Försäkring vid sparkskada på människa

Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

Jag vet faktiskt inte hur illa det är. Hon blev sparkad i höften, vad jag vet blev det ingen fraktur på bäckenet, men hon fick sy. Mer än så vet jag inte. Tror inte hon blev inlagd.

Jag känner ingen som varit med om en hästolycka, men både mamma och syrran har varit med om lite större olyckor och de har haft väldigt gott skydd via sina försäkringar.
 
Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

Nu har jag efter mycket om och men fått reda på hur det ligger till. Tänkte att jag skriver ut det ifall något skulle råka illa ut och gör som jag och söker här.

Försäkringen som Folksam har täcker för dödsfall, invaliditet och tandskador. Så med andra ord måste man fortfarande ha en ordentlig personförsäkring för att få ersättning för läkarbesök, trasig utrustning, sveda och värk etc.

Som tur är var det väldigt ovanligt att de får in såna här skador, för de hade ett väldigt bekymmer med att få reda på vad som gällde, vem som skulle kunna veta, vem som handlägger. Men till slut kom jag fram till någon som kunde ta reda på vad som gäller. Så nu vet ni också :)
 
Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

Men det trodde jag att du hade läst dig till i villkoren? Det är ju väldigt få utlägg vi behöver göra i Sverige, och med en självrisk kan det bli så att även med en försäkring är det bara några kronor över.

Viktigt att din bekant verkligen anmäler NU, inte senare.
 
Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

Det står inget om det i mina villkor, detta har kommit till efter att jag tecknade försäkringen och jag fick bara ett litet informationsblad. Där står samma som på internet och eftersom inte ens de som jobbar på folksam vet vad som ingår så verkar det ju som att det inte bara är jag som är dåligt informerad.
 
Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

Om du inte varit vårdslös så är du som sagt inte ersättningsskyldig, gällande om hästen skadar någon så gäller det den olycksfall för ryttare och hanterare som är upptagna med namn. Dock kan man ju alltid prova, då man bara kan få ja eller nej.

Hos oss vistas man på egen risk, och får själv se till att ha nödvändiga försäkringar.
 
Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

Verkade inte spela någon roll vem som blir skadad, behövde inte uppge namn. Men som sagt täcker den bara dödsfall, invaliditet och tandskador.
 
Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

Nej då har du fått fel uppgifter från den som du pratade med på Folksam. Har själv den försäkringen och använde den också för ett antal år sedan när jag blev skadad. Den ersatte all skadad/förstörd utrustning tex hjälm, tävlingsskjorta odyl betalade även såväl läkarbesök, kostnaden för att ligga på sjukhus odyl. I mitt fall fanns även ett antal krossade tänder vilket den också tog alla kostnader för. Däremot får man så att säga ingen sveda och värk eller utebliven arbetsinkomst odyl från den vilket många andra försäkringar ger.
 
Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

Hmm jag såg nu vid en snabbkik på villkoren att den personförsäkring som nu ingår automatiskt i alla hästförsäkringar inte är samma som man tidigare kunde köpa till för typ en hundring eller något per år (och där har vi också förklaringen på varför vi fortfarande har den på fakturan separat trots att det numera ingår personförsäkring), den som ingår verkar inte täcka särskilt mkt nej så är det bara den du har stämmer nog det som de sa.
 
Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

Japp. Det stämmer. Jag har bara den som ingår för alla och den kom i november sa de.
 
Sv: Försäkring vid sparkskada på människa

Min meddryttare vart sparkad av en ny häst i hagen hon har fått ca 20k från sin olycksfallsförsäkring IF för förlorad arbetsinkomst 2v, pengar för av sjukvården sönderklippta kläder fick hon oxå ovanpå detta.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 046
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 679
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag vet inte vart jag ska vända mig. Jag ramlade av en häst som inte är min i måndags och bröt överarmen/axeln väldigt illa. På...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 752
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 854
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp