Förslag på foder...

A

aspartam

Söker ett foder med nedanstående egenskaper. Mitt förslag är lusernpellets, men jag är öppen för andras idéer. :bow:

1. Skall vara pelleterat, så risken för separation är minimal.
2. Skall vara helt utan havre.
3. Skall vara hyfsat billigt. :crazy:
4. Skall fungera som enda foder vid hyfsat hö.
5. Skall gå att få tag på i Sollefteå med omnejd.
6. Skall kunna serveras torrt.

Hm... Det var nog allt. Fyller på om jag kommer på något mer. :D

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Vad är hyfsat hö då?
Går det lika bra med müsli? Eggermans har müslifoder utan havre. Tex Classic och Cool mix men jag vet som sagt inte om det passar till ditt hö.
 
Hyfsat hö är allt från 6-9 MJ och 30-70 smb.rp.

Müsli är ju inte pelleterat. :( Hade jag kunnat använda müsli hade jag valt Fibergis som verkligen är underbart! :love:
Dessutom tror jag inte det går att få tag på i Sollefteå. *djup suck*

Tack ändå!

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Det enda som verkade intressant var ju Kurant Rehab Diet, men de har ju inte återförsäljare i närheten. :(

Vore intressant att veta om Krafft Pluss Blåröd, Nya Groov, Pluss Grön och Protein innehåller havre...

Vad säger ni om Krafft Rehab då? Är det något att fodra med resten av hästens liv?

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Lucernpellets faller väl också utanför ramen eftersom det bör serveras uppblött.

Varför ingen havre? Många hästar reagerar på havre när de får den ren men visar inget om den ingår i ett färdigfoder.

mvh Jessica
 
Lusernpellets bör serveras blött, det måste inte. Detta är en häst som äter MYCKET långsamt och eftertänksamt. Kan inte tro att hon skulle få foderstrupsförstoppning. Dessutom får hon hö innan kraftfodret.

Hon tål inte havre, utan får fång av det. Även när det är i ett färdigfoder. Det var därför hon fick sitt senaste fånganfall vid jul, då jag lyssnade på en foderförsäljare som sade att det var så lite havre i deras foder att hon inte skulle reagera på det. Men ändå fick hon fång igen. :(

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Jag fodrar med lusernpellets och har gjort i många år och testat alla varianter...man KAN ge det torrt under förutsättning att man har en häst som inte hetsäter och som kanske äter stråfoder hela dagarna.

Men jag kan upplysa om att "fuktad" eller halvblöt lusernpellets....är snäppet värre än torr lusernpellets. Ska den vara blöt...ja då ska den vara så blöt att den i princip kan röras till en jämn gröt.
 
Men de senaste rönen vad gäller fång säger ju att det beror på stärkelse och dåligt planerade foderbyten??? (läst här på Buke)

Det kanske var korn i det färdigfoder du gav och det innehåller mycket stärkelse.

Om du vill vara riktigt säker så leta reda på det bästa hö du kan hitta så du bara behöver fodra med det.

Kan du inte ge lucernhack förresten?

mvh Jessica
 
Och då lär kräsmajan inte äta. ;)

Denna donna är ju en häst som inte ens låter sig hetsas av att andra hästar äter runt i kring henne. Hon har tydligen läst någonstans att varje munfull mat man tar skall tuggas tjugo gånger. *fnissar* På den tiden hon fick havre tog det en timme att äta upp ett kg... :crazy:

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Ja, har jag sagt något annat? :confused: Det var både korn och havre i blandningen, men havren sägs ju vara mer bov än korn... Dessutom gick hon på Fibergi Müsli (innehåller korn men inte havre) i sommar och var jättefin.

Det går inte bara att »ta reda på» det bästa höet som finns, utan vi får skörda och ge det hö som vi odlar. Näringsinnehållet har sett ut som följande:
2000 8,1 MJ och 50 g smb.rp
2002 6,9 MJ och 32 g smb.rp
2003 7,8 MJ och 68 g smb.rp

Det är inte jag som fodrar, därav valet av pellets. Jag kan mycket väl tänka mig att väga fodret varje gång och då fodra med hack, men jag kan inte kräva det av min mor som egentligen inte är intresserad. Pellets är ju lättare att ge i dl än hack...

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Men till 2003 års skörd behöver du definitivt inget kraftfoder!?! Det är ju en Smrp/MJ-kvot på nästan 9. :confused:

Och absolut inte lucernhack, en helt onödig kostnad.

mvh Jessica
 
Nej, hon får inget annat foder än hö i år heller. 7 kg hö plus lite extra när det är kallt. Blir nästan alltid fri tillgång. :D
Jag pratar om ett foder som jag kan börja fodra med under sommaren 2004, eftersom det är först då som jag är hos henne och kan vänja in henne på ett nytt foder. Detta foder vill jag sedan kunna ge henne resten av hennes liv, i olika stor mängd och eventuellt med annat tillskott om det skulle behövas.

Som jag skrev tidigare är lusernhack inget alternativ, eftersom det inte är pelleterat.

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Vad är du ute efter, att få upp proteinet..? Du kan ge en liten mängd lusernpellets utan att blöta, men över en liter skulle jag inte våga.....
Har du kollat på Krafft Protein?
Spillers och Eggersman har även pelleterade, havrefria foder. Inte bara müsli.
 
Det blir nog hellre Lusernpellets än Rehab. Per krona ger lusernpellets 1,67 MJ mot Rehabs 1,36 och 20,67 g smb.rp mot 14,93...

Eller är Rehab värd sina extra kronor för att det är ett fullfoder till skillnad mot lusernpelletsen?

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Okej, då förstår jag. Men lyckas ni få till ett så bra hö nästa år också så har du ju ditt på det torra. :D

Tydligen är det tidpunkten för skörden som säger om det blir mycket protein eller inte, före midsommar ska vara bäst.

Rehab kan ju vara bra med tanke på att det är tillsatt selen och vitaminer, vilket du helst bör tillföra separat annars.

mvh Jessica
 
Attans! Har kikat noggrannare på innehållsdeklarationerna och du har ju så rätt. *djup suck* Kan inte begära att mamma skall ge både lusernpellets, selentillskott och vitaminer. Blir alldeles för mycket för stackars mamma att hålla reda på. :crazy:

Då lutar det åt Rehab ändå... Men vad säger ni människor om aspbarkspellets? Inte heller ett fullfoder eller? *fundersam*

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Hm... Innehåller inte Krafft Protein havre då? Har fått för mig det... :angel:

Spillers och Eggersman finns inte i Sollefteå, bara att ge upp när det gäller dem. Önskar att fodermarknaden var lite större där uppe. Får kanske byta foder om tre år när hon kommer ned till Uppland. :D

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
T
Foder & Strö Har setat och läst om lite olika foder och tillverkare, bla mustangs olika fodersorter. doddson & hornell(stavning?) och krafts foder...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: Tequilasun
·
T
Foder & Strö Jag har ett varmblodstp på 14 år som jag inte får upp i vikt längre. hon har hållt sig skapligt i hull under vintern men nu på...
Svar
15
· Visningar
1 284
Senast: Tuvisen
·
E
Foder & Strö Hej igen allihopa! Nu har jag tjatat många gånger om min 2-åring med alla möjliga konstiga frågor så jag tänkte passa på att fråga...
Svar
8
· Visningar
1 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp