Försäkring för ny häst

Vackerpojkarna

Trådstartare
Hej alla hästmänniskor!:banana:
Vad har ni för erfarenhet av hästförsäkringar?
Vad ska man vara noga med?
Verkar vara många som vill sälja sina hästförsäkringar med mer eller mindre konstiga (?) upplägg.
Hästen är ett sto och hon fyller 13 år i år.
Hon ska vara skogsmulle för att ev. tas föl på...
Tips mottages tacksamt.:bow:
Mvh!
 
Hej alla hästmänniskor!:banana:
Vad har ni för erfarenhet av hästförsäkringar?
Vad ska man vara noga med?
Verkar vara många som vill sälja sina hästförsäkringar med mer eller mindre konstiga (?) upplägg.
Hästen är ett sto och hon fyller 13 år i år.
Hon ska vara skogsmulle för att ev. tas föl på...
Tips mottages tacksamt.:bow:
Mvh!

Tycker inte hästförsäkringar säljs med ”mer eller mindre konstiga upplägg” ?

En bra början är ju att läsa på om försäkringarna som erbjuds. Det finns flera bra jämförelser/sammanställningar på nätet hur de olika bolagens villkor ser ut och generellt är de ganska lika .
 
Hej alla hästmänniskor!:banana:
Vad har ni för erfarenhet av hästförsäkringar?
Vad ska man vara noga med?
Verkar vara många som vill sälja sina hästförsäkringar med mer eller mindre konstiga (?) upplägg.
Hästen är ett sto och hon fyller 13 år i år.
Hon ska vara skogsmulle för att ev. tas föl på...
Tips mottages tacksamt.:bow:
Mvh!

Men du skriver ju inte vilket skydd du är ute efter, ras eller önskemål. Livvärde?
 
Hej alla hästmänniskor!:banana:
Vad har ni för erfarenhet av hästförsäkringar?
Vad ska man vara noga med?
Verkar vara många som vill sälja sina hästförsäkringar med mer eller mindre konstiga (?) upplägg.
Hästen är ett sto och hon fyller 13 år i år.
Hon ska vara skogsmulle för att ev. tas föl på...
Tips mottages tacksamt.:bow:
Mvh!
Finns det ingen befintlig försäkring du kan ta över?
 
Tycker inte hästförsäkringar säljs med ”mer eller mindre konstiga upplägg” ?

En bra början är ju att läsa på om försäkringarna som erbjuds. Det finns flera bra jämförelser/sammanställningar på nätet hur de olika bolagens villkor ser ut och generellt är de ganska lika .
 
Hej igen!
Tack för svar!
I vanlig ordning är det någon som svarar sur & beskt. Självklart kan man Googla runt & jämföra och kolla, absolut.
Men nu ställde jag frågan för att kanske få lite tips på vägen som kunde eventuellt göra det hela lite klarare...trodde i min enfald att det var ok att ställa en fråga i ett forum.
Alla har svarat vänligt utom 2 icke så vänliga. Där ser man, varför bemöda sig om att skriva något när det bara är negativt?
Ha en trevlig kväll med era hästar!
 
Hej igen!
Tack för svar!
I vanlig ordning är det någon som svarar sur & beskt. Självklart kan man Googla runt & jämföra och kolla, absolut.
Men nu ställde jag frågan för att kanske få lite tips på vägen som kunde eventuellt göra det hela lite klarare...trodde i min enfald att det var ok att ställa en fråga i ett forum.
Alla har svarat vänligt utom 2 icke så vänliga. Där ser man, varför bemöda sig om att skriva något när det bara är negativt?
Ha en trevlig kväll med era hästar!

Fast om du inte skriver vad du har för grundförutsättningar blir det lite svårt att komma med bra råd.
 
Hej alla hästmänniskor!:banana:
Vad har ni för erfarenhet av hästförsäkringar?
Vad ska man vara noga med?
Verkar vara många som vill sälja sina hästförsäkringar med mer eller mindre konstiga (?) upplägg.
Hästen är ett sto och hon fyller 13 år i år.
Hon ska vara skogsmulle för att ev. tas föl på...
Tips mottages tacksamt.:bow:
Mvh!

Ta över befintlig försäkring om sådan finns, skulle jag säga :)
 
Hej alla hästmänniskor!:banana:
Vad har ni för erfarenhet av hästförsäkringar?
Vad ska man vara noga med?
Verkar vara många som vill sälja sina hästförsäkringar med mer eller mindre konstiga (?) upplägg.
Hästen är ett sto och hon fyller 13 år i år.
Hon ska vara skogsmulle för att ev. tas föl på...
Tips mottages tacksamt.:bow:
Mvh!
Det jag vill ha är en försäkring som är så heltäckande som bara är möjligt. Som tar mediciner, rehab osv. Vad man vill ha och framförallt vad man vill betala för är ju så individuellt men här kan du se vad som ingår och jämföra de försäkringar som finns. https://www.konsumenternas.se/forsa...r/om-hastforsakringar/jamfor-hastforsakringar Stirra dig inte blind på priset. Titta på vad som ingår och vad som är undantaget, vad självrisken ligger på och vad den rörliga självrisken är. Finns en befintlig försäkring så ta över den och uppgradera om behovet finns. Allt som hände innan försäkringen togs, alla skador, alla sjukdomar hästen har haft innan kommer alltid undantas vid framtida skada/sjukdom. Tar du en ny försäkring och en skada (som inte är ett akut trauma) upptäcks snart efter så kommer försäkringsbolaget säga att det fanns vid försäkringens tecknande och då kommer inte försäkringen att gälla.
 
@Vackerpojkarna tack för den du !

Sammanställningarna som gjorts och finns att tillgå på nätet är det absolut enklaste mest helhetsöverskådliga som går att få om man ”börjar från scratch”. Alla bolag listas i kolumner med jämförelse om allt gällande kostnader, vad som ingår, skillnader i självrisk etc etc. Dvs bättre grund går knappt att få att utgå från. Det är du som skrivit att hästförsäkringar är krångel. Du fick råd om att läsa jämförelsesammanställningarna på nätet som grund, och hur det blir ett otrevligt svar som du själv däremot bemöter med en sur attityd är för mig fascinerande.

Edit: ser nu att du fått en länk också till en sådan jämförelse.
 
Senast ändrad:
Det jag vill ha är en försäkring som är så heltäckande som bara är möjligt. Som tar mediciner, rehab osv. Vad man vill ha och framförallt vad man vill betala för är ju så individuellt men här kan du se vad som ingår och jämföra de försäkringar som finns. https://www.konsumenternas.se/forsa...r/om-hastforsakringar/jamfor-hastforsakringar Stirra dig inte blind på priset. Titta på vad som ingår och vad som är undantaget, vad självrisken ligger på och vad den rörliga självrisken är. Finns en befintlig försäkring så ta över den och uppgradera om behovet finns. Allt som hände innan försäkringen togs, alla skador, alla sjukdomar hästen har haft innan kommer alltid undantas vid framtida skada/sjukdom. Tar du en ny försäkring och en skada (som inte är ett akut trauma) upptäcks snart efter så kommer försäkringsbolaget säga att det fanns vid försäkringens tecknande och då kommer inte försäkringen att gälla.

Tack för utförligt svar! :)
 
Jag har alltid tagit över befintlig försäkring, det är inte värt det att byta bolag på en häst som varit försäkrad sedan födseln. På min senaste är jag inte överlycklig över det bolag hon har, men det skulle ”kosta” mig mer att byta och förlora skyddet hon haft sedan föl.
A1 vetvård är viktigast för mig också, det är vetvården som kostar pengar. Rehab och mediciner är viktigt, livvärdet mindre viktigt. Hästambulans och buköppning ingår i mitt ”paket” men jag har så långt till närmsta klinik (och närmsta hästambulans) som utför de ingreppen att det inte är något jag kan nyttja ändå men jag kan ändå inte plocka bort det ur paketet.
Självriskerna upplever jag är ungefär samma oavsett bolag om du nytecknar försäkring idag. Tar du över en äldre försäkring kan du också ha en bättre (lägre) självrisk, även där ett skäl att inte byta bolag.

Jag tycker alltså inte att du ska resonera ”vilket bolag är bäst” utan snarare ”är det värt att bryta skyddet hästen har sedan tidigare i utbyte mot lägre månadskostnad/bättre självrisk/vad det nu är”
 
Hej alla hästmänniskor!:banana:
Vad har ni för erfarenhet av hästförsäkringar?
Vad ska man vara noga med?
Verkar vara många som vill sälja sina hästförsäkringar med mer eller mindre konstiga (?) upplägg.
Hästen är ett sto och hon fyller 13 år i år.
Hon ska vara skogsmulle för att ev. tas föl på...
Tips mottages tacksamt.:bow:
Mvh!
Ta över befintlig försäkring, är alltid tryggast om hästen varit försäkrad där sen föl. Annars så är jag sådan att jag vill ha alla skydd som finns så att säga. Dyrare men tryggt om något händer.
 
Jag har min ena i Agria och den andra i Folksam. Hamnade hos Agria först för att vi tog över den befintliga försäkringen på vår första häst, som var där. Det är förvisso nästan 20 år sen, men inga konstigheter. Häst nummer två (shettisen) var försäkrad i Folksam hos tidigare ägare. Vi skulle överta försäkringen, och i samband med köpet (jag hade hästen på foder ett halvår innan, så hästen var redan på plats hos mig) skulle hästens årliga försäkring betalas. Jag betalade den (dumt!), men fick sen snabbt veta att Folksam gör en ny försäkring oavsett om hästen varit försäkrad hos dem innan. Det jag hade betalat betalades tillbaka till säljaren, som sen helt fräckt påstod att hen aldrig fått några pengar av försäkringsbolaget (Folksam sa att de hade betalat ut pengarna). Nu lyckades jag förhandla ner inköpspriset på hästen redan innan, så vi kom ändå inte upp i den summan som säljaren ville ha för hästen från början, men det kan vara värt att veta att Folksam har den policyn. De skapar en ny försäkring på dig även om den förra ägaren har haft hästen försäkrad hos dem. Jag har det mesta av allt annat (hus, bil och så vidare) försäkrat i Folksam och då får man ju någon form av rabatt, så försäkringen i sig är bra.
 
Jag har min ena i Agria och den andra i Folksam. Hamnade hos Agria först för att vi tog över den befintliga försäkringen på vår första häst, som var där. Det är förvisso nästan 20 år sen, men inga konstigheter. Häst nummer två (shettisen) var försäkrad i Folksam hos tidigare ägare. Vi skulle överta försäkringen, och i samband med köpet (jag hade hästen på foder ett halvår innan, så hästen var redan på plats hos mig) skulle hästens årliga försäkring betalas. Jag betalade den (dumt!), men fick sen snabbt veta att Folksam gör en ny försäkring oavsett om hästen varit försäkrad hos dem innan. Det jag hade betalat betalades tillbaka till säljaren, som sen helt fräckt påstod att hen aldrig fått några pengar av försäkringsbolaget (Folksam sa att de hade betalat ut pengarna). Nu lyckades jag förhandla ner inköpspriset på hästen redan innan, så vi kom ändå inte upp i den summan som säljaren ville ha för hästen från början, men det kan vara värt att veta att Folksam har den policyn. De skapar en ny försäkring på dig även om den förra ägaren har haft hästen försäkrad hos dem. Jag har det mesta av allt annat (hus, bil och så vidare) försäkrat i Folksam och då får man ju någon form av rabatt, så försäkringen i sig är bra.
Så skulle nog alla bolag göra. Man behöver först se till att försäkringen är skriven på en själv innan man börjar betala. Det handlar inte om man får ta över försäkring eller inte, utan att de betalar ut överskjutande del när avtalet upphör.
 
Så skulle nog alla bolag göra. Man behöver först se till att försäkringen är skriven på en själv innan man börjar betala. Det handlar inte om man får ta över försäkring eller inte, utan att de betalar ut överskjutande del när avtalet upphör.

Fast när vi köpte vår första häst som redan var försäkrad i agria skrevs den befintliga försäkringen över på oss. Eller rättare sagt på min pappa eftersom jag bara var ett barn då. I folksam gjordes det, tydligen, en helt ny försäkring.

Jag vet att jag gjorde fel, och jag får skylla mig själv som betalade, så det behöver du inte skriva mig på näsan för. Jag har ångrat mig tillräckligt för att jag litade på säljaren, som jag alltså redan hade någon slags relation till eftersom jag haft hästen på foder i över ett halvår, och hon var tvungen att fortsätta ha kontakt med mig i och med att jag jobbar på ett ställe som hon "måste" fortsätta besöka. Men för det kan man ju flagga för att folksam gör så, så att någon annan slipper göra samma misstag?
 
Fast när vi köpte vår första häst som redan var försäkrad i agria skrevs den befintliga försäkringen över på oss. Eller rättare sagt på min pappa eftersom jag bara var ett barn då. I folksam gjordes det, tydligen, en helt ny försäkring.

Jag vet att jag gjorde fel, och jag får skylla mig själv som betalade, så det behöver du inte skriva mig på näsan för. Jag har ångrat mig tillräckligt för att jag litade på säljaren, som jag alltså redan hade någon slags relation till eftersom jag haft hästen på foder i över ett halvår, och hon var tvungen att fortsätta ha kontakt med mig i och med att jag jobbar på ett ställe som hon "måste" fortsätta besöka. Men för det kan man ju flagga för att folksam gör så, så att någon annan slipper göra samma misstag?
Agria tecknade en ny försäkring för mig, många år sedan dock. De sa att det var så de gjorde, fick inte behålla den gamla, men väl villkoren.

Nu spelar det troligen ingen som helst roll om försäkringen blir överskriven eller inte. Betalar man i den gamla försäkringstagarens namn iså räknas det som om denne betalat. Betalar man till en försäkring i sitt eget namn så är det till sin egen försäkring. Min poäng är att det spelar ingen roll vilket försäkringsbolag, de hanterar det på a´samma vis. Men alla bör se upp så de betalar sina egna räkningar :)
 
@Kiwifrukt jag tolkar inte alls @Lobelia s inlägg som att hon vill skriva dig på näsan - hon har rätt i det hon skriver och det blir IOM det inget konstigt som bör lastas ett specifikt F-bolag eller varnas för just det bolaget osv.

Som jag läser det är det så det menas och det är korrekt :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 744
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 653
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp