Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Jag har ju enskild vårdnad och slåss med tanken på om något skulle hända mig.
Nu vet jag ju att barnens farmor står om hörnet och dreglar och hoppas på att jag ska dö, så att hon ska få dem. Samtidigt som det är den sista platsen jag skulle vilja att de skulle komma till. :crazy:
Så jag slåss med frågan just nu. Mina syskon kommer inte på fråga. Eventuellt min brors fru kunde vara ett förslag. Och så har jag en kompis som jag hade tänkt diskutera med om vi kunde göra ett inbördes "avtal". Pappan till hennes barn är död, så hon är ensam med två. Det kunde kanske vara idé att hon och jag kom överens om att om något hände någon av oss, så skulle den andra ta hand om alla barnen. Vi bor väldigt nära varandra, barnen känner varandra och går i samma dagis och skolor. Men som sagt - det är ännu bara i tankestadiet.
För mig är det otänkbart att INTE ha skriftligt på hur jag vill ha det. Iom att barnens farmor är helt personlighetsstörd och bra på att driva saker till absurda resultat så skulle hon inte ha några problem med att skaffa fram ett par hundra vittnesmål på att jag alltid har velat att hon ska ha barnen. Så jag tänker göra detta grundligt. Kanske bra idé till nyårslöfte? ;)
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Det är bra att göra så viktiga saker grundligt!

Antar att du vet att barnens pappa inte får vårdnaden automatiskt när han inte är vårdnadshavare, men jag skriver det för säkerhets skull till andra som kanske inte vet.
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Känns skönt att ett sånt papper fakstiskt kan göra skillnad!
Då kan man sova lugnt! De tilltänkta föräldrarna är klanderfria så det ska ju inte vara några problem! Men man ska kanske komma ihåg att ändra papperna om något skulle inträffa o man gör ett nytt val?! Ett nytt datum o att man skriver att detta papper ska gälla isället för det gamla. (Om man inte kan få tag i de gamla papperna av nån anledning...)
Vad bra att han dig här inne som är lite insatt! Tack för hjälpen! :bow:
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

*kl*

Tack för alla svar och tack Görel för att du berättat hur det funkar! :bow:

Jag har försökt prata med sambon igen. Men han delar inte min uppfattning om att det är en viktig sak att bestämma. :(

/Timsetim
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

*kl*

Tack för alla svar och tack Görel för att du berättat hur det funkar! :bow:

Jag har försökt prata med sambon igen. Men han delar inte min uppfattning om att det är en viktig sak att bestämma. :(

/Timsetim

Min sambo är som din han med, han försvarar sig med att det är ointressant att prata om hans eventuella "frånfälle".
Fast jag har börjat tvinga honom......efter 8 år....:devil:
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Min sambo tycker inte man ska försöka bestämma sådant man inte kan rå på (då syftar han på döden) och då ska man inte påverka det som händer efter heller. :confused: Medan jag tycker att det som går att påverka ska man påverka. Framförallt när det finns personer i vår närhet som jag INTE vill att våra barn ska hamna hos. Vilket gör det extra viktigt. Ska fortsätta ta upp det med honom, får hoppas att han blir mer öppen för det.

/Timsetim
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Min sambo tycker inte man ska försöka bestämma sådant man inte kan rå på (då syftar han på döden) och då ska man inte påverka det som händer efter heller. :confused: Medan jag tycker att det som går att påverka ska man påverka. Framförallt när det finns personer i vår närhet som jag INTE vill att våra barn ska hamna hos. Vilket gör det extra viktigt. Ska fortsätta ta upp det med honom, får hoppas att han blir mer öppen för det.

Första gången jag pratade om sånt med min man (då gällde det djuren) blev han oxå obekväm, men nu har han fattat att det är viktigt för att jag ska känna mig trygg och glad. Om tanken "vad ska hända med xxxx om jag dör!?" väl har poppat upp - då försvinner den inte förrän man har fått ett svar man trivs med. Så fungerar i alla fall jag. Om någon skulle försöka tysta mig när jag har sådana tankar, skulle det bara leda till att jag fungerar sämre, för då dröjer sig oron och ovissheten kvar och ockuperar några procent av min hjärna, vilket i slutänden även skulle drabba min man. En trygg och glad fru är så mycket trevligare, har han lärt sig.;)
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Görel - Jag verkar inte komma någon vart med min sambo i denna frågan. Räcker det att jag skriver vad jag vill ska hända med barnen? Som jag skrev här ovan så finns det en familj, som nog skulle ses som lämplig vårdnadshavare, men som jag inte anser lämplig. Om jag skriver att jag inte vill att barnen placeras där, tas det hänsyn till det då, även om det bara är min önskan och inte vår?

/Timsetim
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Om någon skulle försöka tysta mig när jag har sådana tankar, skulle det bara leda till att jag fungerar sämre, för då dröjer sig oron och ovissheten kvar och ockuperar några procent av min hjärna, vilket i slutänden även skulle drabba min man. En trygg och glad fru är så mycket trevligare, har han lärt sig.;)

Vilken förstående och lyhörd man du har! :)

/Timsetim
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Det låter som att din sambo är livrädd på att tänka att han kan dö medan era barn är omyndiga. Det kan jag förstå, men han måste försöka se att han har ansvar för sina barn och sätta det före sin egen rädsla.

Skriv ner du vilka du vill ska ta hand om era barn ifall ni skulle dö, det är bättre än att bara skriva vem du inte vill ska ta hand om dem. Tala också med dina närmaste om det, varför du önskar en viss familj och inte en annan. Jag kan förstås inte lova att man tar hänsyn till det, men man brukar försöka följa förälderns önskemål om det går.
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Räcker det med att säga det till sina anhöriga och domstolen tror på det eller måste man skriva papper på det?

Tänk om inte domstolen godkänner föräldrarnas val, kanske jag vill min mamma exempelvis, men hon är 55 år och ensamstående, skulle dom skrika jehu då?

Man ska inte räkna med att mor- eller farföräldrar får vårdnaden. Socialen tycker nämligen att de ska var just mor- och farföräldrar och inte mamma/pappa. Det finns fall där barn placerats hos vilt främmande människor fast mor/farföräldrar varit både friska, relativt unga och lämpade på andra sätt och inget hellre velat än att ta hand om barnbarnen, men det har ansetts att de ska fortsätta vara "bara" mor/farföräldrar och inte vara i föräldrars ställe.
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Det är inte socialen som bestämmer, det är domstolen!
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Men domstolen lyssnar på rekommendationerna från de sociala myndigheterna.

Jag har socialassistenter i familjen, och det är därifrån jag fått veta att mor/farföräldrar inte brukar få vårdnaden.
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Familjerätten utreder enligt uppdrag till domstol och lämnar ett förslag till beslut. Domstolen beslutar.

Det är inte alltid lämpligt att placera ett litet barn hos mor- eller farföräldrar. Jag har sett flera exempel på såna placeringar som varit tvugna att ändras då barnet kommit i puberteten samtidigt som mor- eller farföräldrana börjar bli senila. Det är inte en lyckad kombination.
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Självklart inte, men nu var det inte det jag hävdade heller, utan att man tydligen anser att mor/farförädrar just i egenskap av mor/farföräldrar inte bör få vårdnaden.

Att mycket gamla mor/farföräldrar inte får vårdnaden om föräldralösa barnbarn är ju inte så konstigt.

By the way, jag känner en man född 1924 som fick barn ( alltså blev pappa själv) 1985. Tur att han inte blev fråntagen vårdnaden - han kunde ju blivit senil innan barnet vuxit upp.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Självklart ska inte barnet omhändertas på grund av faderns ålder, men inte är det någon särskilt optimal idé att skaffa barn vid 60 års ålder, bara för att man råkar vara man och därför kan?
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Nej, jag håller helt med dig om det. Jag nämnde detta bara som ett exempel på att det kan bli lite märkligt om man bara låter den biologiska åldern vara avgörande när man ska bedöma en vårdnadshavares lämplighet. Det finns ju både föräldrar och far/morföräldrar som kan vara i 40-70 årsåldernoch ha omyndiga barn resp barnbarn.

Om något hade hänt mig och min man när våra barn var små så hade jag mycket hellre sett att de fått växa upp hos sina farföräldrar, som älskar dem lika mycket som vi gör, än placerats hos en okänd fosterfamilj och kanske förlorat kontakten med hela sin släkt. (Våra barn är vuxna nu, farföräldrarna är nu 80+ och inte ett dugg senila).
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Vill man kan man ju alltid ta hur långsynta exempel som helst
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 450
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
1 979
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 096
Senast: Jahaja
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 798
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp