Förslag till examensarbete

rosenknopp

Trådstartare
Vet inte om jag lägger tråden rätt, moderator får gärna flytta till lämpligare plats annars.

Jag har i några veckor försökt komma med uppslag till examensarbete men blir ganska sågad av kursledaren =/.
Jag vill göra något som är kopplat till djurskydd, något som blir en "merit"/något jag kan använda mig av när jag söker jobb inom det yrket.

Mitt förslag till projektformulering har varit:

Rubrik; Länsstyrelsens djurskyddskontrollers inverkan på hästars levnadsstandard och hur djurskyddskontrollerna kan effektiviseras.

Sen har jag skrivit syfte, bakgrund och lite.

Kommentarerna jag får är att det är för ovetenskapligt, typ.

Någon som har något annat uppslag kopplat till djurskydd som jag skulle kunna gräva i? Något mer specificerat där det finns litteratur och forskning att stödja sig på?

Har pratat med djurskyddet i mitt län och de hade inga uppslag men ville gärna vara behjälpliga om jag hade någon intressant idé.

Börjar känna mig stressad!
 
Sv: Förslag till examensarbete

Har inget exakt förslag på ämne..
Men jag tänker att om handledaren tycker att det är för ovetenskapligt.. Då är mitt tips att börja leta runt efter litteratur och teorier inom området. Vad finns skrivet/ vilken tidigare forskning finns?

Efrter att jag satt mig in i det skulle jag fundera på hur jag kan koppla det till ngt som jag vill undersöka och efter det formulera syftet..

Lycka till!
 
Sv: Förslag till examensarbete

Det är nog så att din kursledare tycker att frågeställningen är för stor och bred. Det beror på vad för ämne du läser och hur stort arbetet ska vara. Gissningsvis bedömer din kursledare att du inte finns en rimlig möjlighet för dig att kunna (hinna) besvara din frågeställning på ett bra (vetenskapligt) vis. Så snäva ner det rejält. Välj en liten detalj att titta närmare på. Då har du mycket större möjlighet att faktiskt se och säga något intressant.
 
Sv: Förslag till examensarbete

Har inga direkta förslag, men funderar över ett par saker. Inom vilken utbildning ska uppsatsen skrivas? Hur tänker du genomföra din undersökning? Framförallt tycker jag att du ska fundera över genomförandet och hur du tänker dig att det ska gå till eftersom det gör stor skillnad på vad som blir undersökningsbart. Jag avslutade just en c-uppsats och hade också problem i början med att komma på ett ämne, men när jag i samband med att jag funderade på ämne tänkte ett steg vidare på hur det skulle genomföras så hittade jag ett lagom smalt genomförbart ämne.
 
Sv: Förslag till examensarbete

Det finns en hel del skrivet om hur EU-direktiv påverkar djurhållning? Många arga djurägare som tycker att det är en terror.

En relativt enkel grej man kan göra är en medieanalys. Dvs kolla alla artiklar som skrivits i ämnet under en viss tidsperiod och vad de innehållit. Artiklarna hittar du ju generellt på nätet, och sen kan man jämföra det med någon officiell data. Typ "motståndet från djurägare mot direktiv x och y såg 2005 ut si och 2012 ut så, medan statistiken för brott mot direktiv x och y varierade såhär" eller nåt.

Begränsa och förenkla frågeställningen till en faktafråga, försök inte lösa världsproblemen, och bli inte för allmän. Det är mina uppsatstips ;)
 
Sv: Förslag till examensarbete

Spontant när jag ser din problemställning så tänker jag att det är för svårt att mäta och två skilda och för stora forskningsområden. Det viktigaste är nog att göra det smalt och att det går att mäta på något sätt. = siffror. Just att mäte t ex levnadstandard är otroligt svårt eftersom det innehåller så måmga parametrar och uppfattningar om vad god standard är.

Mitt förslag är t ex domstolsärenden som lett till fällande domar vs anmälda ärenden.
- Eller vilka fall har lett till fällande domar. Välj ett max två djurslag.
- Kan man se något mönster?
Kan man se skillnad sedan djurskyddet gick från kommun till Länsstyrelse?

Eller;
antalet hästägande har ökat i landet - kan man se det i fler fall för djurskyddsärenden? Ser det olika ut i olika delar i landet/länen?
 
Sv: Förslag till examensarbete

Jag tycker du ska skriva om varför att djurmisshandel händer!
Ingen skaffar djur för att misshandla dom ( iallafall är det väldigt sällan), men tyvärr blir det ibland så.
Det är oftast ekonomisk, psykologisk eller mänsklig tragedi som ligger bag. När djur misskötts är det oftas på grund av att ägaren av någon anledning, har tappat kontrollen över sitt liv.
Det är oftast människor med ett stort behov av hjälp, därför blir det inte bättre av att man straffar. I många länder är djurskyddet därför en ideel verksamhet, där man hjälper dessa människor.
Jag tycker du ska studera hur de gör i andra länder och skriva om hur det fungerar.
 
Sv: Förslag till examensarbete

Det jag slås av är att du i princip förutsätter något redan i din rubrik. Du skriver först att du vill undersöka vilken inverkan djurskyddskontroller har på hästars liv, sedan frågar du dig hur de kan effektiviseras. Alltså får jag uppfattningen av att du redan "bestämt" dig för att de inte är tillräckligt effektiva?
Misstolka mig inte, det är de säkert inte, men jag tänker att du snarare borde skriva om antingen påverkan eller (om det finns vedertaget i tidigare forskning) göra en undersökning kring hur de kan effektiviseras.

Annat intressant är exempelvis hur djurskydd och kvinnoorganisationer kan samverka, då det har kommit en hel del artiklar och liknande (inte minst på senare år) kring att kvinnor ofta väljer att stanna i en relation därför att djuret inte ska fara illa. Flera kvinnoorganisationer har inte kapacitet att ta emot djur, men det kanske finns någon som samverkar med en djurrättsorganisation?
 
Sv: Förslag till examensarbete

Jag tycker du ska skriva om varför att djurmisshandel händer!
Ingen skaffar djur för att misshandla dom ( iallafall är det väldigt sällan), men tyvärr blir det ibland så.
Det är oftast ekonomisk, psykologisk eller mänsklig tragedi som ligger bag. När djur misskötts är det oftas på grund av att ägaren av någon anledning, har tappat kontrollen över sitt liv.
Det är oftast människor med ett stort behov av hjälp, därför blir det inte bättre av att man straffar. I många länder är djurskyddet därför en ideel verksamhet, där man hjälper dessa människor.
Jag tycker du ska studera hur de gör i andra länder och skriva om hur det fungerar.

Jag fortsätter lite på det fetade..

Jag tycker en studie om hur olika slags djurskydd fungerar i olika länder skulle vara väldigt intressant att ta del av.
Kanske behandla lagar ihop m olika etiska/moraliska synpunkter på djurhållning i olika länder, vilka EU direktiv som finns och hur dem följs, kanske hur olika djurskyddsmyndigheter fungerar och hur dem är verksamma i ett samhälle..och kanske en slutkläm på varför det kan vara så stora skillnader länder i mellan och varför man tror att det är så - och hur framtiden ser ut för djur/eller hästhållningen världen över.

I det ämnet borde vetenskap minst sagt rymmas och det torde finnas massor av litteratur, statistiker och forskning
 
Senast ändrad:
Sv: Förslag till examensarbete

Eftersom du är inne på effektivitet, kan man inte få till en frågeställning som bara handlar om tidsåtgång?
Vi är ju många (oinsatta) som undrar varför vanvård kan pågå under så lång tid, som man läser om i tidningarna ibland.

Frågan skulle kunna vara tex andelen återställda djur (eller om det är svårt att definiera återställd, använd antal avlivade eller självdöda djur) jämfört med tidsåtgång från upptäckt till åtgärd.

Om man kan påvisa att tiden är viktig och sparar liv och pengar, så är ju det i sig en grund för att effektivisera arbetsprocesserna hos djurskyddet.
 
Sv: Förslag till examensarbete

Du behöver hitta en frågeställning som är möjlig att besvara under den tid och med de medel du har till förfogande.

Din frågeställning:Länsstyrelsens djurskyddskontrollers inverkan på hästars levnadsstandard och hur djurskyddskontrollerna kan effektiviseras, har vissa problem inbyggda. Du behöver definiera flera av de begrepp du använder. Vad för typ av inverkan syftar du på? Vad innebär hästars levnadsstandard? Vad innebär en effektiv djurskyddskontroll?

Om du vill studera effekter behöver du ha en kontrollgrupp och en grupp där det sker en inverkan, och du behöver säkerställa att inga andra faktorer påverkar resultatet av inverkan. Du måste vidare specificera vilken inverkan som ska göras.

Vad är din nyfikenhetsfråga? Vad är det du vill ta reda på? Vilka metoder har är möjliga för dig att använda för att göra din studie?

Sök efter tidigare forskning inom området och se om du kan få några uppslag därifrån!
 
Sv: Förslag till examensarbete

Ett problem för djurskyddet idag, åtminstone i vårt län, är underbemanning. Det kanske hade varit något? Hur det påverkar djurskyddet, är alla län underbemannade, varför, vad prioriteras bort osv.
 
Sv: Förslag till examensarbete

Håller med lite här. Man kan exempelvis titta på hur många anmälningar som kommer in till länstyrelsen i varje län, se vad för brister som anmälningarna tar upp och jämföra dem med de faktiska antalet tillsyner som länstyrelserna sedan utför. Vad är exempelvis skälet till varför en del tillsyner utföras och andra inte? Vad för åtgärder leder de tillsyner som utförs till?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp