Förskolefråga!

Freddie

Trådstartare
Vi har satt Viktor i förskolekön nu (han är 15 månader, ska börja vid 2 års ålder) och fått reda på att vi har noll och nada att säga till om vad gäller vilken förskola han hamnar på. Vi får inte ens ha önskemål om plats, utan vi ryker ur kön om vi säger nej till en förskola som ligger inom vårt närområde :(. Vi har sju förskolor häromkring och utav dem är det två stycken jag hört så otroligt mycket dåligt om att jag hellre sågar av min högra arm än placerar Vikke där. Och det är naturligtvis störst sannolikhet att han hamnar på ngn utav dem, för där slutar det barn på löpande band (liksom det slutar personal).

Hur kommer det sig att man får välja skola åt sitt barn, men inte förskola :crazy:? Hu vad det gör ont i magen nu. Vi har en sådan underbar förskola femtio meter ifrån vårt hus och vi får alltså inte ens stå i kö till just den förskolan, enda undantaget är om ett syskon redan går på en viss förskola.
Hur fungerar det i era kommuner? Får ni åtminstone stå i kö till en viss förskola?
 
Sv: Förskolefråga!

Jösses! Bor i Gbg och vi får 4 alternativ, får vi erbjudande och tackar nej börjar kötiden om med 4 månaders kö. Men har man tackat nej därför att det gällt en förskola som inte var de önskade så behåller man sin plats i kön, man förlorar den bara om man inte hade några önskemål alls.
 
Sv: Förskolefråga!

För ca fyra år sedan när det vara dax att sätta dottern i förskola så fick vi hem en lista med vilka förskolor/familjedaghem som fanns i kommunen. Sen fick man fylla i på en lapp 4-5 alternativ som man ville stå i kö till.
Vet inte om det är samma nu, hoppas det.

Bor btw i Uddevalla kommun.
 
Sv: Förskolefråga!

Jag tror att man kan önska tre alternativ men är det fullt blir man erbjuden plats på annat ställe (dvs så att kommunen kan hålla avtalet om platsgaranti) men att man då står kvar i kö på den förskola som man vill börja på men jag är inte helt säker.

Denna annan plats har i vissa fall inneburit resor kors och tvärs genom stan för många föräldrar som inte haft något val då de inte kan sitta hemma utan pengar utan måste börja jobba.

Detta gäller Umeå kommun.

Javan
 
Sv: Förskolefråga!

Kan inte alla regler men här i Härryda kommun utanför Gbg får man ställa sig i kö 6 månader innan önskat datum och man får önska sig ett antal specifika dagis/dagmammor men sen vet jag inte riktigt reglerna.

Vet dock att det inte är samma regler för skola och förskola så där gör de inte fel. Däremot kan jag inte svara på om man får vara så rigida som de tycks vara hos er.
 
Sv: Förskolefråga!

Vi har en platsgaranti på 4 mån här i min kommun, och man får önska vilka förskolor man helst står i kö till. 3 önskningar tror jag att man ska fylla i, om man vill. Hon på kommunen som har hand om ansökningarna sa till mig vart han skulle placeras automatiskt, med tanke på område etc, och jag tyckte att den förskolan lät bra, så jag önskade ingenting.
Vi fick plats 3 mån och 3 v efter ansökan :p Den 5:e nov börjar inskolningen!
 
Sv: Förskolefråga!

här får man välja förstahand och andrahand men man är väl inte garanterade sina val direkt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 283
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 953
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 506
Senast: Rosett
·
Vab
Småbarn Jag jobbar som tjänsteman inom privat sektor och har ett stort mått av flexibilitet i mitt jobb, jag kan åka hem på lunchen om förskolan...
2
Svar
30
· Visningar
4 791
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp