Försäkring vid sparkskada på människa

Elina8

Trådstartare
Jag undrar om någon har erfarenhet av vad som gäller när en häst sparkar en människa? Jag har Folksam och de har ju en olycksförsäkring, men jag tycker det är jätteluddigt.
När jag ringde och pratade med dem så sa de att det gäller bara om hästägaren varit vårdslös, eftersom hästägare inte har samma totala ansvar som tex. hundägare. Skadan skedde helt oförutsett i hästens hage. Den skadade var i hagen för att hämta sin egen häst som går i samma hage.

I mina papper så låter det som att det täcker alla olycksfall, men det går ju inte alls ihop med det som de sa när jag ringde och frågade. Nu har de ju stängt över helgen, men jag ska ringa igen på måndag och fråga. Tills dess tänkte jag höra här om någon har erfarenheter och vet vad som gäller?
 
Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

har inte människan en egen olycksfallsförsäkring?
 
Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

Det går på den skadades olycksfallsförsäkring, om det finns någon. Hästen kan inte vara vållande.
 
Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

Tack till båda. Det är samma svar som jag fick på Folksam, men som sagt. Det låter ju lite annorlunda när man läser om det.

Jag hoppas verkligen att personen i fråga har en försäkring som täcker. Som ni förstår så är det tyvärr jag som är hästägaren och känner mig ganska maktlös i detta fallet. Har gjort vad jag kan i nuläget och hoppas att det löser sig för stackarn som blev skadad.
 
Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

Du har ingen skuld i detta, det kan du inte ta på dig. Det kan hända alla som umgås med hästar. Och det är INTE ägarens fel, om denne inte varit otroligt vårdslös och oaktsam.

Det är viktigt att vara medveten om vad man har för försäkringsskydd, och hur försäkringar generellt fungerar. Man kan inte försäkra andra, t ex.
 
Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

det är verkligen inte ditt fel. Det är en risk man tar när man går in i en hage med hästar.
Har man inte olycksfallsförsäkring får man skylla sig själv, kostar inte många kronor.
 
Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

Jo visst är det så att man kan bara försäkra sig själv. Jag är väldigt noga med mina egna försäkringar, men det är ju väldigt olika hur man prioriterar.
 
Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

Jo det har de säkert. Men jag och Agria är inte kompisar efter hur de behandlade mig ;)
Så nu har jag Folksam och de har ju också en olycksfallsförsäkring som ska gälla för skador den försäkrade hästen orsakar, oavsett på vem. Dock verkade det ju som att denna försäkringen bara gäller vid oaktsamhet/vårdslöshet av ägaren, och inte vid en "vanlig" olycka där ingen är "skyldig".
Vet inte hur det funkar i Agria, de kanske har annorlunda villkor, men det spelar ju ingen roll i detta fallet eftersom jag inte är kund hos dem. :)
 
Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

Lite underligt är det, på sin hemsida skriver de:
---
Därför väljer du vår försäkring
* Kombinationsrabatt om du även har ditt boende försäkrad hos oss
* Kunniga försäkringsombud nära dig
* Olycksfallsersättning om din häst råkar skada någon
...
---
www.folksam.se
 
Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

Ja, det är ju precis vad jag också har läst. Om det nu finns undantag och finstilt så står det ju inte på hemsidan i alla fall. Så därför vill jag ringa igen när jag har texten framför mig och kan ställa dem till svars ordentligt. För det som går att läsa om försäkringen säger i mina ögon inte samma som de sa på telefon. Jag ska prata mer med den skadade personen imorgon så då kan hon säkert lämna den info jag behöver i kontakt med försäkringsbolaget.
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

Skit i att ringa, lämna in en skadeanmälan som de kan utreda. De kan prata runt hur mycket som helst, men en inlämnad skadeanmälan måste de behandla.
 
Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

Hmm, ok. Ska ta med mig datorn imorgon då så kan vi kolla på det tillsammans. Jag vet ju inte riktigt vad som har hänt, vad det är för skador och så.
 
Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

Verkar som att man ändå måste ringa för att anmäla för det finns ingenting om skada på människa i deras skadeanmälan-blankett. Lite svårt att fylla i när det inte omtalas över huvud taget. :S
 
Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

Tack får kolla närmare på detta imorgon.
 
Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

Du kan inte hållas juridiskt ansvarig för, om din häst sparkar en människa som går in i en hage med lösa hästar. Det är den människans ansvar, att iakttaga försiktighet och att ha en olycksfallsförsäkring. Det bör ALLA ha som handskas med hästar, eftersom de ofta är oberäkneliga och flyktbenägna djur.
 
Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

Jo. Så långt är jag med. Men frågan är ju om försäkringen jag har på hästen gäller. När man läser om den så låter det solklart, men när jag pratade med dem så sa de att den bara gäller i de fall man kan hållas skyldig pga vårdslöshet, vilket inte alls nämns när jag läser om försäkringen. Om de inte uttryckt det så luddigt att jag missat det.
 
Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

Hur allvarligt skadad är personen? Och var är den skadad?

I Sverige är det mest vid skadefall som medför längre sjukhusvistelse eller skador som ger bestående invaliditet som man kan/behöver få ersättning från olycksfallsförsäkring.

Sjukvård är nästan gratis och ev arbetsgivare och f-kassan ersätter mycket av förlorad inkomst.

Vid rid-/hästskador har vi fått ersättning med mindre summor för bil till sjukhus och liknande merkostnader. Förstörd hjälm eller väst kan man också få ersatt. Tandskador kan det dock bli ganska stora summor av och då är det bra med hjälp från försäkringen!

Det är inte roligt när ens häst skadar någon annan, även om man inte kunnat göra något åt det så känner man sig "skyldig".
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 046
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 679
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag vet inte vart jag ska vända mig. Jag ramlade av en häst som inte är min i måndags och bröt överarmen/axeln väldigt illa. På...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 752
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 854
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp