Försäkring för vbl

P

pumpqin

Jag har efter mycket om och men bestämt mig för att ta hem en häst på foder, har varit iväg på lite provridningar och tillslut hittat ett sto jag fastnat för. Ett 10årigt (född 98) varmblod. Hon har sprungit 6-8 löp men funkade inte på travet och har varit omskolad som ridhäst sedan 6års ålder.

Nu till min fråga, vad kan det kosta att försäkra henne? Ägaren har henne inte försäkrad nu. Hon har varken varit sjuk eller skadad (mer än småsår) under de 4 år som den nuvarande ägaren haft henne.

Hon ska användas som hobbyhäst inriktning dressyr. Kanske tävla någon mindre klubbtävling men inte mer än så.

Jag har tänkt mig att ringa runt till olika försäkringsbolag under veckan och höra vad det skulle kosta, men tänkte att ni här på buke kanske kan ge en ungefärlig summa. (:

Tacksam för alla svar! :bow:
 
Sv: Försäkring för vbl

Eftersom du främst behöver veterinärvårds biten kostar det runt 2500 /år. Kolla att vården täcker vad du vill ha.
 
Sv: Försäkring för vbl

Tack! Om du kan rekommendera något försäkringsbolag får du jättegärna PMa mig! :)
 
Sv: Försäkring för vbl

Om du vill ha henne fullförsäkrad utan reservationer så måste hästen vetrinärbesiktigas med böjprov. Varmblod får automatiskt reservationer på benen om man inte gör böjprov. Iaf hos Agria.
 
Sv: Försäkring för vbl

Vad innebär det med "reservationer" när det gäller försäkring? Utveckla gärna ditt svar. :)

Försäkringar är inte min starka sida då jag tidigare endast försäkrat hundar..(kan tänka mig att det inte är samma villkor ;))
 
Sv: Försäkring för vbl

Det är bra att ha ett lågt livvärde också eftersom vet vård försäkringen inte täcker avlivning och destruktion som kan gå på ca 5-8000 beroende lite på hur och var det sker. Det är en sur utgift om man måste ta bort sin älskling p g a sjukdom eller olycka. 10000 i livvärde täcker såna kostnader och blir inte jättemkt dyrare.
 
Sv: Försäkring för vbl

Åh, tack för tipset!! :D
(som jag sagt till en som svarat innan, kan du tipsa om bra försäkringsbolag, PM:a mig!)
 
Sv: Försäkring för vbl

=pumpqin;11210512]Vad innebär det med "reservationer" när det gäller försäkring? Utveckla gärna ditt svar. :)

Reservation innebär att försäkringen inte täcker t ex hältor på benen. Kan inte så mycket om det men mina fick automatiskt reservation på försäkringen men efter att vetrinären gjort böjprov som hästen gick igenom så har hon ingen reservation kvar.
 
Sv: Försäkring för vbl

Det är bra att ha ett lågt livvärde också eftersom vet vård försäkringen inte täcker avlivning och destruktion som kan gå på ca 5-8000 beroende lite på hur och var det sker. Det är en sur utgift om man måste ta bort sin älskling p g a sjukdom eller olycka. 10000 i livvärde täcker såna kostnader och blir inte jättemkt dyrare.

Beror på vilken försäkring du har.
IF`s vet extra täcker avlivning och omhändertagande av kroppen.
Finns säkert fler bolag som har detta också?
 
Sv: Försäkring för vbl

Skriver mest för att inte tappa bort tråden :) Själv har jag köpt en häst som inte har någon försäkring ännu (skäms). Jag köpte henne av en kompis och vi veterinärsbesiktigade inte. Ska man göra det nu innan man ska försäkra eller?
 
Sv: Försäkring för vbl

Du bör se till att försäkra din häst så snart som möjligt!
Angående besiktning kan det vara så att försäkringsbolaget kräver en sådan för att kunna försäkra hästen. Ring till några olika bolag och fråga!

Immer
 
Sv: Försäkring för vbl

Tusen tack för alla svar! Jag håller på att diskutera med ägaren vilket bolag vi ska välja osv. (Hon som kommer stå på försäkringen) Har ni mer förslag eller tips, skriv en rad eller två! Kommer ni på annat som kan vara värt att tänka på då man ska försäkra är även det varmt välkommet. Tack!
 
Sv: Försäkring för vbl

Ja, visst bör jag det, det känns inte alls bra att hon inte är försäkrad, jag kan knappt sova om kvällarna! Jag tycker att det är så svårt bara att veta vad man ska välja för försäkring ich hur man gör med besiktning osv, det är ju min första häst.
 
Sv: Försäkring för vbl

Waah! Jag läste på Agria nu att man inte kan teckna nyförsäkring för en gammal häst?!?!
 
Sv: Försäkring för vbl

Nån som har sin häst försäkrad i if? Vad har ni valt för försäkring? Vad sätter man normalt för värde på livförsäkringen på en häst som bara kostat runt 10'000 i inköp? Hur mycket ska försäkringen täcka?

Är helt grön på detta som ni säkert märker men jag måste fixa försäkring till min älskling nu!
 
Sv: Försäkring för vbl

hästar över en viss ålder, tror det är 15? går inte att teckna livförsäkring på!

Istället för att sitta här och spekulera så ring till ett försäkringsbolag istället. Priset skiljer mycket beroende på vilken försäkring du ska ha, hästens ras, ålder osv.

Sen kan jag tillägga att hästen inte behöver vara försäkrad för inköpspriset. Det är många som inte har det, speciellt när det rör sig om dyrare hästar.
 
Sv: Försäkring för vbl

At man inte alltid försäkrar för inköpspriset förstår jag ju, min fråga var: Vad sätter man normalt för värde på livförsäkringen på en häst som bara kostat runt 10'000 i inköp?
Och det kan väl vara bra att veta lite vad andra har valt och vad de tycker om ett försäkringsbolag jag funderar på att välja?!

Så jag frågar väl er andra här: vad har ni för erfarenheter av if? Vad skulle ni själva bälja för försäkringar till era hästar?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har hittat ett 6årigt varmblod,en vallack som helt enkelt lessnat på travet enligt ägaren och ska nu säljas som ridhäst,mkt trevlig...
Svar
10
· Visningar
2 580
Senast: Kokosboll
·
Ekonomi & Juridik Jag ska köpa min häst jag har på foder och funderar på det här med försäkring. Nuvarande ägare har hästen försäkrad i If, men har ett...
Svar
6
· Visningar
1 084
Senast: Constance
·
T
Hästvård Moderator, flytta gärna tråden om den hamnat fel. Tack!:) Jag ska troligen köpa min foderhäst, till en kostnad av 8000 kr. Hästen är...
Svar
6
· Visningar
3 036
M
Hästvård Jag har ett litet problem eller ganska så stort faktiskt, fick reda på i går att tjejen som jag har min häst tillsammans med undanhållit...
Svar
3
· Visningar
932
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp