Förlossningsplan?

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Jossan

Är det nån mer än jag som skrivit en födelse/förlossningsplan att ge till er barnmorska?
Jag fyllde först i födelseplanen man får från MVC, men sedan läste jag i "Att föda" att en tjej skrivit en egen, så då gjorde jag det också.
Kanske vågar låta nån läsa om nån är intresserad, även om det ju är ganska privat.
Måste säga att all den här förberedelsen har gjort mig betydligt lugnare inför förlossningen.

Är det någon som har erfarenheter från att ha lämnat en förlossningsplan? Har den följts? Har barnmorskan lyssnat på er och tagit den på allvar?


/Jossan, v.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förlossningsplan?

Jag skrev ingen, men hade ganska klart för mig hur jag ville ha det. Ville helst klara mig utan bedövning, men då det inte gick så provade jag först lustgas och sedan ryggbedövning. Barnmorskorna lyssnade på mig hela tiden och tog mycket hänsyn och var jättegulliga.

Jenny
 
Sv: Förlossningsplan?

had skrivit ner punkter som var viktiga för mig och uppenbarligen hade dom inte läst dom... :(
 
Sv: Förlossningsplan?

Va skönt att du är nöjd!
Jag skriver brevet dels för att jag säkert inte kommer kunna framföra mina önskemål på ett bra sätt när förlossninngen väl satt igång, dels för att det får mig att känns mig förberedd och lugn (-are).
 
Sv: Förlossningsplan?

Vad var det som inte gick enligt ditt brev...?
 
Sv: Förlossningsplan?

Jag gjorde inte det. Man kanske inte gjorde det på den tiden som jag fick barn. Frågan är väl om man har samma önskemål före förlossningen som under själva förlossningen. Personligen så sket jag fullkolmligt i vilket bara jag fick den bedövning jag ansåg mig behöva när det väl gjorde ont, ve och fasa tänk om jag skrivit nåt brev om att jag skall minsann klara mig utan bedövning...och det tagits mer på allvar än jag när jag väl födde.
 
Sv: Förlossningsplan?

Jag har väldigt svårt att tänka mig att de tar brevet före det du faktiskt säger.
Poängen är väl att man ska kunna skriva ner lite tankar och funderingar, bara. Som man kanske inte orkar berätta under förlossningen, om det gör ont och man är för inne i det man gör.
Jag har skrivit att jag förmodligen kommer vilja ha ryggbedövning, i övrigt vill jag att de ska guida mig till den ev. ytterligare smärtlindring jag behöver. För mig är det väldigt viktigt att rygbedövningen läggs i tid, därför var det viktigt att få med det.
Vidare har jag skrivit lite allmänt om mig, om mina rädslor och om vad jag vill undvika.

Jag HOPPAS verkligen att de tar den på allvar och att de ser det som en möjlighet att få lära känna mig och göra min förlossning så fin som möjligt, även om jag hört folk som skrivit innan och som i efterhand undrat vad meningen var med det (då den vanliga födelseplanen)...
 
Sv: Förlossningsplan?

Jag håller på och skriver en egen, känns jätteviktigt för mig och min sambo att dom vet vissa saker om mig, mina ev rädslor och annat....
 
Sv: Förlossningsplan?

förlåt att det blev så låååångt...

jag hade i samråd med BM på MVC skrivit ner 3 punkter som infogades i de papper som hon skrev ut till min journal som jag hade med mig till förlossningen (jag antog att dom läste igenom journalen som födande kvinnor har med sig när dom kommer till förlossningen, men kanske inte...)

dom 3 punkterna var

att vi inte vill att maken skulle vistas i "se läbbiga blodiga saker han inte ska se"-zonen (maken tog helt oplanerat emot vårt 1:a barn och vårt samliv har inte varit lysande sen dess)

att jag hade använt lustgas vid 1:a förlossningen och att det hade funkat bra, men att jag den här gången dessutom gärna provade akupunktur och typ varmt vatten (bad, dusch) och att jag ville att dom skulle komma med förlag under förlossningen

att jag är MYCKET spruträdd, och att jag behövde meddelas om nålar och sånt (man får ju sprutor efter förlossningen) och att dom fick ta det lite lugnt... här stod det oxå att OM ngt skulle då snett och jag behövde akutsnittas (man vet ju aldrig) att jad ville bli sövd och visste konsekvenserna (ligga på uppvak osv.) för att jag inte ville ha ngt bråk om att sticka mig i ryggen

kommer inte ihåg exakta orden (det var inte jag som skrev), men jag ville hålla det kort och informativt så att förlossningen skulle orka läsa, och disskuterade det med BM så att det var relevanta punkter... tex. så utelämnade vi en punkt som jag först ville ha med - nämligen att jag ville ha mer bedövning än bara spray när jag syddes eftersom det inte var tillräckligt 1:a gången, fick ta till lustgasen då, och eftersom den inte var helt tillräcklig så ville jag ha mer den här gången (är för övrigt väldigt svårbedövad med lokalbedövning - min tandläkare blev helt chockerad över mängden bedövning hon fick ta till 1:a gången jag var hos henne) men BM tyckte att det hade jag så gott om tid att prata med peronalen om efterförlossningen...

ja ngn akupunktur nämdes aldrig - kanske var mitt fel oxå för jag bad aldrig om det men jag antog ju att dom visste att jag gärna vill prova det om dom ansåg att det var lämpligt... men allt gick väldigt fort (BM blev så förvånad, har ju skrivit om makens kommentar förut) och jag klarade mig jättebra på lustgasen under öppningsvärkarna och ngt bad var hanns ju såklart inte med... men sen kom ju den där fasen när jag var helt öppen och det inte kom några krystvärkar, hade en sån fas 1:a gången oxå men den här gången hade jag vansinnigt onda värkar som var det värsta under hela förlossningen, provade att byta ställning och lustgasen hjälpte inte och då ville jag bara dö... och såhär efteråt så börjar jag ju unrda om det verkligen inte finns något man kan göra under den fasen, tex. uppmuntra den födande kvinnan, komma med förslag på ngn smärtlidring eller ställning som funkar, beordra en handfallna mannen att massera ryggen, kanske ta vattnet? (för när det gick lite senare så lättade smärtan lite och krystvärkarna kom igång) ja vad som helt annat än att säga åt patienten att hålla tyst och krysta och hela tiden tjata - "har du verkligen inga krystvärkar?"

ja och sen efteråt så skulle jag ju få min spruta (för att livmodern ska dras ihop) och då kommer BM med den i högsta hugg och ska bara trycka in den i mitt lår och jag nästan kastar mig ur sängen med barn och allt och jag vrålar på C. (maken alltså) och han får börja förklara och plocka fram lustgasen (jag är inte riktigt så här sjåpig egentligen med sprutor, men när precis har gått igenom en väldigt intensiv förlossning med allt som det innebär så kan jag fokusera på att klara av sprutor oxå) och jag tyckte att dom kunde vänta tills C. klippt navelsträngen och kunde håll i Emma, men det gick tydligen inte alls för sig (det kändes som om dom stressade väldigt mycket efter hon kom ut) så jag fick försöka balansera E med en arm och hålla i lustgasmasken med den andra

och sen skulle det sys... och jag sa att jag ville ha mer bedövning än sprayen (eftersom jag visste att den inte hjälper på mig) och hon sa nej det går inte, och jag sa varför inte det, ni kan väl inte sy mig obedövad?, men vi ska spruta på en massa spray och vara så noga, och jag kontrade men det funkar inte på mig, jag har ju gjort det här tidigare, ja men det GÅR inte att bedöva... varför inte det då?... vill du bli sydd eller inte? jooo... kan jag åtminstone få lustgasen då? ... *mutter* från BM OK då men vi ska bedöva med lokalbedövningsprayen (suck)... ja vad händer? jo givetvis superandas jag lustgas tills jag tuppar av och det märker inte personalen alls (3 st) utan det är såklart C. som märker det för sent (han satt ju och gullade med Emma) och då slutar BM att sy (hade gjort 1 stygn) och ägnar sig åt att väcka mig... när jag är lagom tillbaka för att känna allt men inte kunna komunicera så syr hon dom 2 andra stygnen AJJJJJ!!!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Förlossningsplan?

Jag kan bara rekommendera att INTE skriva något förlossningsbrev. Man kan omöjligt veta hur man ska reagera under förlossningen i förväg (åtminstone om man aldrig, som jag, varit med om nån större smärta tidigare). Jag trodde i förväg att jag skulle gilla lustgasen och inte vilja ha EDA, men när allt kom omkring så var det precis tvärt om. Jag kved också "jag vill inte" när barnmorskan föreslog sugklocka, men när de väl använde den upplevde jag det som positivt. Inte för att de hjälpte, men....

Nä, det blir aldrig som man trott.
 
Sv: Förlossningsplan?

Jag tror att det är bra att man skriver ett förlossningsbrev för det tvingar en att tänka igenom vad man vill och inte vill, sen får man ju även vara inställd på att det inte är säkert att det blir som man har plannerat och tror...
Hade jag tänkt till till första förlossningen så hade jag sett till att skriva ner att jag ville ha barnet hos mig så snart som möjligt även om det blev snitt, och att jag inte ville bli ensam utan karl och barn om det fanns möjlighet... Som det blev med första barnet då det blev akutsnitt men inte för att det var så stor fara för någon av oss utan för förlossningen inte gick framåt. Då fick jag knappt hålla Elin förrens efter fyra timmar och då bara en kort stund innan jag fick order om att sova..

Men när det gäller smärtlindring så tror jag att man ska lyssna mycket på BM för de är de som är mest vana. Men det allra viktigaste är att man känner sig bekväm med sin BM och se till att byt annars!
 
Sv: Förlossningsplan?

Till andra barnet skrev jag, och då så kortfattat som möjligt, och baserat på hur jag upplevde första förlossningen.

Barnmorskan hade tydligt läst ordentligt, lite för ordentligt dessvärre. Hade skrivit att jag inte vill ha EDA för tidigt och att jag klarar mer än jag låter. Det resulterade i att jag var öppen 9 cm innan jag fick ryggbedövningen.

Det som är viktigt att ta med sig skriftligt tror jag är om man har speciella rädslor eller önskemål som kan vara svåra att ta upp när man väl ligger där. Alltför allmänt skrivna brev tror jag inte de bryr sig så mycket om faktiskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 434
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 132
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Jag har läst, följt, försökt stötta och vara där för andra här på buke som skrivit om sina problem. Tänkte aldrig att jag en dag...
Svar
9
· Visningar
2 927
Senast: Milene
·
E
Gravid - 1år 2006 skulle vi få vårat andra barn, allt var frid och fröjd, den sista Maj (v.32) fick jag plötsligt JORDENS värkar och åkte in till...
Svar
15
· Visningar
1 829
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp