förintat staket!!

CurlySue

Trådstartare
vad händer om en dikesränsare kört ner ett staket??

sambon kom nyss hem och berättade att vårat staket i den äldre paddoken som nu används som bete har körtsner ordentligt av en dikesränsare!!

vi skulle ha släppt mina hästar där för några veckor sen innan vi skulle börja ta in dem men blev inte så då min unghäst blev halt och jag ville ha dem nära stallet ist. så det gick inga hästar där som dur var. men vad händer nu?

den där maskinen slår ju verkligen sönder allt i sin väg och alla stolp och elrep är förintat..

hur blir det med eltråden? det måste ju vara massa eltrådar i hagen nu, och det vill jag ju inte att hästarna ska få i sig nästa år... eller tänker jag helt fel?

denna människa hade även kört långt in i hagen!! inte bara i diket mellan vägen och hagen..

det komiska var att idag skulle jag spänna upp trådarna ordentligt pga attde hängde lite efter att de som bor vid den hagen backat rakt in i den så de hade bara knytit ihop det lite snyggt.

men som sagt vad händer nu? det handlar om ca200-300 meter om jag fattat det rätt, (har inte varit nere och kollat än)
 
Sv: förintat staket!!

Ta bilder asap för att kunna dokumentera skadorna sakligt, och för att kunna visa var röjningen skett. Att ta reda på vem som kört borde inte vara så svårt, antingen är det uppdragsgivaren (väghållaren?) som blir motpart vid ersättningsyrkan eller så blir det - troligare gissar jag - personen som körde.
 
Sv: förintat staket!!

de är vi med de största gårdarna här som är väghållarna och ingen av oss har kört.. ? jag ska forska i vem detta kan vara :mad: min farmor är ju den som håller och sköter allt kring papper, insättningar osv och min bror som håller av vägen så som att skrapa mm och en granne som plogar vägen på vintern.

nu ska jag åka ner och ta några kort!! även ringa farmor och höra lite.
 
Sv: förintat staket!!

Det hela låter ju litet konstigt tycker jag... nån stolpe här o där skulle jag kunna förstå, om man är ovan och/eller ouppmärksam, men att riva 200-300 meter måste ju vara snudd på en bedrift om man är nykter... :crazy:
 
Sv: förintat staket!!

nu var det inte så farligt som min sambo och bror förklarade som tur var MEN..

han har inte förstört staketet utan han har plockat ner hälften av det och kört 2,5 meter in i hagen:confused: bara hälften... och sedan bara tagit i diket resten... :crazy: vad detta nu skulle vara bra för??? hagen har stått på samma ställe över 20 år.

det är lika långt avstånd från vägen och hagen som vid våra andra hagar och DÄR har kan han minnsan bara köra i diket...

han har även kört långt ut i en annans igenväxta gräsmatta.. ca 3meter in på dennes tomt..

han har kört ner grannens brunn vid åkern som sitter mellan diket och åkern.

han har vritt till mötesplats skyltarna så de inte syns.

ja det är vad jag sett hittils men de finns säkert mer att anmärka på.


men då en annan fråga, nu när vårat staket inte var sönder (tror jag, hann inte titta så noga pga inringning av jobb), utan han har dragit ner det. och det blir mycket mer jobb nu för oss än att bara spänna en tråd som det var innan han kom.

är han inte skyldig att sätta tillbaka det som det satt? eller är det så att han får göra på detta vis bara så där och sedan dra utan att säga något???

och grannens brunn, de måste han väll ändå raportera?!
nää ursh tycker att detta är respektlöst..:(
 
Sv: förintat staket!!

När vi var med om något liknade, inte dikesröjning men en flismaskin som körde inte på fel mark och flisade ved som låg där. Ja den ställde också till med omfattande markskador och tog lite staket med sig. I det fallet så fick föraren återställa marken och hans försäkringsbolag ersatte ved och staket.
 
Sv: förintat staket!!

Ring kommunen eller vilka det är som är ansvariga för vägen. Här körde dikesrensaren ner två staketstolpar. Jag ringde och de kom och fixade det rätt snabbt.
Men över lag tycker jag folk som är ute på olika jobb kan vara mer hänsynsfulla. Fortum var här och röjde sly för några år sedan. Bra, men när jag kom hem såg jag att de fällt flertalet små träd som lagt sig över eltråden till hagen där hästarna gick, så att tråden låg ca 1 dm från marken. Tur att hästarna var kvar i hagen. Ingen från Fortum ville ta på sig ansvar då. "Vi tar bara ner det som är i vägen. Vi har inte ansvar för att ta reda på det efter oss". Det var deras svar. Snöplogen körde en gång ner staketstolpar i en hage som då inga hästar var i. Deras kommentar var: "Ja vi får be om ursäkt då. Det var ju inte bra" Inget mer. Jag undrade hur de gjort om hästarna varit i den hagen och då menade de att nu var det ju inga hästar där så det var ingen ide att diskutera. Underligt tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: förintat staket!!

I vintras tryckte en traktorplogare in ett par stolpar och trästaket när man skulle ploga busshållplatsen på trottoaren. Man tryckte helt enkelt in snön på tomten, men man la den ändå till viss del tvärs över trottoaren så att varken barnvagnar eller rollatorer kunde ta sig förbi. Jag ringde Kommunen som först kom ut och skottade bort snön och la den längs vägkanten. Dagen efter kom en annan man från kommunen och grävde upp längs muren som går ner drygt en meter i marken och rättade upp mur, stolpar och staket. Så om det inte är vägföreningen så är det troligtvis kommunen. Ring dem och fråga, Tekniska kontoret bör vara rätt avdelning. Om de ställer till med något så ska de antingen själva rätta till det eller betala för att det blir gjort.
 
Sv: förintat staket!!

Ja, så brukar det vara!
Jag jobbar på en firma som gör en del uppdrag för kommunen och det händer lite då och då att vi får felaktig eller dålig information och något blir utfört på fel ställe.
Kommunen skickar då ut oss igen för att åtgärda problemet på kommunens bekostnad.

Sen får jag ju säga att det var en klantig maskinförare!
Så mycket ska inte gå snett på en körning även om en och annan olycka givetvis kan hända.
 
Sv: förintat staket!!

kl

Dom där dikesrensarna är ena riktiga förstörare,här rensades också dikena för några veckor sedan,staketet sitter där det ska men infarts vägen är minskad med ca 1m,vilket gör att jag kommer inte ut med trailern utan att riskera att hamna i diket :devil: har hänt 1 1/2 gång,ena gången uppdragen av traktorn andra gången hann jag styra runt bilen över hela vägen.
Men man ser på hela vägsträckan ca 6km att dom gjort nya infarter,dikesbroar över till vallar mm.
Jag var tyvärr inte hemma dagen när dom minskade min infart och har inte tagit tag i det då jag var osäker på om det var komun eller vägverket som skulle ringas till.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Tänkte höra om någon har en bra idé på vad man kan begära för ersättning i det här fallet.. Grannen fick en hemleverans igår kväll, och...
Svar
12
· Visningar
1 274
Senast: Unafraid
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 698
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 260
Senast: Mezcal
·
Anläggning Vi arrenderar ett bete på 7 hektar som är ett urmärkt hästbete om det inte vore för att staketet de senaste åren blivit vandaliserat och...
2
Svar
37
· Visningar
4 917
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp