Förlossningskomplikationer

aemaria

Trådstartare
Troligtvis vill jag inte ha barn överhuvudtaget, men jag är ändå våldsamt fascinerad av graviditeter och barnafödande- (:crazy: ja, jag vet att jag är skum...). Tycker t ex att det är roligt att läsa i detaa forum :D. Jag har alltid haft filosofin att OM jag nu mot förmodan vill ha barn nån gång i framtiden ska jag självklart föda vaginalt. Varför göra en buköppning om jag kan slippa??

I mitt jobb håller jag på bl annat på med läkemedelsgranskning och därmed journalgranskning. Nu tittar jag på en kirurgisk avd där man gör tarmrelaterade ingrepp. De flesta unga kvinnor som opereas där- förutom blindtarmar, är just kvinnor med förlossningskomplikationer, och inga nådiga sådana! Vad sägs om totala sfinkterrupturer, mångåriga problem med analinkontinens osv. Stackars kvinnor som drabbas av detta! Vilket handikapp. Sen verkar det inte heller lätt att fixa till så att det blir riktigt bra igen.

Läste bl a om en kvinna som fått hela mellangården utplånad så att anus och vagina mer eller mindre mynnade ut på samma ställe..:crazy:
Hur vanliga är dessa typer av komplikationer egentligen? Bara att läsa om dem får mig att vilja knipa ihop benen för resten av livet!

//aemaria
 
Sv: Förlossningskomplikationer

Usch, sånna här trådar får du inte lägga ut bland oss gravida.
:crazy:

Jag har inbillat mig att allt ska gå smärtfritt
 
Sv: Förlossningskomplikationer

Yeak...... tack för den informationen :crazy::D...... Låter som om min ide´om att göra som björnarna är helt okej, gå i ide några månader, vakna och vara morsa! helt smärtfritt oh skadefritt :D
 
Sv: Förlossningskomplikationer

Usch, sånna här trådar får du inte lägga ut bland oss gravida.
:crazy:

Jag har inbillat mig att allt ska gå smärtfritt

Men i majoriteten av fallen går det ju jättebra såklart!:)

Jag kanske inte var så pedagogisk som lade ut den här tråden.. sorry:crazy: men jag är nyfiken!

//aemaria
 
Sv: Förlossningskomplikationer

Kan inte svaret på din fråga men tänkte berätta kort om min egen erfarenhet.

Jag födde mitt första barn vaginalt för 4 månader sedan. Oturligt nog föddes hon med handen vid huvudet så det blev extra trångt. När hon var nästan ute sa BM att de behövde klippa pga att det var lite trångt men nästa krystvärk så bestämde de sig för att trycka ut henne istället (tydligen hade min dotter det lite tufft och det blev bråttom).

Det innebar att jag blev lite trasigare än normalt. Jag skickades till operation där jag blev ihoplappad, däremot visade det sig att det inte blev så allvarligt som de trott/befarat (puh!). Om jag förstått det rätt är jag lappad en hel del inne i slidan, något stygn mot mellangården och även något stygn vid ändtarmen.

Jag tror att det är i såna här fall skadorna sker eller när man behöver använda sugklocka och liknande. Att tänka på är att de flesta föder utan några större men!
 
Sv: Förlossningskomplikationer

Jag tror att det är i såna här fall skadorna sker eller när man behöver använda sugklocka och liknande. Att tänka på är att de flesta föder utan några större men!

Det stämmer säkert, men man behöver inte få några komplikationer. Mitt barn fick tas med hög sugklocka i flera drag då det var akut att få ut henne pga syrebrist. Både hon och jag klarade oss utan komplikationer (peppning för er som är gravida;)).
 
Sv: Förlossningskomplikationer

I mitt jobb håller jag på bl annat på med läkemedelsgranskning och därmed journalgranskning. Nu tittar jag på en kirurgisk avd där man gör tarmrelaterade ingrepp.

//

Hur vanliga är dessa typer av komplikationer egentligen?
//aemaria

Jag skulle tro att du ändå vet mer än de flesta av oss här inne om det. :crazy:

Visst har man hört fasansfulla historier om hur illa det kan gå, men jag tror ändå att majoriteten av mödrar mår ganska bra. Hoppas kan man ju i alla fall. Jag känner dock ingen av alla mödrar i min närhet som råkat ut för några allvarliga komplikationer av en förlossning.
 
Sv: Förlossningskomplikationer

En väninna till mig sprack hela vägen bak, plus ringmuskeln. Hon är överraskad över att det har gått så bra, hon är helt återställd och kan tänka sig att få fler barn. Hennes barn föddes i oktober -06.

Även om det går så här så kan det ändå gå bra!

Själv sprack jag inte en millimeter men kan fortfarande (efter 14.5 månader) känna behov av att använda Tena.

/Timsetim
 
Sv: Förlossningskomplikationer

Min svägerska läser till BM, och hade på sin praktik varit med på en förlossning, där den blivande mamman hade spruckit precis som du beskriver. Hon fick omgående åka till kirurgavdelningen för att sys, men hon var bara lycklig över sitt barn och tyckte inte att det gjorde något. Dock hade mamman varit fruktansvärt liten och tunn, och fått ett barn på nästan fyra kilo.

Jag sprack också, och fick sys både inre och yttre, men jag var lika euforisk jag när sonen väl var ute, "vad är väl några stygn :angel:". (När de väl började sy var jag nära att sparka BM, för sjutton vad det gjorde ont. Fick ingen bedövning förrän jag vrålade om det :o, inte likt mig jag som alltid är så timid :angel: )
 
Sv: Förlossningskomplikationer

Det heter väl framfall eller något sånt?? när det spricker emellan?

Vet inte hur vanligt det är, gud så tragiskt att behöva göra på sig bara för att man fött barn tycker så otroligt synd om de som drabbas av diverse åkommor. :crazy:
 
Sv: Förlossningskomplikationer

Nej, det är inte detsamma som framfall. Framfall är när slidan(/muskulaturen?) inte håller sig samman efter en graviditet. Man kan ha det i både framväggen och bakväggen, vilket gör att man får svårt att kissa/bajsa. Jag hade ganska lindrigt framfall, kände ett tryck hela tiden och när jag gick kändes det som om innehållet i underlivet skulle ramla ut. Det skavde och hade sig, fruktansvärt obehagligt. Men med lite knipövningar gick det över av sig självt efter någon månad.
 
Sv: Förlossningskomplikationer

Jag är klippt och förlöst med sugklocka i dec.-05, det har gått jättebra och jag läkte ihop fint. Föder mitt andra barn om förhoppningsvis ca 2½vecka.

Jag tror att det oftast går bra, även om man får ställa till rätta efter förlossning. Viktig är att ta upp sina ev. problem och inte dölja dem.
 
Sv: Förlossningskomplikationer

Ska berätta min lila historia... Alltså jag sprack inte så mycket men ändå..

Min dotter i stort sett flög ut efter att krystvärkarna börjat. hon var oxå ganska stor 53 cm o 4150 g och ett huvud på 36 cm. Så jag sprack ju endel. Så BM bestämmde sig för att sy. Hon sydde och sydde men hade lite problem eftersom sprickorna inte var raka utan gick lite i sick-sack. Så det sista när hon sydde försvann bedövningen... :cry:
Det gjorde SÅ ont! Jag sa till henne att sluta. Men svaret jag fick var: "Nämen nu får du bita ihop det är bara 3 stygn kvar" :eek:
jojjo... Så jag hade bedövning på typ 6 stygn och sydde 4 stygn utan... AJJJJ!!!
 
Sv: Förlossningskomplikationer

Min förlossing gick relativt bra faktiskt. Visst sprack jag invändigt 10 cm o fick sövas ner och sys för de gjorde så fruktansvärt ont att bedövning inte hjälpte. Sen förlorade jag tror de va en liter eller mer i blod men det fixades snabbt med att jag fick blod intravenöst....
Dom här fallen som du beskriver låter ju hemska.:eek:. Visst händer det att kvinnor får olyckliga förlossningar och komplikationer men i dom flesta fall så är komplikationerna inte så alvarliga tror jag..... kan ju ha fel för mig men ja........

/// Lady_ann
 
Sv: Förlossningskomplikationer

Det heter väl framfall eller något sånt?? när det spricker emellan?

Vet inte hur vanligt det är, gud så tragiskt att behöva göra på sig bara för att man fött barn tycker så otroligt synd om de som drabbas av diverse åkommor. :crazy:

Kan bara påpeka att framfall är det när livmodertappen pga slappa muskler i underlivet.. har ingenting med att man spricker..

Många tror att eftersom de spruckit en gång och blivit sydd så kommer de spricka igen på samma ställe.. men det gör man inte.. jag sprack med min första och de två efter har jag inte spruckit med alls.. trots att den ena var bra mycket större..
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp