Förbannade blåsor!

Saeta

Trådstartare
Jag kan räkna till 6-7st blåsor i munnen nu, och dom är av alla dess storlekar. Dom flesta är rätt små, men det finns någon som är kanske en halv cm eller något sånt. Dom är vita till färgen och sitter både på tungan, innanför läpparna (där slemhinnan börjar), kinderna och uppe i gommen + på tandköttet. Vad jag än gör så svider det och jag börjar få svårt att prata.
Jag har så länge jag minns alltid fått blåsor i munnen till och från. Oftast vid förkylning. Men ibland kan det komma bara ändå, utan någon förkylning. Men det gör så vansinnigt ont att jag blir tokig. Vad 17 kan man göra? Finns det ens något att göra? Jag blir liksom helst sänkt av dessa små vidunder. Nu kanske jag bara överreagerar eftersom jag är lite extra smärtkänslig, men det är riktigt jobbigt och jag blir hängig och "seg".

Är det vanligt att få blåsor i munnen? Jag får det kanske... Varannan månad eller något sånt. Oftast får jag kanske bara 1-2st små jäklar och det går att stå ut. Om dom sätter sig på bra ställen. Men just nu sitter dom ju på alla jobbiga ställen vilket gör att jag får ont när jag äter och dricker. Nu är jag så glupsk att jag får i mig mat ändå (och det hade bara varit bra om jag fick i mig mindre...) men det är smärtan jag inte orkar med. Det och att jag blir så medtagen. :meh:
 
Sv: Förbannade blåsor!

Jag skulle gå till ett apotek och beskriva mina problem för dem. Det finns massor av receptfria munsköljsprodukter som är hur bra som helst. Jag brukar använda Corsodyl då jag har problem med tandköttsinflammation och den funkar super, vet dock inte hur den är mot blåsor!
 
Sv: Förbannade blåsor!

Ska lägga namnet på minnet och kila iväg till apoteket imorrn :) tack för tips!
 
Sv: Förbannade blåsor!

Jag hade världens hemskaste blåsa här runt jul, var som en krater i kinden och den skavde mot tänderna varje gång jag svalde, pratade eller rörde på munnen överhuvudtaget :eek:

Jag gick till Apoteket och beskrev problemen och hon rekommenderade en salva som man la på och lät torka, den liksom la sig som en hinna över blåsan och lindrade skavet. Kommer inte ihåg vad den heter just nu men om du går till Apoteket borde dom veta, rekommenderar starkt i alla fall!
 
Sv: Förbannade blåsor!

Åhh! Det låter underbart skönt. Ska kolla upp det imorgon också. Tusen tack för tips. Det är galet jobbigt med blåsor >.<
 
Sv: Förbannade blåsor!

Är det vanligt att få blåsor i munnen? Jag får det kanske... Varannan månad eller något sånt. Oftast får jag kanske bara 1-2st små jäklar och det går att stå ut.
Sjukvårdsupplysningen tycker att man ska undersöka problemet ifall det är återkommande, vilket det ju är i ditt fall. Blåsor i munnen beror på ett virus eller på svamp, någonting som går att fixa.

Ring till VC och boka en tid så att de får svabba och kolla exakt vad det är du har.
 
Sv: Förbannade blåsor!

Kan vara höstblåsor. Då är det ett herpesvirus som ligger bakom eländet. Om det är så så är det bara aciklovir som hjälper.
 
Sv: Förbannade blåsor!

Tror inte det, när jag googlar på bilder ser det inte ut så. Sen verkar höstblåsor finnas på kroppen också? Jag har bara i munnen. Men tack för tips iaf :) ska kolla upp det ändå!
 
Sv: Förbannade blåsor!

6623-1.jpg


Den här är toppen! Är en gel man lägger på blåsorna som både bedövar och snabbar på läkningen. :up:
 
Sv: Förbannade blåsor!

Tror inte det, när jag googlar på bilder ser det inte ut så. Sen verkar höstblåsor finnas på kroppen också? Jag har bara i munnen. Men tack för tips iaf :) ska kolla upp det ändå!

Mina barn får dom bara i munnen.
 
Sv: Förbannade blåsor!

Håller med ang. Corsodyl, det är det bästa som finns! Antingen gel eller spray, vilket du kan hitta!
 
Sv: Förbannade blåsor!

Det låter som Aftesblåsor. Aftesblåsor är inte smittsamma men, dom kommer ifrån Herpesviruset. Jag är född med detta och jag brukar få utskrivet Andolex av tandläkare. Annars kan Anti hjälpa för stunden.
 
Sv: Förbannade blåsor!

Googlade på aftesblåsor och det ser ut som dom blåsor jag har, på pricken. Får såna med jämna mellanrum. Kanske kan vara det då. Jag ska ju dessutom till tandläkaren snart också så kan ju ta upp det då.

Tusen tack för alla era svar! :) tyvärr vart jag sämre idag så det blev inget apotek, men förhoppningsvis imorgon. Ska kika på alla grejer ni tipsat om, superbra.
 
Sv: Förbannade blåsor!

Jag vet ett barn som hade svidande blåsor i munnen. En gång fick han ett slags salva att pensla på och en annan gång fick han en vätska att skölja munnen med. Båda bedövade, så det sved inte när han åt. Om jag minns rätt så var det recept belagt. Minns inte vad det hette, det är några år sedan.
 
Sv: Förbannade blåsor!

Jag har blåsor titt som tätt i munnen, har andolex utskrivet av läkare för halsproblem men funkar mot blåsor också. Samma verksamma ämne som zyx tabletterna + alkohol
 
Sv: Förbannade blåsor!

Låter som afte / ofarligt och ngt får man tyvärr leva med ... Mina har blivit färre med stigande ålder - alltid en tröst! Aftamed hjälper bra och läker framförallt ut blåsorna fortare! Lite knepigt att få på om blåsorna sitter illa till dock!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 424
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 083
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 394
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 106
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp