Försäkring för vbl

Sv: Försäkring för vbl

jag har en kallblodstravare, köpte honom i april. jag försäkrade då honom i sveland. har inga reservationer han bes ua med böjrpov o allt. han är 10 år gammal. han är försäkrad för 15000 kr liv värde och 100000 kr vet vård. jag har även en fast självrisk på 1900 kr på 150 dagar. betalar bara kring 2400 kr per år. jag tycker att de är billigt o bra.
 
Sv: Försäkring för vbl

det finns för och nackdelar med alla försäkringsbolag! Det finns dessutom de som är väldigt nöjda samtidigt som det finns de som är mindre nöjda...
 
Sv: Försäkring för vbl

At man inte alltid försäkrar för inköpspriset förstår jag ju, min fråga var: Vad sätter man normalt för värde på livförsäkringen på en häst som bara kostat runt 10'000 i inköp?
Och det kan väl vara bra att veta lite vad andra har valt och vad de tycker om ett försäkringsbolag jag funderar på att välja?!

Så jag frågar väl er andra här: vad har ni för erfarenheter av if? Vad skulle ni själva bälja för försäkringar till era hästar?

Jag tycker If är kanonbra. Jag har dem till alla mina djur och massa annat också. Donnan jag har nu är försäkrad i liv 10 000 kr köpte henne för mindre. Sedan har hon veterinär extra för 100 000 kr vilket då täcker allt i princip inkl. avlivning och bortforsling av kroppen. Självrisken ligger på 2500 kr och hennes försäkring kostar mig 1587 kr per år. Alltså en lagom hög kostnad tycker jag.
 
Sv: Försäkring för vbl

Jag har fått lära mig att livförsäkra hästen i köpeskillingen plus 5000. Nu koper du ju inte hästen så där får du höra med ägaren men 15-20 000 syns mig vara en rimlig summa för ett varmblodssto. Den viktigaste delen är dock, som jag ser det veterinärvårdsdelen. Vill du ha hästen fullförsäkrad där (ofta kallad dubbel vetvård) vilket brukar röra sig om 100000 kr så måste du göra böjprov om du inte skall få reservation för hältor. Har man andra raser än varmblodstravare och fullblod brukar det gå bra utan intyg. Du får gå in på de större boladens hemsidor o läsa vidare. Finns en mängd x:a försäkringar man kan ta om man vill men liv och veterinärvård är viktigast. Lycka till med nya hästen.:banana:
 
Sv: Försäkring för vbl

Hej! :)

Hade tidigare ett vbl (som jag tyvärr fick ta bort förra veckan :cry:)
som var försäkrad i Agr*a Bas veterinärvård.
Innan vi köpte honom var han i begränsad vet, som inte täckte något alls..

Nya försäkringen täckte för hältutredningar, röngten o.s.v. ngt som det visade sig att vi hade stor användning för....
 
Sv: Försäkring för vbl

Ja, då kan det ju vara bra kanske att höra VAD de tycker är positivt repektive negativt.
 
Sv: Försäkring för vbl

Ja, det låter ju jättebra. Vet du om det brukar vara dyrare att försäkra ett varmblod?
 
Sv: Försäkring för vbl

Oj, det var ju väldigt billigt! Vad är det för ras på din häst?
 
Sv: Försäkring för vbl

Brukar man alltså göra en veterinärsbesiktning innan man försäkrar ett varmblod?
 
Sv: Försäkring för vbl

Oj, det var ju väldigt billigt! Vad är det för ras på din häst?

Jag har en varmblodig travare. If kräver att man har böjprov UA om man ska kunna försäkra dem som jag gjort utan reservation när man har en travare. Min har nu aldrig gått i träning och bara stått på tillväxt de senaste 3 åren så hon behövde inget böjprov men min vallack jag hade före henne krävdes det böjprov på för att jag skulle få ha honom fullförsäkrad.
 
Sv: Försäkring för vbl

Jag har en vbl valack som är 13 år som jag köpte för 10 000 nu i våras.. Han är försäkrad i folksam som ridhäst..Liv på 15 000 och vet på 50 000 och han kostar 3139 per år.. Den fösäkringen jag har på honom täcker precis allt.
 
Sv: Försäkring för vbl

Jag hade Agria på mitt varmblod. Jag tog över försäkringen och gjorde en veterinär besiktning efter några månader så han fick "vila" från travträningen ett tag innan jag gjorde vet. besiktningen.
Han gick igenom och jag försäkrade om honom som "ridhäst" så att benen ingick. Detta hade jag stor användning av senare när han blev halt. Hade sån tur att dom hade en kampanj då så jag behövde bara betala självrisken och inget mer. (annars tror jag det var visst många % jag skulle betala efter självrisken)

Jag är helnöjd med Agria iallafall, det var aldrig några problem att få ut ersättningen och det gick fort att få ut pengarna.
Tror att jag betalade typ 1400-1700 per år om jag inte missminner mig.
Han var försäkrad för 10 000 i liv. Veterinär vet jag inte vad det var.
Lycka till med pållen :)
 
Sv: Försäkring för vbl

Brukar man alltså göra en veterinärsbesiktning innan man försäkrar ett varmblod?

Man brukar göra en veterinärbesiktning innan man köper hästen.
Vad gäller varmblodstravare är det oftast så att försäkringsbolagen kräver att hästen besiktigas med böjprov för att man inte ska få reservationer mot hältor i försäkringen.
Detsamma gäller för kallblodstravare.

Immer
 
Sv: Försäkring för vbl

jag tror det är ungefär samma pris, bara dom går igenom en bes ua.
 
Sv: Försäkring för vbl

Jag har precis försäkrat mitt sto, vbl. Försäkrade henne i Agria bas veterinärvård. Vi ska även ta en tilläggsförsäkring för hältor, och då behöver vi skicka in ett intyg till dem som en veterinär skrivit på att hästen är frisk. Så vi ska in till kliniken och göra en försäkringsbesiktning på henne, då ingår böjprov + longering och allmäntillståndet kollas. Sen är hon hältförsäkrad. :)
 
Sv: Försäkring för vbl

Idag har jag ringt rundor till de försäkringsbolag jag kunde komma på. Började med Ag*ia, de sa att det var inga problem alls att försäkra en häst på 16. De föreslog vet. vård bas plus, självrisk 1800, tak 60000. Jag sa att jag skulle ringa tillbaka så jag fortsatte ringa de andra.

If, Sv*land och folks*m sa blankt nej så då ringde jag Ag*ia igen och sa att jag ville försäkra min häst där. Då säger de att de försäkrar inte hästar som är över 15!

Hur kan de säga helt olika saker så?!

Han sa då att den enda försäkringen de kunde erbjuda mig var katastrof-försäkring.

Känner mig besviken nu. Jag kan alltså inte försäkra min häst :(
 
Sv: Försäkring för vbl

Kan nog vara svårt...
Men, prova på det bolag du har dina övriga försäkringar, hem, bil osv.
(om det nu är på något av de bolag som tecknar djur förståss...)
Är man helkund brukar det kunna gå att göra undantag
 
Sv: Försäkring för vbl

även handläggare är mänskliga, personen kanske räknade fel om du uppgav årtal när hästen är född.

och nej, inga undantag görs för gamla hästar.
 
Sv: Försäkring för vbl

även handläggare är mänskliga, personen kanske räknade fel om du uppgav årtal när hästen är född.

och nej, inga undantag görs för gamla hästar.

Nej inte normalt.
Men är man helkund på ett bolag så kan det i vart fall vara lönt att fråga, jag vet att det ibland har gjorts undantag på stora och bra kunder, så helt omöjligt är det inte.
Och man kan ju inte få mer ett tyvärr och då har man i vart fall frågat.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har hittat ett 6årigt varmblod,en vallack som helt enkelt lessnat på travet enligt ägaren och ska nu säljas som ridhäst,mkt trevlig...
Svar
10
· Visningar
2 580
Senast: Kokosboll
·
Ekonomi & Juridik Jag ska köpa min häst jag har på foder och funderar på det här med försäkring. Nuvarande ägare har hästen försäkrad i If, men har ett...
Svar
6
· Visningar
1 084
Senast: Constance
·
T
Hästvård Moderator, flytta gärna tråden om den hamnat fel. Tack!:) Jag ska troligen köpa min foderhäst, till en kostnad av 8000 kr. Hästen är...
Svar
6
· Visningar
3 036
M
Hästvård Jag har ett litet problem eller ganska så stort faktiskt, fick reda på i går att tjejen som jag har min häst tillsammans med undanhållit...
Svar
3
· Visningar
932
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp