Föräldrarpeng???

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

Warmia

En penga fråga.....
Om jag är anställd på mitt jobb fram till sista juni och är då i 7månaden, den 1 juli är jag arbetslös. Måste jag då ställa mig som arbetssökande och gå på a-kassa eller är det några andra bidrag som man får då för att slippa arbeta.:confused:
 
Sv: Föräldrarpeng???

Det enda jag vet är att du måste vara inskriven på Arbetsförmedlingen UTAN AVBROTT från och med dagen du är arbetslös, om du vill att din föräldrapeng ska grunda sig på ditt jobb.
Gå alltså till AF 1/7!

Du KAN ta ut föräldrapeng redan 2 månader innan beräknad förlossning, om du känner att du inte orkar arbeta, men då har du färre dagar kvar att vara hemma med barnet.
Havandeskapspenning kan du få om du har ett arbete som är fysiskt krävande, dvs tunga lyft och liknande, och inte kan bli omplacerad till andra sysslor. Det kan man också ansöka om 2 mån innan BF.

Men det låter som att det bästa du kan göra är att skriva in dig på AF och alltså vara "till förfogande" fram tills du ska föda.


Hoppas du blev nåt klokare, du får säkert fler svar från de som är mer insatta!


/Jossan
 
Sv: Föräldrarpeng???

DU MÅSTE DU MÅSTE DU MÅSTE SKRIVA IN DIG PÅ AF DIN FÖRSTA DAG SOM ARBETSLÖS annars sänks din SGI till minsta möjliga :crazy:

Chansen att du får ett jobb är ju inte sååå stor när du är höggravid men bättre att få ett å jobba sista tiden.

Börja inte plocka av föräldradagarna innan barnet är fött för det kommer du bittert att ångra längre fram :smirk:

Nu vet du ju inte hur du kommer att må så långt fram i graviditeten...kanske du blir sjukskriven?
Det du ska tänka på är att ALDRIG få ett avbrott mellan anställningar-sjukskrivningar-arbetslöshet, du får alltså aldrig "ramla ur rullarna" för då ramlar SGI:n rätt ner i botten på en gång.

Lycka till med graviditeten och framförallt bebisen sen!!
 
Sv: Föräldrarpeng???

Fast nu när jag gjorde ett besök på www.fk.se så såg jag en ny liten kolumn.

SGI:N ÄR SKYDDAD

Sgi sänks inte om den blivande modern slutar sitt arbete eller minskar sin arbetstid tidigast 6 månader innan barnets födelse eller beräknad förlossning...

(från Fk,s hemsida)

Bäst är alltså att ringa FK och fråga så inget blir fel...dom är x-perter på att fixa så saker blir feeeel feeeel feeeel :devil:
 
Sv: Föräldrarpeng???

Jag blev arbetslös 1 januari, ska få barn i mitten på april.
Skrev in mig hos AF och borde får a-kassa fram till bebisen kommer.
Chansen att få jobb är inte särskilt stor nu.

Havandeskapspenning kan man få om man har jobb som är för tungt, men eftersom du kommer vara arbetslös så funkar det ju inte.

Sjukskriven kan man bli om man har mycket besvär.

Nåt annat sätt att få pengar finns nog inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 661
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 436
Senast: orkide
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 532
Senast: Modest
·
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 752
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp