förlossningsskada på sto - erfarenheter

ameo

Trådstartare
Moderator
Någon som har erfarenhet av sto som fått någon form av skada i bäckenet eller musklerna däromkring efter fölning? Hur har det yttrat sig? Behandling? Prognos? Uppföljning?

Jag har ett sto som jag börjat misstänka kanske kan ha något liknande, då hon sedan många år tillbaka dras med en orenhet i rörelsen bak, som kommer och går. Hon är kollad på "normalt vis" av veterinär och alternativare men vi hittar egentligen inget att ta på.
 
Mitt sto fick en nervskada som gjorde att urinblåsans tömningsfunktion försämrades, men jag antar att det inte är den typen av skada du frågar efter. :)
 
Jag har bara varit med ett shettlandssto som spräckte bäcknet vid fölning. Där var det inget annat att göra än att avliva stoet hon kunde inte stå.
 
Nej det är inte såna skador som ni nämner, utan en märklig rörelsestörning som kommer och går utan att jag kunnat se något samband med nåt annat. Vi har spånat om allt möjligt från spatt (vilket uteslutits) till nån skada på sträcksenan. Det är mer en rörelsehälta än en belastninghälta. Och eftersom hon inte gör så mycket annat än att gå i avel numera och inte verkar bli varken bättre eller sämre med tiden, så har saken fått bero.
Men så kom jag på för några veckor sedan att jag upplevde henne som lite "trång" när hon fölade för ett antal år sedan, så jag hjälpte henne då att dra ut fölet. (nej, inte med våld, men jag kände att jag fick ta i rätt bra för att den alls skulle förflytta sig.) Så jag tänkte att kanske möjligen eventuellt att något kan ha hänt då? Det är verkligen bara en fundering och jag tänkte att det kanske finns någon som har erfarenhet som liknar detta.
 
Har faktiskt en kompis som fått en sån skada på sitt sto. Jag är verkligen inte insatt så vet inte så mkt. På ngt sätt (nervskada?) tillbakabildades en liten muskel i bakdelen hos hästen efter fölningen och hästen blev kort i steget ena bak. De håller på att försöka gymnastisera den genom att gå över höga cavalletti och liknande. Equiterapeut inblandad. Inte säkert att de kan få ordning på det tydligen. Mer än så vet jag inte.
 
@Mauen vet du hur de ställde diagnosen på din kompis sto? Är det bara equiterapeuten som diagnosticerat eller har den varit hos veterinär också?
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
868
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 626
Senast: Freazer
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 604
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp