Föredrar kompisens hö..

_Peplis_

Trådstartare
Min häst och hennes hagkompis fodras nu med hö i hagen dagtid, vi har olika hö och min häst går alltid och käkar upp den andra hästens hö först. idag la jag den andra hästens hö underst i högen o hennes ovanpå, men hon knuffade undan sitt eget hö och började käka på kompisens hög (dom äter ur samma hög..) så hon föredrar helt klart det andra höet. Det är olika grässorter också, hennes hö är mer mjukt och mitt är mer stråaktigt. I boxen är det inga problem hon äter upp natthöet som hon ska..

Men vad ska man göra? Har köpt in ett lass m detta hö som ska räcka fram till jul och tänkte köpa av samma bonde igen..men ska jag byta till samma hö som kompisen har?

Vad skulle ni göra, det handlar ju bara om 2kg i hagen, men ändå..man vill ju deras bästa :)
 
Sv: Föredrar kompisens hö..

Hästar som går i samma hage ska alltid ha samma sorts hö om de utfodras i hagen. Vet skräckexempel i inackorderingstall där hästar går ihopa och får 6 olika sorters hö på lunchen.....
Snacka om dagliga foderbyten.
 
Sv: Föredrar kompisens hö..

jojag vet. men vad ska man göra? det är kollektivstall..
 
Sv: Föredrar kompisens hö..

byt en giva med henne.. kolla på analyserna och gör så att din foderstat går på ditt hö förutom 2 kg som är hennes och så får hon göra likadant så hennes häst får 2 kg av ditt hö t.ex på morgonen eller kvällen..
det blir enklast för er båda..
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 566
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: Angel
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 846
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp