Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
En avlägsen släkting gick hastigt och oväntat bort för några veckor sedan och detta har fått mig att tänka mer på hur fort det kan gå.

Dessa tankar har även lett till frågan om vad som händer med barnen om båda föräldrarna går bort. Är det reglerat i lagen eller hur fungerar det?

Är detta något som fler tänker och pratar om? När frågan dök upp hos mig så pratade jag med min sambo om det. Men han vill inte ens prata om det. Jag tycker det är viktigt. Om det skulle hända oss något vill jag inte att barnen ska komma i kläm, utan att det ska vara klart vem som ska ansvara för dom.

/Timsetim
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Om ett barns båda vårdnadshavare dör kontaktar folkbokföringen socialtjänsten och meddelar att det finns ett omyndigt barn utan vårdnadshavare i kommunen. Socialtjänsten/familjerätten kontaktar barnet och dess anhöriga för att se om det finns någon i nätverket som kan bli ny vårdnadshavare för barnet. Medan den processen pågår tillsätter man en tillförordnad vårdnadshavare innan domstol fattat beslut om vem som ska bli ny vårdnadshavare.

Jag jobbar på familjerätten och vi tycker att det är väldigt bra om man som förälder bestämmer vem som ska ta hand om ens barn ifall det skulle hända en något. När vi gör våra utredningar för att föreslå ny vårdnadshavare är det alltid bäst om de anhöriga vet vem föräldrarna ville skulle ta hand om barnet. När jag själv var barn visste jag vart jag skulle bo om det skulle hända mina föräldrar något, och det var en stor trygghet för mig.
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Räcker det med att säga det till sina anhöriga och domstolen tror på det eller måste man skriva papper på det?

Tänk om inte domstolen godkänner föräldrarnas val, kanske jag vill min mamma exempelvis, men hon är 55 år och ensamstående, skulle dom skrika jehu då?
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Det är familjerätten som gör utredningen och lämnar förslag till beslut åt domstolen. Man behöver inte skriva papper på det utan i sin utredning intervjuar familjerätten barnets anhöriga, och ju fler som uppger att vårdnadshavaren önskade att en speciell person skulle bli ny vårdnadshavare, desto starkare underlag.

Jag har aldrig varit med om att domstolen gått emot familjerättens förslag till beslut, men tack och lov är denna situation väldigt ovanlig så min erfarenhet är inte så stor.
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Får inte barnet en God man också?

Jag har en bekant som förlorade sin bror + familj i tsunamin. Ett barn överlevde. Min bekant med familj och dennes syskon med familj, delar på vårdnaden över barnet, och jag har för mig att kommunen tillsatte en god man.
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

*Kl*
En stackars pappa i vår kommun miste sin sambo i havandeskapsförgiftning. Barnet överlevde men mamman dog... och nu står han där och får inte vårdnaden om sitt barn för de var inte gifta och nu måste han vänta på de rättsliga kvarnarna att mala och det går LÅNGSAMT.... Så nu får han inga pengar från försäkringskassan då han inte är pappa till barnet enligt dem :crazy:

Tänk jag undrar när vi ska börja se över vår system här i samhället. I vissa fall behöver man börja reagera lite snabbare och utnyttja dagens teknik och inte den gårdagens teknik... Ett DNA prov hade lätt kunnat ge det rätta svaret snabbt.. Om jag inte minns fel så är barnet nu 3 månader och har fortfarande inte fått någon "pappa" på pappret.
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Jag tror att du har rätt, det är ju så sällan vi har den här typen av ärenden, tack och lov, att jag inte har rutin på dem. Syftet med en god man är bl a att skydda barnets ekonomiska tillgångar.

Apråpå tsumanim fick jag efter den många samtal från föräldrar vars barn börjat fråga vad som skulle hända med dem om deras föräldrar dog. Mitt bästa tips är som jag skrivit tidigare att tala om för barnen vem man vill ska ta hand om dem. För mig var det tryggt, och det var även tryggt när jag blivit myndig när min 5,5 år yngre syster inte var det, för jag visste att vår moster skulle ta hand om oss och att jag inte skulle behöva ta allt ansvar ensam.
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

man kan utse "gudföräldrar" till barnen som då automatiskt blir vårdnadshavare om det skulle hända föräldrarna något...fast jag vet inte om det krävs något speciellt "intyg" för det, men det tror jag...vet att det har funnits förut iaf...
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Problemet är att folkbokföringen inte godtar enbart ett DNA-test utan kräver att vissa blanketter är ifyllda på rätt sätt.

Det allra enklaste sättet att undvika den typen av situation är att gifta sig innan förlossningen. Då gäller äktenskapspresumtionen som säger att mannen i äktenskapet är barnets far och vårdnadshavare. Som det är i situationen du beskriver är modern ensam juridisk vårdnadshavare och det behöver utses någon som i hennes ställe undertecknar faderskapsbekräftelsen. Att det tagit tre månader i det fallet tycker jag låter oacceptabelt. Är det tingsrätten eller familjerätten som är långsamma?
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Gudföräldrar blir inte automatiskt vårdnadshavare. Det krävs en juridisk process som jag besktivit ovan.
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Problemet är att folkbokföringen inte godtar enbart ett DNA-test utan kräver att vissa blanketter är ifyllda på rätt sätt.

Det allra enklaste sättet att undvika den typen av situation är att gifta sig innan förlossningen. Då gäller äktenskapspresumtionen som säger att mannen i äktenskapet är barnets far och vårdnadshavare. Som det är i situationen du beskriver är modern ensam juridisk vårdnadshavare och det behöver utses någon som i hennes ställe undertecknar faderskapsbekräftelsen. Att det tagit tre månader i det fallet tycker jag låter oacceptabelt. Är det tingsrätten eller familjerätten som är långsamma?

räcker det inte att pappan skriver på papprena innan förlossning, vi skrev båda på i okt, vi ska ha barn i feb räker det?? eller bör man gifta sej för att vara på den säkra sidan??
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Det räcker, och är det bästa sättet att undvika komplicerade situationer ifall det skulle hända mamman något vid förlossningen, när man inte är gift.
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Jag kom på att en skillnad är att om man är gift ärver efterlevande make men om man är sambo ärver barnet. Det kan vara svårt med sådant man äger gemensamt som hus eller lägenhet. Bästa sättet att undvika en sån situation är att skriva ett inbördes testamente, dock har barnet rätt till sin laglott på en gång.
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

ok.. tack
kan ju vara bra att skriva över bil och hus tex då till mi sambo så att dom kan bo kvar om jag skulle gå bort.. samma från hans sida givetvis...
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

KL
Tack för infon, vi har tänkt på detta med vår son. Förhoppnngsvis lever vi länge och väl men man har ju alltid tankarna...
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Jag och min sambo har skrivit ett testamente, samtidigt så skrev jag ett storts brev som juristen har om hur jag vill ha det om jag dör, dvs hur det blir med mina (särkull) döttrar. Nu är de så stora att de snart är myndiga, men det har känts tryggt att veta att jag, den biologiska pappan och sambon är helt överens.
Om både jag och min sambo skulle dö känns det värre vad som skulle hända med sonen, jag tror att han skulle bli hos farmor och farfar. Men jag kan också tänka mig att han skulle bli hos sin lärare som han har nu eller hos min bästa vän som mer än gärna skulle ta honom tillsammans med sitt ex (som hon har sin son med)..
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Jag o min man har skrivit önskemål om vem som ska ta hand om våra två barn om det skulle hända oss båda något. De som är tänkta som "nya" föräldrar är givetvis tillfrågade o har fått vars en kopia av vårt önskemål.

Är det något man tar hänsyn till då? Vi gjorde detta "hugget ur luften" utan att veta om vi har "laglig rätt" att göra så. (Om du förstår hur jag menar...?!)
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

När jag var barn talade jag om för mina föräldrar att jag ville bo hos mina bröders mamma om det hände något med mina föräldrar och var sedan trygg i förvissningen om att det skulle bli så om det värsta skulle hända.
 
Sv: Föräldrarna dör - vad händer med barnen?

Man tar stor hänsyn till det! Det enda jag kan tänka mig som skulle göra att man inte bryr sig om det är ifall de tilltänkta nya föräldrarna förekommer i socialregister eller polisregister med något som man bedömer som olämpligt, typ missbruk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 450
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
1 979
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 096
Senast: Jahaja
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 798
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp