Förlossnings-ställningar

Sv: Förlossnings-ställningar

Tror annars att stående på knä och luta sig mot sängen som är uppfälld är den bästa ställningen.
Vad som är den bästa ställningen beror ju förstås lite på hur man menar, men den ställning där barnet lättast kommre ut ska väl annars vara att sitta på huk. Det är väldigt svårt att spänna sig i bäckenbotten då, och bäckenet "öppnas" maximalt samtidigt som man får hjälp av gravitationen. Däremot kan det väl gå lite väl snabbt så att det finns en ökad risk för bristningar, även på grund av att barnmorskan kan ha svårt att komma åt att hålla emot om det behövs. Sen kan det ju vara grymt jobbigt för mamman också, om man inte tränat innan!

Förlossningspall, som jag provade, är ju en ganska bra "efterapning" av en hukande ställning, men man får lite stöd :)

Att föda liggande behöver inte nödvändigtvis vara dåligt, ibland är det bra om det inte går alltför fort.

Hur som helst är det ju bra om barnmorskan, som i ditt fall, uppmuntrar en till att prova lite olika ställningar - för själv är man ofta inte så pigg att flytta på sig ;) - och det är väl det som är den främsta orsaken till att många föder i en annan ställning än de tänkt sig - man "hamnar" i en position och sen är man jäkligt ovillig att byta...
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Fast jag har läst att stående, eller sittandes på huk, ståendes på knä osv orsakar mer förlossningsskador hos mammorna då det kan gå så snabbt.
Ligger man ner är det större chans att det inte går för fort.
 
Sv: Förlossnings-ställningar

- för själv är man ofta inte så pigg att flytta på sig ;) - och det är väl det som är den främsta orsaken till att många föder i en annan ställning än de tänkt sig - man "hamnar" i en position och sen är man jäkligt ovillig att byta...

Precis så var det för mig... Har för mig att BM, frågade om jag ville ändra ställning, men jag ville inte flytta mig!

Så det kanske är bra om man "hamnar rätt" från början?
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Precis så var det för mig... Har för mig att BM, frågade om jag ville ändra ställning, men jag ville inte flytta mig!

Så det kanske är bra om man "hamnar rätt" från början?
Eller att barnmorskan är lite auktoriär :D

Såhär lät det ofta under min förlossning:

BM: vill du prova att stå på knä en stund?
Jag: Nej
BM: det kan ju vara bra att byta ställning ibland..?
Jag: NEEEJ
BM: Jo, nu tar vi och gör så här... *baxar milt mamman till en annan ställning*

Måste tillägga att hon ju hörde att mina "nej" inte var särskilt underbyggda, hade jag verkligen inte velat hade hon nog fattat det. Men jag var ju tacksam varje gång jag hade flyttat på mig, för det kändes ju bättre då!)
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Ja, min BM var nog lite mesig (ganska ung, ny?)
Väldigt snäll, men var lite dålig på att peppa, hade nog behövt någon som sa till mig, "nu gör vi så här"!
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Fast jag har läst att stående, eller sittandes på huk, ståendes på knä osv orsakar mer förlossningsskador hos mammorna då det kan gå så snabbt.
Ligger man ner är det större chans att det inte går för fort.

Hmmm... jag har hört det motsatta.

Nåja..... jag gillar inte själva tanken på att ligga ner eller att vara i gynläge. Känns så utlämnande. Visst... jag var super trött i kroppen och hade BM sagt till mig att lägga mig ner så hade jag nog gjort det så jag är glad att min BM uppmuntrade mig att vara så delaktig som möjligt.
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Verkar som att det är lite delade meningar angående om man spricker mer/mindre i liggande resp. stående ställning.

Men eftersom jag sprack ganska mycket sist vid liggande så känner jag att det inte spelar någon större roll, jag vill hellre ha ut lill*n snabbare :) Och om det går lite fortare vid stående kommer jag att försöka det i första hand, så får man se hur det blir sen när stunden är kommen.
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Från vem har du hört det motsatta?läkare/bm eller lekmän?
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Nu var ju inte frågan riktad till mej men... svarar ändå.

Jag har läst i en "gravidtidning" att det är lite större risk att spricka ju snabbare förlopp och eftersom det "ska" gå snabbare att stå och då är det kanske en ökad risk.

Men jag vill att det ska gå fort... :)
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Jag hade krystvärkar i ungefär 45 minuter!

Första halvan låg jag på sidan och hade ena benet i en gynställning. Fick hjälp att hålla benet när jag tog i.

Efter ett tag hände inget så då fick jag sitta i sängen. Ryggstödet max uppfällt och jag satt och höll om mina egna ben.

Jag sprack en halv centimeter. Behövde inte sy.
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Vad hade ni för ställning, och ni som provat flera vilken kändes bäst?

Jag tror att det är svårt att bestämma innan vilken ställning man ska ha. Med första stod jag i princip hela förlossningen, ca 22 timmar. Trodde aldrig jag skulle föda stående, visst hade jag tänkt stå och gå mycket för att det skulle gå fortare men inte föda så.. Bm försökte få mig att vila i andra ställningar men det gick INTE. Det gjorde så ont att jag bara fick panik av det.
Med tvåan satt jag hela förlossningen, det hade jag heller aldrig trott. :D

Båda ställningarna var kanonbra. Sprack inte någon av gångerna. Första förlossningen tog 22 timmar och den andra 3 timmar (från att droppet kopplades - igångsättning).
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Verkar som att det är lite delade meningar angående om man spricker mer/mindre i liggande resp. stående ställning.

Jag sprack ingenting när jag stod och födde min son. Han vägde 4544g och hade ett hattmått på 38 cm, så det var inte direkt någon liten pojke. Men min bm tröck upp honom mååånga gånger också. Jag var arg på henne då när jag bara ville få det överstökat men tackade henne efteråt. :D
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Födde båda mina i typ gynställning, med barn nr 1 höll jag händerna om knäna och mannen satt bakom mig och det tog 20 min och 4 värkar. Sprack bara 2-3 stygn snett ner mot anus.

Med barn nr 2 kunde jag inte sitta såpass upprätt pga min höftfog men annars var det snarlikt, saknade dock att kunna ha armarna runt benen, det gick absolut inte! Dock tog det 6 min och 5 värkar, ja sprack på båda sidor om vulvan nertill några stygn och runt klitoris på båda sidor, om än ytligt. Så jag tror farten har betydelse inte ställningen.
 
Sv: Förlossnings-ställningar

*knapplån*

Jag tror faktiskt inte att det beror på ställningen hur mycket man spricker... Alltså det finns dom som spricker jättemycket när de ligger ner och likadant så finns de de som spricker jättemycket när de står. Det beror nog på helt andra faktorer tror jag.

Jag halvsatt i sängen och "ostbågade" mig frammåt när krystvärkarna kom. Det funkade bra för mig. :D

Det är så induviduellt vilken ställning som är bäst mitt råd är:Prova lite hemma i slutet av graviditeten. Kännnefter vad som känns bäst, vilken ställning som är mest avslappnande och vilken ställning som ger dig en god "fightingspirit" Är det nån ställning du absolut inte vill ha så skriv det i förlossningsplanen eller säg till BM när du kommer in.
 
Sv: Förlossnings-ställningar

*knapplån*

Jag ville gärna föda på knä i sängen eller upprätt på annat sätt. Hade stått o lutat mig på min älskade gåstol under större delen av värkarbetet, ända tills krystvärkarna kom.
Då skulle de undersöka (antar jag-har mkt minnesluckor) och lade mig på rygg i gynställning, som jag absolut inte ville föda i..
Men så blev det och det var hemskt. Jag förstod inte hur man skulle krysta alls, o BM sa bara; Gör som om du ska ut o ro! När jag skulle dra i handtag o allt var det var..
Ut och ro??? Det har jag aldrig kunnat:P

Jag sprack mycket och kan inte rekommendera gynställningen, men det är klart att det är så olika för alla! Om man dessutom som jag har en BM som gör som hon vill utan att ta hänsyn till den som föder, jaa, då kan det bli svårt att välja..
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Stod först upp ganska länge, la mig sen på sidan men det kändes inte alls bra, kändes bäst att ligga på rygg och hålla fast i benen. Testade inte nåt annat men i det läget kunde jag knappt röra mig ändå så...
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Jag tror faktiskt inte att det beror på ställningen hur mycket man spricker... Alltså det finns dom som spricker jättemycket när de ligger ner och likadant så finns de de som spricker jättemycket när de står. Det beror nog på helt andra faktorer tror jag.

Jag sprack lite, och det berodde på att jag tryckte ut hela ungen på en enda värk. Det tog ganska många krystningar innan hans huvud tittade fram, men därifrån gick det i raketfart. Tur att bm hann fånga upp honom när han kom flygande...

Men om jag hade suttit eller stått...:eek: Då hade jag kanske spruckit mer, och bm hade kanske inte orkat ta emot bebisen när den kom med sådan kraft...?
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Jag hade planerat att ligga på sidan.
Men när de väl va dax så sa dom åt mig att rulla över på rygg, så fick jag halvsitta med nnäna uppåt å hålla händerna på baksidan av låren. Det kändes som jag hade kraft å det gick ganska snabbt. 10-15 minuter.
Anledningen att jag ville ligga på sidan va väl mest att jag inte ville "vika ut mig" inför alla. Hade riktig ångest över det. Men de sket jag ju fullständigt i då=)
Blir det en nästa gång tänker jag prova ligga på sidan å stå på knä.
 
Sv: Förlossnings-ställningar

KL

Jag låg i gynställning, hade inte ens funderat på vilken ställning jag skulle ha, så det vart den automatiskt.

Jag sprack pytte lite på insidan, hade krystvärkar i lite mindre än en timme. Arvid var ju inte liten, 5030 gram, men jag tror mycket berodde på att BM hjälpte mig så mycket, i hur jag skulle krysta, och att det inte skulle gå så snabbt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 748
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 502
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 309
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Ska försöka att inte skriva en hel roman. Jag har antagligen haft rls från tonåren men inte förstått vad som var fel och läkaren...
Svar
3
· Visningar
1 579
Senast: Skorpis_8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp