Försäkra

Bejbie

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt, flytta den gärna annars

Jag ska köpa mig en ridtravare på 6 år. Hur gör man för att försäkra den?
Behöver ej vara livförsäkrad, men veterinär vård.
Ska hästen veterinärbesk innan, eller hur funkar det?=)
Vilket försäkring ska jag välja?
 
Sv: Försäkra

Man ringer runt till olika försäkringsbolag och jämför villkoren helt enkelt.
 
Sv: Försäkra

Hästen behöver inte veterinärbesiktigas, åtminstone inte om du ska livförsäkra hästen i någon större summa pengar. Nu är ju travare rätt friska i jämförelse med t ex halvblod men skulle olyckan ändå vara framme så är det ju alltid bra med en ordentlig veterinärvårdsförsäkring. Dessutom finns det andra "småförsäkringar" man kan ha också. Det bästa är om du ringer eller läser på respektive försäkringsbolags hemsidor om deras försäkringar. Det kan skilja mycket mellan bolagen, inte bara prismässigt.

Jag har själv alltid haft Agria genom åren till mina hästar och varit nöjd.
 
Sv: Försäkra

Jo travare behöver få benen besiktigade för att få en fullgod veterinärförsäkring.
 
Sv: Försäkra

Det har jag. Han fick reservation på alla fyra innan det var gjort.
 
Sv: Försäkra

De allra flesta försäkringsbolag vill att en travare ska vet.bes för att få den fullt försäkrad. Prata med det försäkringsbolag du vill försäkra i, när jag skulle fullförsäkra min varmblodstravare så ville de att jag skulle skicka en kopia av vet.bes till dem och inte äldre än 7dagar tror jag det var. Så att dem visste att hästen var fullt frisk vid täcknandet av försäkringen.
 
Sv: Försäkra

Kl fick göra böjprov på min foderhäst som var varmblod för att kunna veterinär försäkra. Inga problem för henne men har hört andra som fått göra om osv :( kanske är det lika för fullblod som gått löp?
 
Sv: Försäkra

Okej
Jag ska ju bara ha hästen till skogsridning.. Men ska kolla runt lite då. Men måste man göra en vetbesk? Det enda jag vill ha är ju veterinärvård om han ex skulle få kolik eller dylikt:)
 
Sv: Försäkra

Det är ju det du kan ringa runt och jämföra med olika bolag, vilka krav de ställer på dig innan försäkringen träder i kraft samt vilka villkor som gäller och vad det kommer att kosta.
 
Sv: Försäkra

De flesta försäkringsbolagen kräver böj- och longerprov för att (trav)hästen ska kunna försäkras utan reservationer gällande hältor.
Visst kan du försäkra utan veterinärbesiktning, men om hästen skulle bli halt och en hältutredning måste göras så får du ingen ersättning från försäkringsbolaget.

När du jämför försäkringsbolagen så kolla på dels vad försäkringen omfattar, dels hur stor självrisken är och hur lång självriskperioden är.
 
Sv: Försäkra

Valde att ta a*ria, har pratat med dem och de erbjöd bra försäkring för veterinärvård och lite annat bra och ha:)
Man behöver inte vetbesk hästen, men då blir de heller ingen hältutrening som en del av er har skrivit. Får bli längre fram om jag vill ha honom till annat än tanthäst:=)

TAck för alla svar!
 
Sv: Försäkra

Det har jag. Han fick reservation på alla fyra innan det var gjort.

Det fick min också, vilket vi såklart undrade över. Agria (som vi valt) sa att det var standard på travare som inte varit försäkrade hos dem tidigare (pga deras höga skaderisk på travet EDIT: Det spelade heller ingen roll om hästen aldrig sprungit). Det krävdes ett intyg från en vet besiktning ua för att reservationen skulle försvinna.
Tog både liv och vet vård då, men har valt att slopa liv eftersom han inte kostade så mycket och vid 16 års ålder sänks det till 80%...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 966
Senast: Roheryn
·
  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 257
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
967
Ekonomi & Juridik Någon som vet var jag kan hitta en lista över transportörer som kör inom Sverige? Jag ska flytta hästarna i sommar rätt många mil, 75 -...
Svar
15
· Visningar
1 352
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp