förkyld spädis... råd tack!

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Sonen har varit förkyld, jag är förkyld så jag ska väl inte blir direkt förvånad över att Ida blev förkyld.
Men det känns jättejobbigt, hon är ju bara 4 veckor.
Har köpt näsdroppar till henne så det får hon innan hon ammar, men jag vet inte om jag tycker att de direkt hjälper...

Vad ska jag tänka på med en så liten bebis när hon är sjuk??
Hon "sjuk" får hon bli innan man bör söka hjälp? Och vad kan läkarna göra, de som är så små kan väl knappast få nån medicin väl?
Försöker läsa överallt om småbebisar som är sjuka, men det står inget speciellt.. kanske inte så vanligt att så små blir sjuka?
Enda man får tag på är det där farliga rs viruset eller vad det heter, men det har jag inte riktigt fattat vad det är och varför det är så farligt, kanske någon som vill och kan berätta?
*suck*

Hon är pigg och så när hon är vaken i alla fall, läste dock att man ska söka hjälp om barnet verkar "slött", men hon sover ju typ 20h/dygn och gjorde ju även innan hon blev sjuk så det känns som att det är lite svårt att kolla just det :smirk: ...

Så råd hur jag ska göra snälla kloka bukefalister!:bow:
 
Sv: förkyld spädis... råd tack!

RS-viruset vet jag inte så mycket om, tyvärr.
Vad som är viktigt är ju att hon får i sig vätska, dvs bröstmjölk, så att hon inte torkar ut. Det går ganska fort för så små barn. Om hon är mycket tät i näsan kanske hon inte heller kan äta så bra.
Du kan också prova att droppa lite bröstmjölk i näsan om inte de inköpta näsdropparna hjälper.

Håll bara koll på allmäntillståndet och om hon får feber. Sen kan du ju också ringa sjukvårdsupplysningen i ditt län.

Hoppas hon blir frisk snart, det är så jobbigt när de är så små.
 
Sv: förkyld spädis... råd tack!

Hostar hon?
Läs gärna mitt inlägg "hemma från IVA" och LYSSNA på din magkänsla känns det som om hon blir sämre? ring isåfall vårdcentralen och be dem lyssna på henne.

//Scilla
 
Sv: förkyld spädis... råd tack!

ja hon hostar. Andas lite snabbt tycker jag, verkar pigg i övrigt...
 
Sv: förkyld spädis... råd tack!

Min dotter fick RS när hon var 6 veckor. Det var jag som smittade henne..:crazy: Det började som en vanlig förkylning, men efter ett par dagar började hon att rossla och hostade mycket. Men hon hade ingen feber, så bvc trodde att det var en vanlig förkylning. Men efter ett par dagar blev hon slö, och orkade inte äta riktigt. Det hon fick i sig kom alltid upp som en kaskad och hon grät mycket. Vi åkte in, och då konstaderade dom att hon hade RS. Vi fick stanna på sjukhus en vecka. På sjukhuset fick hon inhalera koksalt och adrenalin varannan gång var tredje timma. Eftersom hon var så liten, så kunde dom inte göra så mycket mer. Läkarna sa att det är viktigt att vi sög ur näsan ofta på henne, eftersom hon hade jobbigt att andas ändå, utan snor fulla näsan.
Innan vi gick hem fick vi recept på pulmicort och airomir.

Det var våran RS-resa.. :smirk:
 
Sv: förkyld spädis... råd tack!

Hade jag varit du så hade jag åkt in och kollat upp henne för hon är ju fortfarande så liten och just det att de andas snabbare och hostar är kännetecken för just RS. Låter man det gå för långt så kan de få problem med astmatiskabesvär när de blir äldre. Min flicka får kortison just nu och ska ha det i tre månader till och dessutom ska hon ha det vi varje förkyldning hon får i flera år framåt.
 
Sv: förkyld spädis... råd tack!

Orkar hon amma ordentligt?
När min son fick RS så orkade han inte äta, han somnade mitt i och vaknade efter tio minuter, skrek , fick bröstet åt två minuter, somnade osv.

Sen fick han en förkylning ett par veckor efter vi kom hem från sjukhuset (antagligen nedsatt imunförsvar).
Då fick han sova i babysittern för då hade han lättare att andas.
Funkar säker med bilbarnstol också.
 
Sv: förkyld spädis... råd tack!

Rs-viruset är en förkylning som kan ge väldigt segt slem i halsen så att de små fär väldigt svårt att andas.
Låt barnet ligga högt med huvudet när det sover. Nezeril och koksaltlösning före amning.
Nässugen Frida är super bra! Använd inte sugen för mycket bara.
Sålänge de inte får feber, (ring till sjukhuset om det går över 37,5 upp mot 38.) och äter bra så brukar det gå bra. Min lilla blev oxå förkyld när hon var 3,5 vecka och det tog nästan 12 dagar innan hon blev bra.
Hon fick ingen feber men var rätt snorig och hostade.
Hoppas den lille kryar på sig snart.
 
Sv: förkyld spädis... råd tack!

Jag hade nog ringt till någon barnrådgivning i staden och frågat om man kan få komma in för provtagning av RS. I min stad är det nästan hysteriskt med varningar etc om RS och många utbrott bland spädbarn i år. De säger tydligen inte nej om man vill komma och testa sitt förkylda spädbarn, snarare tvärtom. Håller tummarna för att din bebis tillfrisknar snart.
 
Sv: förkyld spädis... råd tack!

Näsdroppar......det är väl avsvällande som du köpt?
När min dotter var 4 veckor var vi hemma över jul. Då fick hon antagligen Rs virus. Och jag hade bara köpt koksalt och droppade bröstmjölk för det hade JAG läst i alla tidningar och frågespalter att små bebisar bara skulle få koksalt. Hon orkade inte äta så mycket. Så började hon hosta rejält och vi åkte in till Barnakuten. DÄr kom en urgullig läkare och frågade hur hon åt ochså där. När jag sa att det var dåligt med det så sög han ur näsan, så ska vi ge lite avsvällande näsdroppar -sa han. MEN svara jag, det kan man väl inte ge så små bebisar. Jag minns att han tittade förvånat upp på mig och frågade -Men varför inte då?? Ja.....jag har ju läst. svarade jag lite ynkligt. Nej då inte alls, sa han det händer att vi ger det till nyfödda bebisar då dom ibloand kan vara lite täta i näsan.
Sen dess har mina bebisar/barn alltid fått Nezeril avsvällande näsdroppar då dom ska äta och sova.
gulan
 
Sv: förkyld spädis... råd tack!

Mitt första barn var alltid förkylt och vi var stammisar på intensiven. När det är dags att åka in så märker du det.
Då sover den inte 20 timmar utan inga alls typ... Man måste hålla den upprätt för att den ska kunna andas utan att snor täpper till luftvägarna. Minns många nätter där jag satt i sängen och hade honom på mina uppdragna knän.
La telefonkataloger under spjälsängens ben i den ända han hade huvudet för att han skulle få ligga med huvudet högre och få lite ro och få bort lite snor.
Näsdroppar av koksalt innan mat och vid behov.

Luftvägarna blir lätt tilltäppta på en sån liten. På intenisiven bodde vi veckor i stöten där fick han andas in syre(gas?) och nån medicin som jag glömt vad den heter en gång i timmen eller så.
 
Sv: förkyld spädis... råd tack!

Jo hon är pigg än, äter som vanligt *peppar, peppar*.
Ringde sjukrådgivning imorse och han tyckte att så länge hon åt som hon brukade, verkar pigg och inte har feber så var det ingen fara tyckte han.
Får hoppas att han har rätt!

Men en sak tvistar vi om här hemma nu.
Hon är ju som sagt inte jättesjuk men dock förkyld (ja fast det kan ju som ni säger vända jättesnabbt på sådana här små) men imorgon är det kalas för min brors barn som fyller år, jag säger att vi INTE ska ta dit Ida, att jag får bli hemma med henne pga förkylningen, gubben säger att det väl inte är nån fara eftersom hon redan är förkyld.
Men JAG hävdar då att hon ju har nedsatt imunförsvar i o m att hon redan är sjuk och bör alltså inte träffa en massa andra folk som kan bära på andra sjukdomar...
Vad stämmer?
 
Sv: förkyld spädis... råd tack!

Jag skulle inte ha åkt dit.
 
Sv: förkyld spädis... råd tack!

Jag skulle nog inte heller åkt...
 
Sv: förkyld spädis... råd tack!

Jag skulle nog inte ta med bebis, dels är det ju stor risk att hon smittar ner de andra barnen, sen är det jobbigt att vara sjuk och än värre att vara borta... Jag har visserligen haft med mig Fredrik på några möten när han har varit sjuk, men då har han suttit i långsjalen hos mig hela tiden och det är ju betydligt lugnare än ett barnkalas...
 
Sv: förkyld spädis... råd tack!

Jag hade absolut inte farit iväg med henne. Det är så kort tid de är verkligen små och är de då lite hängiga och sjuka mår de bäst hemma.
RS-viruset har jag fått för mig är förknippat med andningssvårigheter.
Vi har droppat bröstmjölk och koksalt i näsan på våra små när de varit förkylda. Man kan också höja huvudändan där de sover, med telefonkataloger om de sover i egen spjälsäng eller med kuddar om de sover bredvid. Alvedon rekommenderas också ibland.
Vi har aldrig använt nässug då jag hört om så många barn som fått återkommande inflammationer i mellanörat efter att ha använt nässugen. Jag hoppas att eran lilltjej blir frisk och kom ihåg att du kan vända dig till barn om du vill träffa läkare. kram Sar
 
Sv: förkyld spädis... råd tack!

Tänkte på en sak till, för fredrik hade ju antagligen RS även om han klarade det väldigt bra, men vi var hos våran barnläkare och hon skrev ut Brickanyl till honom för att göra slemmet lite lösare, och han blir alltid slemmig i halsen numera när han är minsta förkyld...
BVC tyckte inte heller att han såg så sjuk ut men när hon bar på honom hörde hon att han lät lite tungandad så hon fickade en tid hos barnläkaren dagen efter.
Så de behöver ju inte vara jättehängiga för att behöva lite hjälp...
 
Sv: förkyld spädis... råd tack!

Ska till bvc imorgon får se om vad de säger.
Jag tycker att hon är lite bättre, hon har i alla fall inte blivit sämre alls så förhoppningsvis blir hon snart bra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 523
Senast: Modest
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 318
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 189
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 901
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp