Försäkrings betydelse i försäljning

Venus_in_Furs

Trådstartare
Jag har ett sto som jag ska sälja i år och hon har en försäkring som ger mig ersättning (10 000:- endast eftersom jag inte tänkte köpa någon annan häst om hon skulle avlivas) och som täcker veterinärvård för 50 000 kr. Bör jag försäkra upp henne innan försäljning eller är detta en standardförsäkring? Och har det någon betydelse för köparen?
 
Jag skulle säga att det beror på hur hon varit försäkrad sedan innan.

Min häst är importerad och har därför inte någon dolda fel-försäkring sedan föl eller liknande och då brydde jag mig inte alls om hur han var försäkrad när jag köpte.
Besiktade och försäkrade upp själv efter eget tycke sedan när han var köpt.
 
Jag skulle säga att det beror på hur hon varit försäkrad sedan innan.

Min häst är importerad och har därför inte någon dolda fel-försäkring sedan föl eller liknande och då brydde jag mig inte alls om hur han var försäkrad när jag köpte.
Besiktade och försäkrade upp själv efter eget tycke sedan när han var köpt.


Samma med min, hon är importerad och köpt som föl från uppfödaren och jag är första försäkringstagare. Vad spelar det för roll menar du då?
 
Vad spelar det för roll menar du då?

Vissa försäkringsbolag har inkluderat även dolda fel i sin hästförsäkring om hästen varit försäkrad hos dem sedan födsel.

Fanns ett sånt "extra skydd" hade jag brytt mig om att behålla det som potentiell köpare.

I övrigt vet jag inte riktigt om jag kan råda dig så mycket, tyvärr. Högre försäkringsbelopp är däremot ofta tecken på att hästen granskats av försäkringsbolaget på något sätt innan.
 
Jag har ett sto som jag ska sälja i år och hon har en försäkring som ger mig ersättning (10 000:- endast eftersom jag inte tänkte köpa någon annan häst om hon skulle avlivas) och som täcker veterinärvård för 50 000 kr. Bör jag försäkra upp henne innan försäljning eller är detta en standardförsäkring? Och har det någon betydelse för köparen?
Varför skulle du försäkra upp hästen? Dom som köper hästen väljer ju själva huruvida dom vill höja livvärdet i den summan dom köper hästen i eller om dom har kvar det som det är. Sen kan dom höja veterinärvård hur mycket dom vill.

Det som kan bli problem som köpare är endast ifall man väljer att byta bolag.
 
Jag har sålt två hästar som varit helt oförsäkrade, ingen spekulant har haft något problem med det.

Att höja livvärdet inför försäljning är meningslöst imo, det får köparen göra.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 972
Senast: gul_zebra
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 992
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 090
Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 817
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp