Försäkringsbolag som krånglar till det

Kastrullhaxan

Trådstartare
Är det bara jag som har en förmåga att hamna "mellan stolarna"?

Jag har bägge mina katter försäkrade i samma bolag (vi behöver inte gå närmare in på vilket för det spelar ingen roll)
Hanen försäkrade jag själv när jag hade öronmärkt honom eftersom en från försäkringsbolaget ringde upp mig. Han har veterinärsvårdsförsäkring.

Honan tog jag över i april (hon är tre år) och jag har god kontakt med förra ägaren. Tog hem damen i fråga (katten alltså, inte förra ägaren:D) och ringde försäkringsbolaget och talade om att jag nu var nybliven ägare till underverket och jag ville ta över gamla ägarens försäkring, helt OK enligt förs.bol. som tog mina uppgifter.
De kollade över hanens försäkring och uppgraderade den då honan hade en bättre försäkring.

Jag har fått hem försäkringsbrev och betalat den mellanskillnad som blev mellan hanens gamla och nya försäkring. (Även försäkringsbrev på honan har kommit)

Idag, flera månader senare, kontaktar honans förra ägare mig. Tydligen är honan fortfarande försäkrad i hennes namn. Detta trots att jag pratat med förs.bol. o fått hem papper.

Grejen är att det är inte första gången det här bolaget strular.
När min hane hamnade hos veterinär pga ett slagsmål valde jag att använda försäkringen. Hur förs.bolaget tänkte vet jag inte, men de skickade alla papper till min mamma (bor ca 60 mil härifrån) och skrev hennes katts försäkringsnummer.:confused:
Mamma har pratat med dem om detta och de har lovat att rätta till det. Jag har dock fortfarande inte fått några papper. (Jag borde ha varit bättre och gått på dem själv om detta tidigare)

På måndag blir det jag som får greppa luren och ringa och prata med någon på bolaget om detta.
Jag är inte sur, men jag blir bara så matt! Mamma och jag delar visserligen ett ovanligt efternamn, och vi delar delvis även förnamn, men vi delar INTE personnummer med varann. Dessutom borde det väl ringa en klocka någonstans när katten är behandlad i Gävle, det finns en försäkringstagare i Gävle, men ändå skickar de pappren 60 mil norrut.:grin:
Jag vet inte hur sånt här sköts, men någonstans felar det ju i deras system.

Jag måste ju veta att jag är försäkringstagare till mina katter. Tur att jag fick reda på det såhär, och inte när jag stod på veterinärstation med nyopererad katt eller nåt.

Fler som råkat ut för liknande? Jag bryr mig inte om vilket bolag (tänker inte hänga ut mitt bolag i alla fall).

Vad säger ni andra? Hur mkt strul, och vilken typ av strul tolererar ni?
 
Sv: Försäkringsbolag som krånglar till det

Flera som tittat i tråden men ingen har något att säga.
Är det bara jag som hamnat i såna här situationer?
Börjar nästan ärligt fundera på att byta bort mitt släktnamn (eller tvinga mamma att göra det)
 
Sv: Försäkringsbolag som krånglar till det

Jag har inte haft något krångel med mitt försäkringsbolag, och nu det sista halvåret har jag dessutom fått ett jätteduktigt ombud som sköter om alla mina försäkringar åt mig så det är väldigt praktiskt! Hon sköter förstås inte skadeanmälningsbiten, men där har jag aldrig råkat ut för det du säger heller.

Hur har du gjort när du skadereglerat? Jag har bara skrivit in alla mina uppgifter på kvittot från veterinären (brukar finnas förifyllda rutor för försäkringsnummer, namn, kattens namn, kontonummer osv) och skickat in till försäkringsbolaget så har de satt in pengar på mitt konto och skickat specifikation via brev om vad jag fått pengar för. Supersmidigt!

/Erica
 
Sv: Försäkringsbolag som krånglar till det

Jag fick ingen sån lapp hos veterinären utan fick skicka in kvitton och skriva dit mitt personnummer o kontonummer på.
Och där någonstans har det nog gått för fort hos försäkringsbolaget, eftersom pengarna hamnade på mitt konto, men resterande hamnade hos min mamma, i hennes namn.
 
Sv: Försäkringsbolag som krånglar till det

Det brukar inte vara någon speciell lapp utan själva kvittot man skriver på, precis som du gjort. :) Jag har aldrig uppgett personnummer dock utan alltid försäkringsnummer. Men kontakta ditt försäkringsbolag du och ifrågasätt varför de gjorde så, de borde ju kunna förklara saken i alla fall.

Vad gäller din honas försäkring så tycker jag att det låter som att hon varit dubbelförsäkrad? Du har ju trots allt fått hem försäkringsbrev på henne så hon måste ju vara försäkrad i ditt namn också, och det känns ju lite upp till den gamla ägaren att se till att den försäkring hon hade på henne tidigare sades upp i samband med att du köpte henne? Jag tror i alla fall inte att du behöver vara orolig för att hon inte är försäkrad, så länge du har ett försäkringsbrev som tar upp hennes försäkringsuppgifter!

/Erica
 
Sv: Försäkringsbolag som krånglar till det

Ja jag har som sagt fått hem försäkringbrev. Jag är helt säker på detta då jag upptäckte att han hade någonting med tänderna med i sin försäkring, något som min hane inte har.

Huvudsaken är ju ändå att såna här saker löser sig. Hamnar pappren hos min mor så vet jag ju att jag får veta allt som står i dem ändå, men det blir lite tokigt när jag använder hennes katts försäkring på min katt dock.
 
Sv: Försäkringsbolag som krånglar till det

Jag har ju krånglat en hel del med mina försäkringar eftersom jag både skaffar och säljer lite fler katter än normalägaren (alla mina kattungar försäkras hos mig och sen skrivs försäkringen över på nya ägaren när de säljs).

Jag har *peppar, peppar* aldrig haft minsta problem med försäkringsbolaget, varesig i rena försäkringsändringar eller i skadeärenden.
 
Sv: Försäkringsbolag som krånglar till det

-typ kl-

Hejsan, det är jag som är huskattshonans förra ägare.
Placerade om katten till Kastrullhäxan när min ungkatt tragiskt gick bort för mig i sjukdom, och honan blev ensamkatt.

Jag och Kastrullhäxan kom genast överens, skrev på papper och annat väldigt snart. Katten kunde flytta hem till ny kompis väldigt snart och allt var frid och fröjd enligt både katter, ägarregister och försäkringsbolag.

Döm av min förvåning när det lagom till flytt och terminsstart ramlade in en faktura med förnyad årspremie på en avlivad, och en omplacerad katt!
Ringde upp mitt försäkringsombud och påtalade (till dennes förvining) att de hade direktreglerat hela behandlingen SAMT avlivningen av ungkatten - utan att registrera katten som död. Samma förvåning kunde skönjas när honan visat sig vara dubbelförsäkrad... Ärendet hade helt klart hamnat mellan stolar och adresser.

Men idag kom ett bekräftande annuleringsbrev med korrekta datum sedan april!:banana:
Jättekönt, då det river i mitt hjärta att sitta och spåra datum och granska kvitton och fakturor från en lång och plågsam behandling av död katt...:cry:

Men nu är saken klar, och bolaget må ha missat detta - men har i mina ögon gjort rätt för sig. Att jag hann bli ledsen och nya ägaren irriterad och orolig må väl vara jäkligt dumt och onödigt, men knappast skadligt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 124
Senast: WildHorse
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 369
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 793
Senast: Piranesi
·
Äldre Ska jag överklaga eller strunta i det? Bakgrunden, mannen och jag åkte på bröllopsresa till Costa Rica i november-december förra året...
Svar
8
· Visningar
1 238
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp