Fördelen med stor häst

M

Magdalena

För första gången kommer jag ha en STOR häst att föda, dessutom är hon van vid stora mängder kraftfoder. Blev inte så glad när jag fick analysen på höt där hon ska stå; 6,3 MJ och 16gSRP per kg foder...

Börjde med en "optimering" på grunderna att hon ska ha minst 10 kg hö och att hon behöver 110 MJ och minst 660gSRP. Döm om min förvåning då jag klarar mig UTAN proteinfoder!! Visserligen går det åt 4-5 kg kraftfoder varav stor del havre, men ändå! Dock vill jag inte ge riktigt så mycket, så 10 kg hö, 3 kg havre, 1 kg korn och runt 400g KP fixade det hela billigast enligt de foder jag hade kostnad på.

Men jag väntar på analysvärden och pris för hösilage i småbalar som jag är mycket intresserad av, dock kommer det inte förrän om några veckor.
 
Sv: Fördelen med stor häst

Åhå! Du vet alltså vem jag och hästen är... så vem kan DU vara tro!
 
Sv: Fördelen med stor häst

Men KP är ett proteinfoder och ger man KP kan man lika gärna ge soja för att dra ned kostnaden.

Det går ju också att byta havre/korn mot mer KP/soja och mer grovfoder.

Nu vet ju inte jag vad hästen väger men jag har räknat med 600 kg.

Ex

13 kg hö
1 kg havre
0,5 kg Krafft Protein
0,5 kg soja
0,5 k betfor
75 gr Miner Vit (gissning)
0,5 dosmått Biomag (gissning)

MJ 109
Smrp/MJ 6,16

Kostnad ca 360 kr exkl grovfoder. Har räknat med att havre/korn kostar 1 kr / kg.

mvh Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fördelen med stor häst

Fd ägare på Bruno och numera åter igen ägare på Bruno.. ;)
Alltså,en gemensam nämnare= E... :smirk:
 
Sv: Fördelen med stor häst

Hon fixar inte soja tyvärr. Möjligtvis provar jag med ½ msk och ser om det blir reaktion även nu (troligtvis) om någon i stallet har soja, men annars är jag hänvisad till dyrare komplement dessvärre. 360 kr/mån eller?
 
Sv: Fördelen med stor häst

OK! Kul! Jag har faktiskt ridit din pålle en gång! Stor och pigg var han.
 
Sv: Fördelen med stor häst

Mmm.stor pigg och glaaaaaad...och innåttåad :crazy: ;)
Just nu är det "spökperiod" med tillhörande "lappkast alt. rusningar" förbi div. stenspöken osv..

När ska M. ner(?) till dig?
 
Sv: Fördelen med stor häst

Jag hämtar henne söndagen den 28e nov, inte alls långt kvar!!! Stallägaren både småler och suckar lite som jag har tjatat om höanalysen och nu måste kolla om de har korn osv, ha ha.
 
Sv: Fördelen med stor häst

Vad spännande,hoppas att allt kommer att gå bra.
Som jag skrev innan,det är en urläcker häst!! :d :d :d
Fick ett foto utav E. för ett par veckor sen,och jisses vad hon har "vuxit till " sig..Blir bara snyggare och snyggare..Och rör sig.. :d
 
Sv: Fördelen med stor häst

Hej Jessica! Kom på att jag ju faktiskt har mineralvärdena också. Ca 2,3g, P 1,3g, Mg 0,9g.
 
Sv: Fördelen med stor häst

Vad vill du att foderstaten ska grundas på i första hand, billig och/eller enkel i första hand? Och ingen soja, eller? Mycket strå?

Jag kan göra ett förslag med soja och ett utan så kan du testa.

Står han på halm som han äter?

Förslag 1

10 kg hö
2,5 kg havre (MJ 9,7 Smrp 75)
1 kg korn (MJ 12 Smrp 80)
0,7 kg Krafft Protein
90 gr Miner Vit
2 dosmått Foderkrita el 25 gr foderkalk

MJ 108
Smrp/MJ 6,12
Ca/P 1,76
Ca/Mg 2,87

ca 390 kr exkl hö

Förslag 2

13 kg hö
1,5 kg havre (MJ 9,7 Smrp 75)
1 kg Krafft Protein
200 gr vetekli
1 dosmått Biomineral
1 dosmått Dikalciumfosfat
12 ml Basic E

MJ 110
Smrp/MJ 6,11
Ca/P 1,46
Ca/Mg 2,83

ca 497 kr exkl hö

Förslag 3

13 kg hö
1,5 kg havre (MJ 9,7 Smrp 75)
0,5 kg Krafft Protein
400 gr soja
200 gr vetekli
1 dosmått Biomineral
1 dosmått Dikalciumfosfat
10 ml Basic E

MJ 109
Smrp/MJ 6,1
Ca/P 1,39
Ca/Mg 2,79

ca 376 kr exkl hö (sojan gör underverk med kostnaden i förhållande till KP)

mvh Jessica
 
Sv: Fördelen med stor häst

Åh är det min skönhet ni diskuterar :love:
 
Sv: Fördelen med stor häst

Mmmm,jag fick ju kortet sist utav dig och där är hin *mumma*!
Jag såg ju henne bara som hastigast när hon kom och har bara sett henne på håll annars,i hagen,men hon är en läckerbit på det lilla jag sett..
 
Sv: Fördelen med stor häst

Jajemen! Alltid bra med lite andra ögon på ens tankar!
 
Sv: Fördelen med stor häst

Mmm, soja är himla bra kostnadsmässigt. Ditt första förslag är ju ungefär i de tankarna jag rört mig. Jag misstänker att höt lätt ger "hömage" pga att det är så sent skördat och då får hon hellre tugga på halmen som är fin än att ge 3 kg extra hö som inte gör något speciellt för proteinet ändå.
 
Sv: Fördelen med stor häst

Men ger du 3 kg halm till den första foderstaten så ändrar det sig drastiskt.

10 kg hö
3 kg halm
2,5 kg havre
1 kg korn
1,1 kg Krafft Protein
1 dosmått Biomineral
1,5 dosmått Dikalciumfosfat
12 ml Basic E

MJ 130
Srmp/Mj 6,1
Ca/P 1,4
Ca/Mg 2,81

ca 585 kr exkl hö och halm

Ett förslag till

15 kg hö
1,3 kg Krafft Protein
75 gr Miner Vit
1,5 dosmått Dikalciumfosfat

MJ 110
Smrp/MJ 6,08
Ca/P 1,51
Ca/Mg 2,67

ca 505 kr exkl hö

mvh Jessica
 
Sv: Fördelen med stor häst

Jag vet inte om hon äter så mycket halm, i dagsläget står hon på spån. Dessutom har jag fått rapporter om att hon är lite kräsen, så om 1,3 kg KP går i verkligen undrar ju jag...

Vad besvärlig jag känner mig nu när du ger så många bra förslag!!
 
Sv: Fördelen med stor häst

Synd att det är så svårt att hitta bra silage/hö i år, annars hade det nog varit "bäst" att leta efter ett riktigt kraftigt silage/hö att blanda upp det du har med!
 
Sv: Fördelen med stor häst

Nejdå, ingen fara. Jag tycker det är roligt att sitta och pillra med siffror.

Men det jag vill ha sagt egentligen är att mer hö är bättre för hästen än mycket kraftfoder, men jag kan förstå om det är en kostnadsfråga, för havren ger ju mer protein till billigare pengar än vad hö och ex KP gör.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 580
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp