Förlossnings-ställningar

W

Willebillebus

Jag har börjat att fundera lite kring hur min förlossning kommer att bli denna gång, och något som jag inte trivdes med vid förra förlossningen var "ställningen" (nu menar jag vid själva utdrivningsskedet). Jag låg då i gyn och höll runt mina knän med armarna när jag krystade (om någon förstår) i över 1 timma.
Detta resulterade i att jag inte kunde gå på flera dagar pga att jag hade kramp i benen.

Vad hade ni för ställning, och ni som provat flera vilken kändes bäst?

Nu är jag mest inne på att stå på knä, någon som gjort det? bra/dåligt?
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Jag stod på knä, hängande över sängen som var uppvinklad (förstod du?)

Jättebra ställning tycker jag, man får lite hjälp av gravitationen och så kan man ta i ordentligt i krystningarna.
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Det funderar jag seriöst över.
Jag hade gärna stått upp men misstänker att det inte kommer finnas krafter kvar till det.
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Förstår hur du menar, det var precis så jag tänkt :)

Har bara hört från BM att den ska vara bra, så det är positivt att höra från dom som provat också, så man vet lite mer!

Tack för ditt svar!
 
Sv: Förlossnings-ställningar

jag har för mig :o att jag låg på sidan och att de hjälpte till att hålla upp det ena benet på mig..
 
Sv: Förlossnings-ställningar

jag har för mig :o att jag låg på sidan och att de hjälpte till att hålla upp det ena benet på mig..

Kände du att du hade ordentligt med kraft att krysta då?
Har sett flera på Tv som haft den ställningen så den kanske är ganska vanlig?
 
Sv: Förlossnings-ställningar

jag låg på sidan jag med.
Funkade kanon och kraft att krysta hade jag då Jason kom ut på 3 krystvärkar...;)
Han var rätt stor oxå, men det funkade kanon. Sprack knappt inte nånting.

Har hört att chansen att spricka kan vara större när man föder i upprätt ställning, tex stående på knä.
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Har hört att chansen att spricka kan vara större när man föder i upprätt ställning, tex stående på knä.

Jag fick sy ganska många stygn invärtes, trots "liggande".

Men sidan kan ju vara bra om man känner att man inte orkar stå.
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Ja, jag hade gått, stått och vaggat mig genom hela värkarbetet så det var rätt skönt att få ligga ner.;)
 
Sv: Förlossnings-ställningar

första gången stog jag upp med stöd i en sån där gåstol/ställning och under krystvärkarna så hängde jag i rincip i den för att jag var så trött i benen - men sonen "trillade" ut nästan av sig självt mellan två krystvärkar (jag höll emot ett par gånger för att det gjorde så ont och så bara plopp)

andra gången så var jag såååå trött för jag hade jätteonda värkar som inte lustgasen hjälpte mot mellan jag var helt öppen och jag fick krystvärkar i ungefär en timme så ajg orkade inte stå upp så jag låg på sidan och BM höll i en benet - det fungerade det med men jag insåg när jag låg där att jag helt klart var tvungen att ta i med den gången...

sprack litegrann båda gångerna och fick sy något stygn - ungefär lika stora barn och lika långa förlossningar...
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Första gången satt jag under slutet av öppningsskedet och början av utdrivningsskedet på en förlossningspall, och det tyckte jag var väldigt bra. Skulle absolut kunna tänka mig att föda så, det är skönt att luta sig mot sin partner och man kan ta emot barnet själv. Dock blev krystningen så väldigt utdragen att jag var tvungen att flytta mig från pallen (man ska inte sitta allt för länge då cirkulationen i underlivet kan hämmas, plus att jag var väldigt trött...) så jag krystade ut sonen liggande på sidan.

Andra gången ville jag konstigt nog inte alls vara upprätt under den sista delen av förlossningen - jag jobbade väldigt fokuserat med andning och avslappning och det funkade bäst om jag låg som en död sill på sidan i sängen :D När jag krystade ut dottern halvsatt jag nog, nästan i gynläge.

Får se om jag får till en knästående eller hukande ställning (eftersom jag gärna vill prova) nästa gång! ;)
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Ja, jag hade gått, stått och vaggat mig genom hela värkarbetet så det var rätt skönt att få ligga ner.;)

Samma här, efter att ha stått och vaggat i två dyngn kunde jag bara inte stå på benen vid utdrivningen (trots försök..) :o
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Första gången stod jag på knä och hängde över huvudändan på sängen som var upprätt.
Andra gången ville jag stå likadant, men hann aldrig. Bm skulle lyssna på bebisens hjärta bara innan jag skulle få ändra ställning. Men sonen hade bråttom och kom med en gång när jag halvsatt i sängen.
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Tack för alla svar!!

Det lutar nog åt att stå på knä, men om jag inte orkar så får jag nog övergå till liggande på sidan.

Sen kan man ju planera hur mycket som helst, man vet ju aldrig vad som händer och det kanske inte blir alls som man tänkt ut.
Men det känns ändå bra att ha en "plan".
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Jag la mig på sida direkt och låg så till sista krystvärken då rullade jag över på rygg. Jag tänkte inte alls på vilken ställning jag skulle föda i utan la mig bara bekvämt!
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Jag fick sy ganska många stygn invärtes, trots "liggande".

Men sidan kan ju vara bra om man känner att man inte orkar stå.


Eftersom barnet måste upp och ut när man ligger ner har jag förstått att det både är jobbigare och att det är en ökad risk att spricka.

Jag har sått på knäna (halvspringandes stundvis...) hängandes på sängkanten vilket har gått fort och "smärtfritt". Jag behövde inte krysta i en evighet och man känner att man får hjälp av tyngdlagen. Jag har inte spruckit något med någon av mina barn.

En annan bra sak med att stå är att pappan når att massera ryggen för det är ju där man blir trött och öm.
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Jag låg på sidan. Det ska jag nog göra nästa gång oxå. Att ligga på rygg, som de alltid gör på förlossningskliniken på tv, ser fruktansvärt otympligt och svårt ut, tycker jag. Det är ju inte skönt att ligga på rygg när man är gravid!
 
Sv: Förlossnings-ställningar

jag har för mig :o att jag låg på sidan och att de hjälpte till att hålla upp det ena benet på mig..

så låg jag med i slutet....sambon fick hålla en stund :D
låg och flåsade lustgas ,,,


men ja minns också att de tog upp en sån där ställning man lägger upp benen på samtidigt som jag låg på sidan tror jag. de var effektivt sa dom iallafall
 
Sv: Förlossnings-ställningar

kommer inte ihåg de första men sista tösen låg jag på sidan, då narkosläkaren höll på att lägga ryggbedövning när hon fick för sig att komma. Gick väldigt snabbt mellan 5 - 10 cm öppning.
 
Sv: Förlossnings-ställningar

Vad hade du för BM? Liggande ställning är den sämsta ställning att föda i och din BM borde veta detta. (om det inte var någon särskild anledning till ställningen, då borde du fått reda på det)

Min BM uppmuntrade mig till att prova flera ställningar. Först stående mot ett ståbord, på knä i sängen med stöd av ryggstödet och sittande på födslopall. Tyvärr var jag helt slut i benen efter att ha spänt mig så länge så jag orkade inte stå upp eller stå på knä. Jag hade tänkt innan att jag skulle stå på knä men det blev en sittande förlossning. BM fällde fram sängen så mycket så jag satt rätt upp och kunde ta spjärn med fötterna.

Jag tyckte min ställning var bra för mig eftersom jag var med och hade kontroll men kunde samtidigt få stöd och vila eftersom jag var så trött. Tror annars att stående på knä och luta sig mot sängen som är uppfälld är den bästa ställningen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 748
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 502
Senast: Skjøldur
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 309
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ Ska försöka att inte skriva en hel roman. Jag har antagligen haft rls från tonåren men inte förstått vad som var fel och läkaren...
Svar
3
· Visningar
1 579
Senast: Skorpis_8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp