hem från mina föräldrar med lite tyngre matkassar fick jag sådär ont som på hundpromenaden igen, men den här gången på höger sida.
La mig i soffan när jag tagit mig hem och då försvann det.


Vad tror ni, är det förvärkar eller kan det vara något annat?
Jag gick in i v.34 idag.

Magen blir inte hårdare än vanligt (den är stenhård jämt) men den blir väldigt öm.
 
Sv: Förvärkar- Hur känns det?

Antingen fogarna eller ligamenten. Alternativt att bebisen lyckades trycka på fel punkter samtidigt. Jag är bara i v 26 än så länge, men redan nu lyckas bebisen ibland med konststycket att trycka någonstans, rejält smärtsamt. Ibland på ett par ställen samtidigt. Och det gör ONT.

Förvärkar (jag har haft problem med såna sedan v 10-11 och trodde det skulle bli bättre med tiden, men det har bara blivit värre och värre.... :crazy: ), känns mer som ett band över livmodern som drar ihop sig och blir stenhård. När det är riktigt illa hjälper varken massage eller panodil och smärtorna känns baktill i korsryggen och neråt, som en megamensvärk ungefär. Igår kväll hade jag inte jättejätteont, det hjälpte med panodil till slut, men jag kunde känna hur förvärkarna kom och gick med några minuter emellan, ganska så regelbundet.

Jo, jag vet, jag ska ringa och be att få bli undersökt! :angel:
 
Sv: Förvärkar- Hur känns det?

Fogarna är det inte, dom har jag också ont i men det känns på ett annat sätt. Ligamenten har jag också haft ont i i perioder men också det har känts på ett annat sätt, men det kan ju iof vara andra ligament nu.

Det onda är kanske ett sätt för kroppen att säga åt mig att ta det lugnare, det onda har ju kommit vid lite ansträngning. Även om jag inte förstår hur jag ska kunna ta det lugnare utan att börja klättra på väggarna.

Att jag fundera på förvärkar var för att en kompis sa att hon hade aldrig känt att livmodern drog ihop sig, varken innan förlossningen eller under den, hon hade bara känt tryck ner.
 
Sv: Förvärkar- Hur känns det?

Mina förvärkar har känts som stark mensvärk ungefär. Det har framförallt suttit i magen, men även lite långt ner i ryggen. Det har varit både ihållande värk och värk som kommit och gått. Det har kommit ihop med sammandagningar ibland (dvs magen blir hård) och utan sammandragningar andra gånger.

Det är säkert förvärkar du känner.

//Julia
 
Sv: Förvärkar- Hur känns det?

Mensvärk har jag aldrig haft så det vet jag inte hur det "ska" kännas, men det här onda känns inte i ryggen iaf.
 
Sv: Förvärkar- Hur känns det?

Det kan ju vara smärta i musklerna också. Jag får ont där bebisens rumpa ligger ibland, särskilt när jag rör på mig. Det känns lite som en brännande smärta under huden.

//julia
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 854
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 768
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 293
Kropp & Själ För snart en vecka sedan gick min häst omkull på en hoppträning, jag föll av och slog i skallen. Jag minns att jag låg på marken, sen...
2
Svar
35
· Visningar
3 523
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp