Förgiftad...av...hösilage...

M

Mormor

Första gången det hände då var det -23 gr ute. Men då förstog jag inte vad det var.... :crazy:
Jag hittade honom svettig under ett varmt vintertäcke då det var så kallt ute. Första tanken var att han frös så att han hade sprungit sig svettig... Men hans hagkompis som är mer frusen än min välpälsade nordis var inte svettig....

Och så i går hände det igen! Det var -3 gr ute och han var utan täcke. Där stog han genom svettig igen, det formligen rann svett om honom. Och han såg alldeles vild ut på ögonen och tuggade hösilage i panik. Han såg faktiskt påverkad ut...
Till saken hör att denna kille är cool och lugn i alla lägen. :love:
Men nu fick hon formligen dra honom från balen han vägrade släppa maten. Hon upptäckte att balen var alldeles grön av mögel i mitten och det rök faktiskt grönt damm om den.

Det vi fick bekräftat av veterinär var att han fått en förgiftning. Och att jag hade tur att han inte hade drabbats av fång eller kolik under natten. Enligt henne ska han inte få några men av detta. Förutsatt att vi inte hittar fler balar med mögel i. Ordenationen blev fil för att återställa balansen i magen.
Men det som även förbryllade henne var att han åt av det som var mögligt, för det brukar inte hästar göra. Så där var hon svarslös...

Nu är det tur att inte hans hagkompis blev sjuk, men han gjorde faktiskt rätt och talade om för oss att det var fel på balen och att den gick inte att äta.
Så nu har vi satt in en ny bal, men vågar inte helt lita på att den ska vara ok, så det blir ett evigt springande för att kolla den.
vi har utfodrat men hösilage i många år vintertid men har aldrig varit med om att någon häst har blivit förgiftad. Men vi har redan fått kastat två balar p.g.a mögel...

Har någon varit med om att hästar äter det som är farligt, mögligt ensilage i det här fallet...???
Den andra hästen gör rätt som inte äter och visar oss att något är fel, men varför äter min häst det han blir förgiftad av...??

Jag blir inte klok på detta... :confused:
 
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

Kan du inte köpa hösilage från en annan bonde?
Kanske försöka få de balar du nu har kvar återköpta av bonden som sålde dem, som nån form av reklamation?
Eller i alla fall de balar som var mögliga. Det är ju en del pengar du måste kasta bort (särskilt om du har storbal).
Jag skulle inte lita på tillverkningsmetoderna, är två balar så dåliga som du beskriver, kan ju många av de andra också vara det.

Nä, har du möjlighet, så köp nytt hösilage.


Lycka till!


/Jossan
 
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

Inget konstigt alls, finns det inget än den mögliga balen hösilage att äta så äter hästen det, speciellt matglada hästar.

Jag skulle INTE ställa ut hela balar i fortsättningen utan öppna balarna innan och lägga ut i omgångar så att jag var säker på att hästarna inte skulle få i sig av en dålig bal igen!
 
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

Min kompis försökte dra honom från balen när han tog stora tuggor ur mögelhärden. Därför är jag bombsäker på att han åt av det dåliga höet.

Sen har dom hela tiden haft hö utlagt också, för att vi har haft så otroligt kallt en längre tid. Då vet jag att dom håller värmen bättre än att stå och försöka knapra loss "isglassen" ur den stenfrusna balen. P.g.a genomfrusen bal så har vi ej sett hur dålig den var förrän hästarna lyckades äta sig in en bit.
Så både med hö och hösilage ute så har han ändå valt den dåliga balen...??? :confused:

Vi har köpt av denna höbonde tidigare och det har inte varit några problem, men jag tycker att han har för lite lager med plast runt sina balar :mad: . Vi har pratat om att vid minsta misstanke nu så ska vi ta motorsågen och dela balarna för att vara säker. Jag har varit i kontakt med honom och berättat att båda balarna som vi har öppnat har varit dåliga, och han låter bekymrad och vill ersätta oss med nya. Men jag vill inte ha några nya därifrån. Tyvärr så har vi åtminstone 15-30 mil för att hämta nya balar av någon annan bonde. Och det går inte. Då får det bli hö i stället.

Så det som är så konstigt är att när min häst som har fritillgång på mat både hö och hösilage, väljer ändå att äta det som är dåligt... :crazy: Och att han äter så att han rent blir förgiftad... :cry: det är obegripligt och kan knappast vara vanligt!
Jag vill bara förstå varför....
 
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

Jag vet en häst som åt smörblommor :crazy: det är som man tror dom vill ta livet av sig.....

jag har inget svar på din fråga, tycker också det är knepigt...normalt är ju hästar väldigt noga med vad dom stoppar i sig, spec ur hygiensynpunkt...
 
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

Läste någonstans att när ensilage balarna blir dåliga så blir dom "söta" socker bildas på något vis. Låter väl rätt troligt i ditt fall tycker jag.

Har också haft hästar som ätit mögel. En blev av med pälsen! Såg inte klok ut... En blev jättesjuk och är nu som en stor mögeldetektor, äter INTE om höet inte är tiptop!

Jenny
 
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

nu blev jag nyfiken :o
Vad menar du när du skrev "Blev av men pälsen"??? :crazy: Tappade hår alltså? hur mycket då? när i förhållande till "mögelätningen"?
Snälla skriv och berätta mer! :bow:


* Jenny *
 
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

Hästen i fråga var en då ettårig varmblodskorsnings hingst. Jag var ute i hagen en dag och tittade på honom. Såg att han på sidan av magen hade kala fläckar. Jag trodde först att det var shettisen som gick i samma hage som bitit honom, men då jag gick fram till honom och drog handen utefter sidan så fick jag handen full med hår... :eek: Och det här var i oktober om jag inte missminner mig, så det var ju inte riktigt läge att släppa pälsen då... :smirk:

Vi blev väldigt brydd och letade förklaringar överallt. Här på buke, ringde veterinären, allt. Sen kom sambon en dag ut från stallet med lillpojkens kraftfoder säck. Det visade sig att pelletsen hade möglat och eftersom säcken stod mörkt så såg inte vi att det var mögel i fodret när vi gav honom.

Hästen tappade pälsen fläckvis över hela kroppen, han såg inte klok ut. Tyvärr har jag ingen scanner annars hade jag visat. Vi var tvugna att köpa ett täcke åt honom, och första kvällen då vi tog av täcket så var det nästan mer hår på innsidan täcket än vad som var kvar på hästen. Han såg minst sagt skabbig ut... Men det gick över och han fick inga men utav det. Förutom att han var lite frusen den vintern... :angel:

Jenny
 
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

Okey! Tack för svaret :bow:
Vilken himla tur att han inte fick några men av det, ett täcke eller två kan man ju kosta på en liten hårlös krake ;)

Men visst är det underligt att hästarna ändå äter det dom inte mår bra av??
Dom borde ( och man önskar) att dom hade bättre vett!

* Jenny *
 
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

Tack för att det finns folk som försöker hjälpa! :bow:
Det är tur att Buke finns, här kan man rådfråga, vädra och ventilera! :)

Nu har det hänt igen, sambon hittade en stor mögelhärd igen! Så nu gick han lös med motorsågen på en bal till och hittade samma mögelhärd i mitten av balen. :mad:
Så nu är det fakta att alla 10 balarna vi har är angripen av mögel. :(
Nu börjar det roliga... att försöka få tillbaka pengarna. :crazy:

Men, mitt i allt elände så har jag i alla fall lyckats få tag i några nya balar, så nu får vi se om jag har bättre tur. :crazy:

Nu fattas väl bara att han tappar håret också... för igår morse när jag skulle släppa ut hästarna så har min kille börjat att fälla... och det är inte riktigt i tid. Men än så länge är det inga kala fläckar i alla fall, inte mer än dom som hagkompisen har fixat.

Nu börjar kriget med höbonden :devil:
 
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

SJÄLVKLART att du ska ha tillbaka pengarne!
Han måste ju förstå att du INTE vill ha nya balar, när ALLA de balar du fått levererade från honom var så dåliga!
Kriga på, men du kan ju försöka vara lite mild i tonen först. Han kanske ger med sig direkt då, om du har tur? Dumt att reta upp honom i onödan, då kanske han bara sätter sig på tvären.
Annars: Stå på dig!!!!
 
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

Det Är DÄrfÖr Man Inte Skall StÄlla In En Hel Bal I HÄstens Hage Utan Ta SÖnder Den FÖrst! DÅ Tar Inte HÖet Åt Sig VÄrme SÅ Fort Heller!
 
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

hmm, har inte gett så mycket hösilage till mina hästar, men det jag undrar över är att om dom äter dåligt hösilage ller ensilage är ju att dom kan drabbas av botulism. så det blev bara en liten förgiftning, det var ju tur det. Det jag också har hört någonstans, om jag minns rätt, är att mögel innehåller saker, som bakterier säkert, som kan återställa balansen i tarmarna om det förekommer obalans, alltså kan hästarna se sig behöva äta mögel då, eller så har du helt enkelt en häst som täbnker- man tar det man haver. :smirk:

Din häst hjar nog fått en liten släng av botulism men som inte brutit ut totalt. Då blir dom svettiga, rullar med ögonen och kan börja fiffla med allt, eftersom dom tappar kontrollen över sig själva blir dom oroliga och börjar tex som din att äta mycket. Sedan övergår det i att dom får svårare och svårare att tugga och svälja, oftast står dom med massor av saliv som rinner eftersom dom inte kan svälja, tillslut så kvävs dom eftersoma giftet påverkar alla muskler mm.
Jag tycker alltid att det är lite riskal´belt med höäsilage, eftersom detta kan förelomma, men då jag hade en dammkänlsig häst som inte kunde stå på hö, så var vi tvugna att ställa våra på hösilage. vi var väldigt noga med att liukta på balen när vi öppnade den, och körde med små 40 kg balar som man kunde ha liute bättre kontroll över, än dessa stora 400 kg balar. vi hade dom óckså bara öppnade i max 3 dagar, även när det var kallt, det lilla som blev över slängde vi.

hur länge har du era balar öppna?

en liten til sak som jag kom på är att hästar kan bli påverkade, ungefär som knark, av ekollon som rammlat ner på marken, har du något sådant träd i hagen?

ajja hoppas att han är bättre nu :bump:
 
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

Oj, ska jag bli nervös nu.. :crazy:
Kan han verkligen ha drabbats av boutolism.. Nu är han vaccinerad men jag vet att det inte ger ett 100% skydd. Men kan det verkligen vara det... då skulle han väl ha blivit sjukare?
Varför drabbades då inte den andra hästen? Han åt också av balen först, men vi tror inte att han åt ur själva mögelhärden i alla fall.
Det vet vi att min kille gjorde.
Han verkar i alla fall må bra nu. Kanske lite slö än, men mera kontaktsökande och go nu :love:

Vi har gett hösilage balar i många år. Och jag har aldrig tidigare fått tag i balar som har varit så dåliga och mögliga som dessa. Nu har det tydligen gått värme i balen och den har möglat innifrån.
Vi kollar alltid våra balar och vid minsta misstanke kasserar vi den.
Men nu luktade dom som vanligt och det syntes inget förrän dom kom ner till mitten. Ska tillägga att dessa balar var väldigt blöta och när det är -25 ute så blir dom genomfrusna. Som stora isbollar.

Vitmögel har jag hört att hästar kan äta för att återställa ev. magbalansen. Men inte av grönmögel... rätta mig om jag har fel.

I fjällen växer det inte träd som har ekollon. Här finns bara någon enstaka gran och krokig björk ;)
 
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

Men inte får dom väl botulism om det inte är något dött djur i själva balen?

Så trodde jag att det var i alla fall, att det är dom döda tex möss, sorkar, harar, rådjurskid som "råkar" hamna i balarna utan att någon ser det som kan orsaka botulism..
 
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

Jag kom för att hälsa på Rikkan på stuteriet och fann henne och ett sto till i en totalt nerbetad och skitig hage.
Rikkan åt av en gröndammande ensilage bal i gassande sommarvärme och den andra märren åt smörblommor som ett tok.
Båda blev dräktiga, men för vår del var det på sista försöket för säsongen. Trots att äggen minskade i storlek och brunsten blev orytmisk, något som inte hänt tidiagre, så nekade stuteripersonalen till att det kunde bero på näringsbrist och mögel (förgiftning).
Jag jag vet inte hur det gick för det andra stoet.

Och som redan sagts så är det tyglien den söta smaken som lockar och lurar. Men i detta fall så fanns inga andra alternativ än gulnad vass, smörblommor och mögligt, dammigt hösilage.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

Man kan inte få "en släng" av botulism.
Det är antingen, eller...

Och förutom det, så luktar inte botulismbakterien..den bara finns där och lurar..kanske på ett enda strå i en 450 kilos rundbal...


AM
 
Senast ändrad:
Sv: Förgiftad...av...hösilage...

Så har jag också förstått det.
Hästar som drabbas av boutolism blir rejält sjuka och överlever sällan. Så därför har jag inte haft en tanke på att han skulle kunna ha fått det.
Och när vi var i kontakt med vet så skulle väl hon sagt om det var något sånt man skulle misstänka. Det hon sa var att det var en ren förgiftning han råkat ut för.

Kan någon beskriva själva sjukdomsförloppet..? Som jag har förstått så kvävs hästen sakta till döds. :cry:

Min kille mår i alla fall bra nu, men det kunde ha slutat riktigt illa.
Man kan väl säga att min häst blev drogberoende, han ville hela tiden ha mer :o Men nu håller matte på att avgifta honom :cool:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 757
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 380
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 067
Hästvård För någon månad sedan var jag till klinik och endoskoperade djuret då hon fått lite djupare hosta (två ggr vid igångsättning till...
Svar
2
· Visningar
814
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp