Fördomar om ensilage

majola

Trådstartare
Stötte på följande:

En användare på ett annat forum hade frågat sin veterinär om hur ensilage är som hästfoder. Vet frågar då retoriskt: "Har din häst 7 magar? Inte? Inget ensilage då! Det är bra för kor, inte för hästar!"

En annan användare stämmer in i kören, med följande veterinär-uttalande:

"Ensilage uppstår genom en jäsningsprocess, som förbränner proteinet." Denna användare tolkar detta som att protein i ensilage är som äggvitan hos ett kokt ägg - hårt och man har förstört molekylerna. :confused:


Jag blir yr. Varifrån kommer sånt här? Och har kor sju magar?
 
Alltså.. det KAN ju hända att vet. menade att ensilage som man ger till kor inte är lämpligt för hästar, men det är väl inte många som ger sina hästar det? Egentligen heter det väl höensilage det vi ger pållarna? (rätta mig om jag har fel) Och man kan kanske tänka sig att vet. trodde att personen menade just ensilage och inte höensilage? För ko-ensilage är i varje fall inte bra för hästar.

Att proteinet skulle förbrännas låter ju knepigt... då skulle väl korna tyna bort? De behöver väl också protein? Jag känner en som forskar kring vallfoder till häst... ska höra med henne om det där med proteinet...

Och ja, iaf har de flera magar.. vommen och allt vad de heter, kan säkert vara sju..
 
Alltså.. det KAN ju hända att vet. menade att ensilage som man ger till kor inte är lämpligt för hästar, men det är väl inte många som ger sina hästar det? Egentligen heter det väl höensilage det vi ger pållarna? (rätta mig om jag har fel) Och man kan kanske tänka sig att vet. trodde att personen menade just ensilage och inte höensilage? För ko-ensilage är i varje fall inte bra för hästar.

Så kan det ju vara. Men då borde veterinären ha sagt det, eller hur? Vad är det förresten för skillnad på häst- och koensilage? :confused:

Och ja, iaf har de flera magar.. vommen och allt vad de heter, kan säkert vara sju..

Jag har alltid trott att det var fyra magar.
 
Kor har bladmage,nätmage,löpmage och våm = 4 st
Har aldrig hört att det skulle vara någon skillnad på ko o hästensilage, det man kallar hösilage är helt enkelt torrare än ensilage. Ensilage till kor kan ev innehålla mer protein då det alltid eftersträvas men skillnaden är då att det innehåller proteinrikare grässorter och/eller skördas tidigare. Tusan vet vad den vetrinärn menade, fast det kanske är något nytt rön, det var länge sen jag lämnade kobranschen.
 
Jag har läst någonstans att silagefoder är för "surt" för en hästmage. Om man dessutom bara fodrar tex två gånger om dagen hinner hästen bli sur i magen av sin egen galla, som ju står och droppar hela tiden. Lägg till det "sura" silaget och du får helt fel ph-värde i hästen och det ger problem på sikt. I samma artikel stod det att de hade obducerat hästar som ätit silagefoder och haft tarmarna fullständigt nersmetade och fulla med trassel.
 
Vad då för trassel?

Hur ser tarmarna ut på en häst som fått hö för sällan då? De borde ju också bli helt försurade.
 
DEt är väl just det som är skillnaden, att ko-ensilage är mycket blötare och därför blir det väl ännu mer konserverat än hösilage och hästarna kan kanske inte ta hand om det på ett bra sätt när de nu inte har fyra magar. Eller?
 
Om vet kommer med ett sådant korkat uttalande så är den personen ingen leg vet utan en ren LALLARE och därmed lägger man detta åt sidan, inget att lita på alltså
 
Snicksnack alltså.

Problemet är ju att det förekommer så mycket snicksnack, och som lekman är det ibland svårt att skilja ut. Just sådana här helknasiga saker greppar man väl, men ofta så svänger sig dessa "lallare" med knepiga termer och pseudovetenskapligt språk som kan vara svårt att bemöta. Som betforn och kalciumoxalatet till exempel. Jag återkommer väl allteftersom...

En fråga som jag kom på ikväll förresten: Hur mycket rymmer hästens magsäck (en normalstor varmblodshäst, ca 550 kg) i liter?
 
Fodrets surhetsgrad påverkar inte hästens foderssmältning det minsta. Gallan produceras i levern och tillsätts ingestan i tunntarmens första del (duodenum) och inte i magsäcken. Den är dessutom inte surgörande utan bidrar vid spjälkningen av fetter. Magsaften däremot, som bland annat innehåller saltsyra, sänker maginnehållets pH-värde ner till 2. Detta är helt fysiologiskt och bidrar bland annat till att avdöda icke-önskvärda mikroorganismer.

"Nersmetade och fulla med trassel"? Stämmer inte alls.

Koensilage och hästensilage är ett och samma, precis som hö alltid är hö. Däremot eftersträvar man olika näringsvärden för hö eller ensilage avsett för nötkreatur eller häst. Torrsubstansen varierar också mellan olika foderpartier, beroende på torktid på fältet. I studier har det visat sig att hästar föredrar ett blött ensilage framför ett torrare. De torrare ensilagen, hösilage kallat, är av någon anledning populärare hos hästfolk. Detta är förvånansvärt eftersom den hygieniska kvaliteten ofta är sämre, dels pga ofullständig ensileringsprocess men även orsakat av att maskinparken har svårigheter att pressa det torrare och ofta grövre gräset så hårt som krävs för en anaerob lagring.

Att fodra två gånger per dygn är förkastligt sett ur hästens synvinkel, men har inte direkt med ensilage att göra? Likaså är och förblir det kraftfoder som, genom en fördröjd frisättning av magsaft, är den största riskfaktorn för uppkomsten av magsår. Jämte felaktiga grovfodergivor och dito utfodringsrutiner.

Vad gäller "ååå så dum veterinären äär" - just precis så otacksamt är det att vara veterinär, puckon som inte begriper bättre missförstår vad man sagt, förvränger det och sprider de "riktiga" påstående omkring sig som dynga...
 
Hur är det med syran?
Hört att hästar ska ha osyrat (förutom den syra som bildas naturligt) dv ej tillsatt syra för bättre ensilering?
 
De ensileringsmedel som tillsätts syftar till att underlätta mjölksyrajäsningen och förhindra tillväxt av oönskade mikroorganismer. Behovet av ensileringsmedel är störst vid lägre ts-halter (<45%). Utan tillsats ökar risken för tillväxt av bland andra klostridier avsevärt. Med tillsats av ensileringsmedel förbättras dessutom lagringsdugligheten och den hygieniska kvaliteten.

Ensilage/hösilage med hög ts-halt går att förvara utan ensileringsmedel, främst pga att någon egentlig ensileringsprocess inte sker i foder med ts-halt över 65%.

Att tillsatsen skulle vara skadlig för hästar finns det inga belägg för. Vissa gaser, däribland metan, kan uppmätas i högre koncentration i balar med än utan ensileringsmedel (vissa typer). Effekten av detta anses obetydlig, men är mig veterligen inte till fullo utredd. Däremot kan man krasst konstatera att risken för klostridios orsakat av feljäsning i ett "naturellt" ensilage med låg ts-halt långt överväger risken för eventuella "biverkningarna" av ensileringmedel. Liksom det ur hälsosynpunkt är betydligt riskablare att utfodra med hö än med ensilage.
 
Det var en dålig fördom :-) Men jag håller med om att det finns bättre foder att ge hästar än hösilage.
Jag har prövat att ge hösiliage i alla dess former och jag får olika former av hälsoproblem på mina djur när jag fodrar med hösilage, har prövat olika kvoter, olika tillverkare etc inget hjälper.
Allt jag har köpt har producerats av MKT seriösa och noggrana människor så jag håller kvalitetn på fodret jag använt som hög.
Det är inga stora hälsoproblem, lite gasigare, lite sämre humör på hästarna, lite sämre imunförsvar etc. men det finns där hela tiden.
Efter 2 veckor med hö så försvinner alla problem, vilket hö som helst verkar det som, oavsett kvot.
Det är märkligt och enormt enerverande, jag vill gärna fodra med hösilage för det är så bekvämt men det går inte. :cry:
 
Intressant! Då är det alltså inga problem att ge "blött" ensilage till hästar?
 
Jag har lärt mig att men inte ska ge ensilage till hästar dels för att när det är så "blött" så blir det felbalans i tarmen av syran och för att det är JÄTTE MYCKET större risk med botulism med ensilage jämfört med hösilage som har en högre TS.
 
Ja jag håller med Gammeln, Hur många veterinärer är EGENTLIGEN insatta i hästens foder???
 
Det är klart! I det här fallet misstänker jag ju att det rör sig om riktigt puckade hästägare som har feltolkat det som sades - för även om veterinären inte har ingående kunskaper om hästutfodring, så borde han ju veta att kor inte har sju magar! Annars kunde man ju önska sig att veterinärer som inte kan så mycket om foder kunde hålla tyst, men så här dumma grejor tror jag helt enkelt inte att de kan ha kläckt ur sig.

Men uppenbarligen så florerar ju föreställningar om komagar och hästmagar också här i Sverige eftersom det hela tiden påpekas att hästmagar inte tål surt och blött ensilage...
 
Koensilaget brukar väl ligga på 30-40 ts medans hästensilage ligger på runt 60 i ts
 
synnd att det finns så mycket fördomar om allt möjligt i samhället...!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp