FÖRVÄNTAD VUXENVIKT PÅ SHETTIS???

N

nettan77

gick in på freefarms hemsida och skulle göra en foderstats beräkning,jag fattade inte halv 7! jo, att kvoten enligt näringsbehovet skall ligga mellan 1,2-3.0 och det gör den ,den ligger på 1,67. så lång är allt väl. men skall man gå efter dessa foderstater?? min växande shettishingst skulle då gå på detta per dag????

hö 2,o5 kg/dag????????
lucern 0,69kg/dag
havre 1,33kg/dag
miner blå 0,01kg/dag

jag undrar sa flundra om gädda är en torsk eller?? vad tror ni???
 
nu e det 10 st som har läst, ingen??? snälla hjälp!!!
 
Men det går ju inte att fatta vad du menar, vill du veta vuxenvikten på din häst, eller vill du veta att ovanstående foderstat inte är att rekommendera?
 
Eftersom jag själv inte laddat ner Optignägg så kan jag inte säkert säga vad du gjort o vad programet gjort, om du skriver in samma siffror här som du gav mig kanske ngn annan kan svara på det.
Du har iallafall försökt använda optimeringen. Foderoptimering innebär att man talar o vilka ramar foderstaten skall hålla sig inom o sedan räknar programmet ut den billigaste foderstaten inom dessa ramar. Som jag uppfattade det så gav programmet dig ätt föslag på ramar som du sedan kunde ändra efter dina krav. Förslag läs anvisningarna först. "Skit in skit ut" dvs vad som kommer ur en dator blir inte bättre än vad man stoppar in.
PL
 
det jag menar är att jag behöver veta vuxenvikten på en shettis, för jag skrev in att min shettis kommer att väga 250kg som vuxen, han är bara ett år gammal nu, så jag räknade på vad han kommer behöva som vuxen.krångligt??? :)
 
oki jag testar!!

hej allesammans, jag fick ett tips från en annan användare här på bukefalos att testa freefarms foderprogram, vilket jag gjorde.jag fyllde i så här:

intensitet: normal
förväntad vuxenvikt,det vet jag ju inte, men jag fyllde i 250kg vuxenvikt.(shettis)eller skall det vara mer, vad väger en shettis???
ålder: 13-18 månader.( han är ett år och en månad och en dag) när jag hade fyllt i detta fick jag detta svaret:

Näringsbehov:

fodermängd max 5.8kg/dag
struktur:2.3
energi:34.5
protein:minst 241,3 gram och max 482,7gram
kalcium:minst 17.2gram och max 25.9 gram
fosfor:minst 10.3gram och max 15.5 gram
ca/p kvot: 1.2 till 3.0
detta är vad han BEHÖVER!

i en foderstat bli detta:
hö:2.05kg/dag
lucern:0.69kg/dag
havre:1.33kg/dag
miner blå: 0.01gram/dag.

och med denna foderstat så ser värdena ut så här:
ts:3.47
struktur:2.30(ligger exakt rätt av behovet att döma iallafall)
energi:34.50(ligger oxå exakt rätt av behovet att döma.)
protein:242.93 (behovet uppfyllt)
calcium:17.20gram(behovet uppfyllt)
fosfor:10.30(behovet uppfyllt)
ca/p kvot:1.67( behovet uppfyllt)

alltså är den rätt uträknad! men ska inte min stackars kuse ha mer mat??? 2kg hö per dag låter lite tycker jag. men den skall ju vara rätt uträknad. man kan ju optimera(beräkna flera gånger på samma häst men med olika foderförslag och mängder, jag skall kolla om det kommer några förslag med mer grovfoder, och mindre kraft.HJÄLP!!!
 
Det är ju bättre att räkna själv än att använda program. (Dessutom har jag hört att det på freefarm inte är att rekommendera.) Jag vet inte den beräknade vuxenvikten på en shettis men om du har analys på ditt hö som du tänker använda i höst så är det säkert några bukefalister som skulle kunna tänka sig att hjälpa dig räkna ut tabellbehovet till din häst.
 
hej! varför är inte det på freefarm att rekomendera??
jag har nu suttit ett par timmar med det och förstått att han behöver mer protein,kalcium och fosfor, när han växer än när han e vuxen.ett exempel, när jag gjordce beräkningen behövde han minst 241.3 gram protein som växande unghingst och i den foderstatsberäkniungen programmet gjorde så var det 242.93 gram alltså uppfyllt! alltså: jag hänger med på att hästen behöver mycket protein, kalcium och fosfor när den växer, men jag tycker ändå att den beräknade mängden hö, i detta fallet 2.05kg/ dag låter lite!! men han får allt han behöver...... så?????? :( :)
 
Jag har för mig att det programmet räknade fel (eller det kanske inte var Optignägg...). Jag har för mig att man ska utgå ifrån hästens blivande vikt när man räknar men man brukar iaf säga att den ska ha 1,5 kg hö / 100 kg häst (blir ju annorlunda med silage).

Har du någon analys på höt som du skall använda i höst? Det bästa sättet att fodra är att utgå från de värdena höt har. På det sättet kan man beräkna en fodestat och sedan se hur hästen går på den och sedan höja eller sänka beroende på hur hästen reagerar. På så sätt får du också efter ett tag reda på hur hästen ligger i näringsbehov och du kan lättare bestämma foderstat nästa gång.

Behovet enligt tabellerna kan du ju beräkna nu men inte mängden mat om du inte har analys på höt.
 
Jag har för mig att man ska utgå ifrån hästens blivande vikt när man räknar men man brukar iaf säga att den ska ha 1,5 kg hö / 100 kg häst

nettan svarar:
japp, minimikravet ligger på 1kghö/100kghäst/dygn!
och för att vara på den säkra sidan kan man räkna med 1,5kg hö/100 kg häst/dygn
alltså skall han ha mellan 2.5kg-3.75 som vuxen/dygn på 250 kilo vuxenvikt. men nu är han bara ett år och vad skall jag då ge honom ?? jag gav honom 2kg hö igårkväll kl 19.00 och i morsekl 06.30 var mer än hälften kvar, så det som var kvar följde med ut i hagen.jag kommer ge honom 1/2kg vid intag vid 16.00 och 1,5kg på kvällen, han e lite rund och jag är rädd att han skall få fång!! :)
 
japp, minimikravet ligger på 1kghö/100kghäst/dygn!

Liten rättning: Minimikravet ligger på 1 kg TS (inte 1 kg hö) per 100 kg häst, vilket motsvarar 1,2 kg hö. Den rekommenderade mängden är 1,2 kg TS per 100 kg häst, vilket motsvarar 1,5 kg hö.

Du skriver också att Freefarms foderstat täcker shettisens behov, men hur kan du veta det om du inte har någon analys?

Har du gått på "normal-hö" i programmet, eller?

mvh Jessica
 
japp, jag har gått på "datorns hö, som är bästa tänkbara.
så mitt hö kan bara vara sämre.mvh nettan
 
Liten rättning: Minimikravet ligger på 1 kg TS (inte 1 kg hö) per 100 kg häst, vilket motsvarar 1,2 kg hö. Den rekommenderade mängden är 1,2 kg TS per 100 kg häst, vilket motsvarar 1,5 kg hö.

nettan svarar:
så här skriver cecilia muller på SLU:

foderregel nr 1: ge minst 1kg torrsubstans(ts) långstråigt grovfoder per 100kg kroppsvikt och dygn.
hästar på underhållsfoderstat skall helst få 1,5-2kg torrsubstans(ts) per kroppsvikt och dygn.
ett minimum är att underhållsbehovet av energi täcks av grovfoder.

foderregel nr 2:
ge max 0,4kilo stärkelserikt kraftfoder per 100kg kroppsvikt och utfodringstillfälle.(2,5 gram stärkelse per kilo kroppsvikt)

foderregel 3:
välj mineralfoder efter grovfodrets och kraftfodrets mineralinnehåll.ca/p kvoten skall vara 1,2-1,8 men kalciumöverskott tolereras om fosforbehovet är uppfyllt.
kommentar från cecilia: det är inte bra med fosforöverskott. kombinationen underskott av kalcium och överskott av fosfor ger benskörhet.
 
Ja, visst är det bättre ju mer ts man ger, men en stor anledning till att hästen ska ha mer ts vid underhållsfoderstat är nog att den ska ha mer sysselsättning av stråfodret. :)

mvh Jessica
 
hej jessica!

jag har nu testat olika varianter på min shettis (1år)
han börjar bli alldeles för fet!!

1. han var INNE mellan 07.00-16.00 och ute resten.
när han var inne hade han 1kg hö och tugga på och inte ens det var uppätet! i hagen är det mycket vitklöver....
2 han var UTE mellan 07.00 och 19.00 med 2kg hö tills på morgonen men han rörde knappt hälften utan började bita på väggen (hjälp) han fick inget kraftfoder utan bara hö och gräs.
3 just nu går han ute dygnet runt på enbart gräset,men jag e ju livrädd att han ska få fång.! snälla vad skall jag göra??? :eek:
 
Usch ja. Det är jättesvårt det här med shettisar och sommarbete tycker jag. :crazy:

Jag har inte själv någon erfarenhet av shettisar så jag vill helst inte råda dig alls.

Verkar han må dåligt av betet? Om det är okej att ha den inne en del av dygnet så kanske det är det bästa, eller kanske Green-guard vid bete hela dygnet. :idea:

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
E
Foder & Strö Hej! Jag har tidigare fått tips om att min hästs grundbehov är mellan 60-70 MJ samt 390-505 g smrp beroende på hur mycket hon...
Svar
1
· Visningar
898
Senast: skrållan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp