Förlossningsbrev och smärtlindring

Kalaspinglan

Trådstartare
Nej, väskan är fortfarande inte packad.. men nu borde jag kanske ta det på allvar efter nattens elaka sammandragningar och kräkande.. :S

Nåväl. Satt och fnulade på vad jag ska skriva i mitt förlossningsbrev. Men så började jag fundera över smärtlindring.

Födde Filip med enbart lustgas (fast eftersom jag vägrade låta bli att andas i den så antar jag att det mest var syrgas), precis som jag ville. Visst gjorde det skitont, men för mig var det av någon anledning viktigt att föda utan någon annan smärtlindring.

Denna gång vet jag inte längre. Å ena sidan är det fortarande lite viktigt (inga krav eller så, utan bara en magkänsla), samtidigt som jag tänker på "varför ska jag behöva föda och ha ont?". Hur har ni gjort andra förlossningen?
 
Sv: Förlossningsbrev och smärtlindring

Jag förstår din fundering.

Själv tog jag epidural vid min första förlossning, jag hade tänkt att jag skulle föda med så lite smärtlindring som möjligt men blev övertalad till EDA vilket jag är glad för i efterhand, även om jag först kände mig lite besviken. Men jag blev helt överrumplad av smärtan och blev rädd och stirrig, det accelererade så fort att jag inte hann med.

Andra gången var jag fast besluten att bli bättre på avslappning och andning och gick en profylaxkurs tillsammans med min man. Fast EDA:n verkade perfekt och helt utan biverkningar första gången ville jag helst inte ha den igen. Min andra förlossning blev en jättepositiv upplevelse och jag fixade det helt utan smärtlindring, bara med hjälp av min andning. Det var en härlig självförtroendeboost, och dessutom upplevde jag denna förlossning som mindre smärtsam än den första.

Men visst, det känns inte helt självklart hur jag ska göra vid framtida förlossningar (för jag hoppas jag får vara med om fler!). För visst gör det ont, men det kändes som att det gick så mycket mer som på räls när man inte var in och meckade med olika bedövningar och dropp etc.
 
Sv: Förlossningsbrev och smärtlindring

Läser verkligen BM dessa brev ?
Om man skriver : Jag vägrar smärtlindring, ge mig ingenting vad jag än säger... och sen ligger man där och skriker som en galning efter allt. Vad gör BM då ?

Varför är det viktigt att föda utan smärtlindring ?
Jag tycker att eftersom det finns bra smärtlindring finns ingen anledning till att föda barn och ha onödigt ont.
 
Sv: Förlossningsbrev och smärtlindring

De som arbetade på BB läste mitt brev och tog det på allvar. De rådfrågade mig om allt och jag fick vara med och bestämma. De hjälpte mig så snart en spruta kom i närheten och såg till så att nakosläkaren var snabbt på plats när jag väl vågade ta EDAn.

Kalaspinglan; I miss_kalas förlossningstråd har jag lagt ut mitt förlossningsbrev och skrivit vilka smärtlindringar jag tog.

I BB väskan saknades ALLT i princip. Det som var nerpackat kom inte till användning. Sambon åkte hem 1 gång om dagen och hämtade nya grejer.. Vi hade fruktansvärt mycket med oss hem sedan.. Och dessutom ett litet barn :p
 
Sv: Förlossningsbrev och smärtlindring

Varför är det viktigt att föda utan smärtlindring ?
Jag tycker att eftersom det finns bra smärtlindring finns ingen anledning till att föda barn och ha onödigt ont.

Jag har inget bra svar på det. Det är en känsla jag har bara. Är kanske rädd för bieffekter av div. olika preparat man sprutar in i kroppen..
Eller ett kontrollbehov?
Eller undermedvetet "stolthet"?

.. jag vet faktiskt inte?!
 
Sv: Förlossningsbrev och smärtlindring

Jag klarade mig också jättebra på andningen, utan profylaxkurs. Det var nog därför jag vägrade släppa lustgasen också, för den hjälpte mig att fokusera på andningen.
 
Sv: Förlossningsbrev och smärtlindring

Vad bra, jag ska läsa ditt förlossningsbrev och förhoppningsvis få lite ideer.

Jag ska ju föda på ett stort universitetssjukhus med många studenter. Funderar på att skriva något om att det är okej med en elev, men inte fler, som ska känna och klämma...
 
Sv: Förlossningsbrev och smärtlindring

Vad bra, jag ska läsa ditt förlossningsbrev och förhoppningsvis få lite ideer.

Jag ska ju föda på ett stort universitetssjukhus med många studenter. Funderar på att skriva något om att det är okej med en elev, men inte fler, som ska känna och klämma...

Jag märkte inte av studenten som var med på min förlossning, hon stod precis innanför dörren och tittade. Det tog faktiskt ett tag efter allt va klart innan jag upptäckte henne ;)

Jag skrev inget förlossningsbrev men fick fylla i ett färdigtryckt papper med min bm. Stod väl "öppen för förslag" på alla frågor. Men så hann inte min bm med att varken läsa min journal, förlossningsbrevet eller ens mina inskrivninspapper.

Jag pratade där emot massor med min sambo innan förlossningen så han kunde talat åt mig om jag inte skulle kunnat.
När jag låg på inskrivningsrummet å hade värdens monstervärk bad jag om eda, bm frågade om hon skulle gå å ringa ner en läkare men så gick värken över. Så vi började med lustgas istället och det räckte och det är jag himla glad över. Jag kände ingen smärta och mådde bra efteråt, jag har hört många som fått huvudvärk efter EDA. Och då tar jag hellre lite smärta en kort stund under förlossningen än flera dagar huvudvärk.
 
Sv: Förlossningsbrev och smärtlindring

, jag har hört många som fått huvudvärk efter EDA. Och då tar jag hellre lite smärta en kort stund under förlossningen än flera dagar huvudvärk.

Min granne hade migrän i en vecka efter EDA... läkaren är helt övertygad om att det berodde på den.
 
Sv: Förlossningsbrev och smärtlindring

Vad bra, jag ska läsa ditt förlossningsbrev och förhoppningsvis få lite ideer.

Jag ska ju föda på ett stort universitetssjukhus med många studenter. Funderar på att skriva något om att det är okej med en elev, men inte fler, som ska känna och klämma...

Jag hade en elev som tog hand om mig, men hon behövde bara koncentrera sig på mig.. Helt underbar person.. Hon hade en barnmorska med sig och rådfrågade allt med henne. Hon försökte inte hitta svar om hon inga hade utan gick direkt och frågade.. Hade jag fött på natten till torsdagen istället för på torsdagkväll så hade en ambulansman vart med under förlossningen.. Dum som jag var så sa jag ja till det, så nu i efterhand är jag glad för den där hemska natten.. :angel:

Appråpå huvudvärk.
Jag fick spinal-huvudvärk efter fyra dygn, vilket lamslog mig. Men det var när all smärtlindring gick ur kroppen. Jag fick dricka massa cola och dom förde en vätskelista.. Jobbigt eftersom jag inte är förtjust i cola och inte heller dricker mycket.. Min huvudvärk kom pga att jag läckte spinalvätska. Den gick över efter kanske 2½ vecka..
 
Sv: Förlossningsbrev och smärtlindring

Jag vägrade skriva förlossningsbrev, vilket gjorde min BM på vårdcentralen mycket upprörd (puckotant!!!) Hur ska man kunna veta i förväg vad som händer när det väl är dags och tänk om man räknat med alla sorters bedövning samtidigt och det är för sent att få något alls. Blir man inte besviken då? Stressad över att det inte blev som man tänkt?

Jag tänkte på varma bad, sprutor och bedövningar när jag var på väg till förlossningen. Skulle bli så skönt att slippa värkarna. Men så vart jag 8 cm öppen när jag kom in så det var för sent för annan smärtlindring än lustgas så det fick bli det. Och det gick ju det också.
Jag hade förresten en elev med i slutet av "utpluttningen". Det var jättebra för hon hade just gått en ny sorts kurs i hur man föder barn utan att spricka sönder. Och det funkade!

Tänker inte skriva brev denna gången heller och nya BM kunde inte förstå varför man ens uppmana gravida att skriva dem alls. Kommer bara barnet ut som det ska så får det bli som det blir.
 
Sv: Förlossningsbrev och smärtlindring

Jag har inget bra svar på det. Det är en känsla jag har bara. Är kanske rädd för bieffekter av div. olika preparat man sprutar in i kroppen..
Eller ett kontrollbehov?
Eller undermedvetet "stolthet"?

.. jag vet faktiskt inte?!

Känner igen mig i det där, hade bestämt mig för att försöka utan smärtlindring (annat än profylaxandning som vi gått kurs i innan och lustgas), men var öppen för att be om annat om det behövdes. Någonstans kändes det dock som ett misslyckande om jag skulle ha behövt mer.

Sen är man ju orolig för de problem som kan uppstå pga typ EDA - sämre värkar t.ex.

Jag hann aldrig använda lustgas, när jag kom in till BB (andra gången, hade åkt hem några timmar tidigare pga jag bara var 3 cm öppen och ingen ändring på 3 timmar, har ca 10 minuters bilresa till bb) så var det dags att krysta på en gång...

Jag fick hjälp med yttre press då de började bli oroliga för bebis och därmed fick jag en hel del bristningar, dessa åtgärdades på operation där jag fick spinalbedövning - så helt utan bedövning var jag inte den dagen ;)
 
Sv: Förlossningsbrev och smärtlindring

Hur ska man kunna veta i förväg vad som händer när det väl är dags och tänk om man räknat med alla sorters bedövning samtidigt och det är för sent att få något alls. Blir man inte besviken då? Stressad över att det inte blev som man tänkt?

Jag kan tänka mig att det kan ge en trygghet till blivande mammor, att kunna förmedla det man önskar, även om man inte kan prata för sig. Alla har inte barnets pappa med sig, och även om de finns närvarande är det inte alltid de är talföra.

Samtidigt är det ju viktigt om man t.ex. har nålskräck, eller om det är något annat viktigt man vill att de som förlöser en ska veta om. Förlossningsbrevet behöver inte enbart handla om vilka bedövningar man vill ha.
 
Sv: Förlossningsbrev och smärtlindring

Jag har inget bra svar på det. Det är en känsla jag har bara. Är kanske rädd för bieffekter av div. olika preparat man sprutar in i kroppen..
Eller ett kontrollbehov?
Eller undermedvetet "stolthet"?

.. jag vet faktiskt inte?!


Jag kan vara svara för mig men jag hade epidural på första, helt utan andra och anledningen till det var alla otrevliga biverkningar och i mitt tycke klen hjälp.
 
Sv: Förlossningsbrev och smärtlindring

Det verkar trist att få huvudvärk av Epidural bedövning. Så det kan jag förstå att man är lite oroad över.

Jag hade också lustgas och fick petidin på första och morfin på andra förlossningen, jag vet faktiskt inte om det hjälpte mer än lustgasen, jag var som du, lustgasen var min bästa vän. Det gjorde ont - men det struntade man liksom i.
 
Sv: Förlossningsbrev och smärtlindring

Skriv inget förlossningsbrev... Eller skriv att du vill klara dig naturligt så länge som möjligt? Man vet ju aldrig hur det går....
 
Sv: Förlossningsbrev och smärtlindring

*knapplån*

Jag ska i alla fall skriva att jag vill ha lite mer information om läget, så gott det går. "Nu är du öppen såhär mycket".. "går du längre än såhär så är det försent för eda".. "Nu är det bara tre krystvärkar kvar tills det är över"..
 
Sv: Förlossningsbrev och smärtlindring

Jag hade förresten en elev med i slutet av "utpluttningen". Det var jättebra för hon hade just gått en ny sorts kurs i hur man föder barn utan att spricka sönder. Och det funkade!

Nu blir man ju lite nyfiken, kan du berätta mer?
 
Sv: Förlossningsbrev och smärtlindring

KL
Jag skrev förlossningsbrev och de läste det definitivt. Jag födde enligt önskemål utan ryggbedövning, men enda anledningen till det var att jag har problem med diskbråck och narkosläkare var rädd att det skulle bli problem (de tittade på det långt innan jag åkte in till BB).

Annars skulle jag velat ha bedövning, men i efterhand visade det sig att jag var värksvag så med bedövningen är det inte säkert att jag fått ut honom alls på egen hand.

Jag ser ingen anledning till att ha mer smärta än nödvändigt. Jag ryser fortfarande när jag tänker tillbaka på min förlossning och är livrädd för en ev framtida och vill ha snitt då eftersom jag är rädd att det ska bli likadant.
 
Sv: Förlossningsbrev och smärtlindring

Jag tänkte likadant med första barnet och spånade bara lite med BM om mina tankar kring förlossningen. Men efter en otroligt jobbig förlossning som sluttade med akutsnitt så kände jag ett otroligt stark behov av att mina åsikter och önskemål skulle vara tydliga till nästa förlossning. Men då var det nästan uteslutande om det skulle bli så att det blev akutsnitt igen, själva förlossningen om den skulle gå enligt "boken" så var jag helt öppen för förslag...

Jag tryckte stenhårt på att jag inte ville bli skild från mitt barn om det inte krävdes av medicinska skäl, och att jag ville få möjlighet att amma så snart som möjligt.

Nu blev det visserligen en långdragen förlossningen med tvåan oxå, men det blev ändå en vaginalförlossning och jag mådde riktigt bra direkt efteråt. Jag fick upp Fredrik på bröstet direkt, och det var jag som tyckte att de skulle ta och suga ur honom lite för han rosslade lite väl mycket... :angel: men sen fick jag tillbaka honom omgående och kunde amma honom inom en timme och jag fick ha honom hos mig hela tiden! Att han sen somna och sov som en stock i ett par timmar kan ju inte personalen rå för... :D Men jag förstår honom för han hade ett tufft dygn före... :crazy:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 173
Senast: sweet_extraa
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 400
Senast: paradiset
·
J
  • Låst
Övr. Barn Frågor, frågor.... Har bara knappa månaden kvar, och det dyker upp nya frågor hela tiden. (Måste säga att ni har en FANTASTISK...
2
Svar
27
· Visningar
2 058
Senast: oz_joj
·
  • Låst
Övr. Barn Förlossningsberättelse Tisdag 27 december på kvällen gick slemproppen och vad jag misstänker är sipper av fostervatten. Onsdagen...
Svar
10
· Visningar
2 001
Senast: Sanette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp