Fördela grovfoder över dagen

Miljon

Trådstartare
Jag har totalt hjärnsläpp och kan inte tänka hur jag ska dela upp grovfodret på bästa sätt under dagens givor :cautious:

Förutsättningarna ser ut såhär:
* Fyra fodringar per dag (det är inget jag kan ändra på)
* Fyra ponnyer som bör äta 4, 7,5, 7,5 respektive 9 kg var
* De två som ska ha 7,5 kg var äter snabbast, de som äter mest och minst äter långsammare
* Alla fyra går tillsammans i hagen, men möjlighet finns att ha någon eller några i en annan hage. Vill dock helst att de får gå tillsammans så stor del av dagen som möjligt.
* Frukost, lunch och middag ges i hagen, enbart nattmålet på box.

Det är ju förstås omöjligt att veta exakt hur mycket varje häst äter ute i hagen när de går tillsammans, men med tanke på att de äter olika fort äter de ju knappast lika stor andel. Hur ska jag tänka?
 
Jag har totalt hjärnsläpp och kan inte tänka hur jag ska dela upp grovfodret på bästa sätt under dagens givor :cautious:

Förutsättningarna ser ut såhär:
* Fyra fodringar per dag (det är inget jag kan ändra på)
* Fyra ponnyer som bör äta 4, 7,5, 7,5 respektive 9 kg var
* De två som ska ha 7,5 kg var äter snabbast, de som äter mest och minst äter långsammare
* Alla fyra går tillsammans i hagen, men möjlighet finns att ha någon eller några i en annan hage. Vill dock helst att de får gå tillsammans så stor del av dagen som möjligt.
* Frukost, lunch och middag ges i hagen, enbart nattmålet på box.

Det är ju förstås omöjligt att veta exakt hur mycket varje häst äter ute i hagen när de går tillsammans, men med tanke på att de äter olika fort äter de ju knappast lika stor andel. Hur ska jag tänka?

Du ska tänka att de helst inte någon gång under dygnet ska gå mer än 4 h utan att något kommer i magen. Så svaret är beroende på en massa saker, inkl fodringstider, om de står på halm, hur fort de äter osv.

Är ponnyerna lika stora? Jag har haft A och B-ponny ihop med D-ponny och stor häst och då kan man enkelt ordna så små ponnyerna har en tråd de kan gå under in i en egen mathörna där de i lugn och ro kan pilla i sig sin mat utan att den ranghögre större kommer och stjäl. Det kräver ju dock att både storlek och rang är "åt rätt håll".

Ev så om snabbätarna äter ett kilo på samma tid långsamätarna äter ett halvt, så kan du fodra så, ett kilo var till snabbisarna och ett halvkilo var till de långsamma. Sen får den långsamätaren som behöver mest äta ikapp under natten.

Annars kommer du bli tvungen dela hagen på två, så snabbätarna går ihop och långsamätarna ihop. Allt annat kommer sluta med massa mat i snabbätarnas magar.
 
En idé kan vara finmaskigt nät, då måste även snabbätarna käka långsamt!

Kanske... Mina snabbätare har ätit långsammare i nån vecka tills de lärt sig knepet, sen har de öst på i ungefär samma fart som innan. Trots SMHN. Risken är dessutom att långsamätarna blir ännu långsammare av nät och skillnaden består även om man får ner farten på snabbätarna.
 
För att göra det enkelt hade de fått lika mycket ute och sedan gett större giva när de kommer in till boxen (till de som behöver) . Den som skall ha 4kg kanske kan få lite halm inne?
 
Nu har jag funderat utifrån era svar.
Det går tyvärr inte att göra en del av hagen där bara långsamätarna (störst resp. minst) kommer in.
Finmaskigt nät kommer nog bara göra det svårare. Snabbätarna glufsar i sig lika fort ändå, medans långsamätarna helst inte äter ur nät alls. Så risken är att de får i sig ännu mindre, och snabbätarna ännu mer, med resultat på figuren därefter :meh:

Det jag funderar på nu är möjligheten att dela av hagen. Då kan snabbätarna äta sin frukost i ena delen och få typ 1 kg var, medans långsamätarna kan äta i andra delen och få 3 kg tillsammans. Då kommer den stora troligen äta 2-2,5 kg och den lilla 0,5-1 kg.
Till kvällen får snabbätarna 2,5 kg var, den lilla 1,5 kg, och den stora 4 kg.

Då har de snabba 4 kg "kvar" totalt till lunch och middag, den lilla 1,5-2 kg och den stora 2,5-3 kg, om jag räknat rätt. Om man då släpper ihop dem till lunchfodringen, så blir det 8-9 kg kvar att dela upp på de två mål de äter tillsammans. Så typ 4,5 kg per måltid då. Låter det rimligt?

Jag tycker det låter pyttelite, men vet inte hur jag annars ska dela upp det utan att snabbisarna blir jättetjocka och de andra två för tunna. Alternativet är väl annars att ge lite mindre (2 kg typ) på kvällen till snabbisarna så de har lite mer till dagen, men då känns det väldigt lite på natten även om de har tillgång till halm.

Varför kan inte alla ha samma behov och äta lika snabbt? :cautious:
 
Det enda du egentligen kan styra över är den ranson varje häst äter inne. Naturligtvis är det lättast om de hästar som är mest i behov av mat är de som är ranghöga, men det brukar tyvärr mest vara tvärtom.

Vi gav tre mål inne när vi hade hästar som spretade för mycket. De fick frukost inne vid sextiden, sen lunch ute efter utsläpp/ridning (varierade ju så klart lite om man red eller inte, men jag red oftast på morgonen så det blev väl runt elva-tiden då, de fick dubbelt så mycket vid nio annars om de bara gick ut). In vid 17, och då fick de en giva till. Samt kvällsfodring på kvällen vid 22. Om de fick sin andra frukost vid nio (det hände kanske två gånger/månad, så ytterst sällan), kunde de få litegrann vid typ 14 bara för att ha något att göra.

Min häst äter egentligen ganska mycket grovfoder för att vara så pass liten, drygt åtta kilo/dag vintertid. Men hagkompisen äter tolv. (Vanligt torrhö.) Det enda vi kan göra är att lägga oss på en nivå som fungerar för båda ute (både frukost och lunch ute), att den stora får lite extra medan jag rider, och att jag ger mindre och de ger mer för natten sen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 709
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 433
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 240
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp