Förbundskapten Henrik Ankarcrona om Henrik von Eckermanns hårda ord: ”Kan inte förstå det”

Henrik von Eckermann sågade sig fullständigt efter att drömmen om en OS-medalj slutat i ett fall och nämnde ord som skamligt och pinsamt.
– Jag kan inte förstå att det är sådana känslor, säger förbundskaptenen Henrik Ankarcrona till SVT Sport.
 
Jösses, vadå "inte kan förstå", det är väl självklart att man kan känna så när hästen litar på en och man "svek den" genom att fatta fel beslut. Det är väl en ganska normal känsla när man har ett djur som helt litar på en att man tar dom igenom en situation och det blir fel.

Det är en helt normal känsla även om hästen såklart inte lägger samma värdering i det. Han ville väl inte heller att det här är det som folk ska komma ihåg från deras karriär, även om dom flesta tror jag har vett nog att se det stora i det han gjort innan.
 
Jag undrar om det är rätt tolkat och skrivet av journalisten. Tycker det låter väldigt osannolikt att HA skulle säga något sådant. Framförallt att det är väl känna att HvE är mycket hård och kritisk i sitt omdöme om sig själv.
Han säger ju det i intervjun, bara att lyssna. Det som står är exakt det han säger.
 
Själv tänker jag bara att det är SÅ SKÖNT att äntligen se en toppryttare, manlig dessutom, som faktiskt vågar vara självkritisk, som vågar ha och visa starka känslor osv. Det kan inte vara lätt att stå där mitt bland reportrar osv (på ett OS dessutom) och säga att man gjort fel och att det känns bedrövligt, men jag ser så mycket hellre sådant än "Äh, domarna gjorde fel, jag förtjänade bättre, JAG gjorde minsann mitt bästa vilket alla med kunskap fattar!" (som vissa dressyrryttare gör...)
 
Själv tänker jag bara att det är SÅ SKÖNT att äntligen se en toppryttare, manlig dessutom, som faktiskt vågar vara självkritisk, som vågar ha och visa starka känslor osv. Det kan inte vara lätt att stå där mitt bland reportrar osv (på ett OS dessutom) och säga att man gjort fel och att det känns bedrövligt, men jag ser så mycket hellre sådant än "Äh, domarna gjorde fel, jag förtjänade bättre, JAG gjorde minsann mitt bästa vilket alla med kunskap fattar!" (som vissa dressyrryttare gör...)
Jag har ingen aaaaaaaaaning om vilken dressyrryttare du talar om nu :angel:
 
Jag undrar om det är rätt tolkat och skrivet av journalisten. Tycker det låter väldigt osannolikt att HA skulle säga något sådant. Framförallt att det är väl känna att HvE är mycket hård och kritisk i sitt omdöme om sig själv.
Fast det var ju inte HA som sa det utan HvE som var självkritisk och HA förstår inte varför han är så hård mot sig själv.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann är tillbaka på tävlingsbanan för första gången efter det snöpliga OS-framträdandet i Paris. Då valde den svenske...
Svar
1
· Visningar
1 008
Senast: Raderad medlem 148240
·
  • Artikel
Hästnyheter Henrik von Eckermann, 43, får lämna OS utan medalj. Efter en fin start på hoppfinalen, flög han av King Edwards rygg – till många...
Svar
0
· Visningar
146
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Ribban var högt satt när Henrik von Eckermann gick in i den individuella OS-finalen i hoppning. Men drömmarna krossades efter banans...
Svar
0
· Visningar
91
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det bjöds på dramatiska scener i OS-hoppningen. Henrik von Eckermann föll av hästen King Edwards efter bara ett par sekunders ridning. –...
Svar
0
· Visningar
134
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp