Föräldrar och klasskassor...*långt*

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
I mitt yngsta barns klass bestämdes det på terminens föräldramöte att varje barn skulle betala 200 kr/termin till klasskassan. Själv tycker jag att det är lite för mkt pengar men har iaf betalat eftersom jag har råd med det. För dessa pengar ska man tex betala presenter till personalen.

Nu blev jag precis uppringd av en mamma då vi ingår i "julgruppen", dvs vi är fem familjer som ska fixa fikat till Lucia. Då börjar hon iaf prata om att det finns familjer som inte har betalat dessa 200 kr och en familj hade inte betalat förra läsåret heller, hennes mening var ju att vissa familjer hela tiden åker snålskjuts på andra. Jag sade ju då att det faktiskt finns människor som inte har råd med alla "extrautgifter" - men hon ville liksom inte lyssna på det örat. Hon menade att det var väl bara att säga att man inte ville betala. Själv vet jag ju att det inte alls är så lätt att tala om att man har det taskigt ställt ekonomiskt (jag har ju min praktik i en skola där folk inte har det så gott ställt).

Nu hade dessutom de andra föräldrarna bestämt att om man bakar, så ska man få betalt för sina utlägg från klasskassan. Just pga att bla den här mamman inte vill bekosta andras grejer...

Har ni sånt här käbbel i era barns klasser? Jag börjar helt enkelt undra hur folk är funtade, folk verkar vara så snikna nu för tiden!
 
Sv: Föräldrar och klasskassor...*långt*

I dotterns skola har man sagt att det kommer att sättas stopp för klasskassor om det är för mycket pengar. Så det landade på 50 kr/termin detta året. En rejäl sänkning.

Det finns ju ingen som vill erkänna att de inte har råd, utan alla nickar på föräldramötena och sen kommer vissa i kläm.
 
Sv: Föräldrar och klasskassor...*långt*

Med den nya uppskärpningen av lagen ang avgiftsFRI skola, så har jag förstått att klasskassor är direkt olagliga. I vår skola har iallafall alla insamlade medel i klasskassorna återbetalats. Det är däremot fritt upp till eleverna att ordna arrangemang, baka osv och få in pengar till ev. resor på det sättet.
 
Sv: Föräldrar och klasskassor...*långt*

Jag har förstått det som att man inte får samla inom skolan, men att man kan samla in om en förälder tar hand om det utan skolans inblandning. Vi har ett postgiro (en mammas) som vi sätter in pengar på, 50:-/mån. Därutöver har vi sålt kokosbollar (gav oerhört bra förtjänst), stått på marknad och sålt hembakat bröd, kommer att ha lucia-kaffet, anordnar ca 3-4 discon och ska ha en familjekväll/vernissage där ungarna säljer sina alster. Vår bank skänker dessutom en summa per elev om man sparar på ett visst konto.
I vår skola så är det bestämt att bara 6:orna som anordnar aktiviteter och discon och det är bra, för om det blir disco varje vecka så kommer det till slut endast ett fåtal ungar och det blir ingen vinst.
Ingen har protesterat över de 50:-/månad och jag tror inte att vi har någon i den här klassen som inte kan betala, men kan gott förstå dem som har det knapert och flera barn som ska samla in pengar i klasser eller idrottslag. Det blir mycket som ska säljas och ordnas med.
 
Sv: Föräldrar och klasskassor...*långt*

Det är nog sånt käbbel lite här och var. Talade med en bekant som har två barn men inte så gott ställt och där är det 300:-/termin/per barn.

På min tid *Låter som jag är gammal* men så sålde vi hembakat på den lokala marknaden, julgranar som skänktes av föräldrar med skog och vi gjorde även julkransar som blev mycket populära, sålde diverse saker som pepparkakor och kokosbollar. Vi lade aldrig något per månad eller termin själva utan jobbade ihop våra pengar själva.
 
Sv: Föräldrar och klasskassor...*långt*

Vänta bara tills Skolverket kommer och gör revision hos er, då är det slut med alla typer av aktiviteter som ligger utanför skolans ansvarsområde, dvs undervisning. I mina barns skola är det numera Hem & Skola som har de arrangemangen. Och det har minskat i omfattning både för aktiviteter och pengar. Det känns schysst på ett sätt mot de som inte har råd men jag tycker ändå det är tråkigt för barnen. De behöver ju också ha lite kul i skolan tycker jag. Det bästa vore ju om skolan kunde stå för ynka 300 kr per barn och år eller något sådant för en badresa eller ett teaterbesök.
 
Sv: Föräldrar och klasskassor...*långt*

Nyfiken fråga; Hur är det i Sverige nuförtiden vad gäller föräldrar som kommer och hjälper till tex en eftermiddag med läsning, olika projekt eller liknande?

När jag undervisade i USA var det vanligt att föräldrar var volontärer vid olika aktiviteter (tex en gång i veckan vid läsning, matte osv )och vissa som fixade fikabröd vid specialla tillfällen. Föräldrarna var på något sätt mer delaktiga med sin tid i skolan generellt utan att det fanns en "klasskassa".
 
Sv: Föräldrar och klasskassor...*långt*

Föräldrar ser man ytterst sällan till i skolan förutom på utvecklingssamtalen...I Australien och Nya Zeeland vet jag att föräldrar är oerhört delaktiga i sina barns skolgång, hela deras skolsystem bygger på deras delaktighet.
 
Sv: Föräldrar och klasskassor...*långt*

Basilika skrev:
Vänta bara tills Skolverket kommer och gör revision hos er, då är det slut med alla typer av aktiviteter som ligger utanför skolans ansvarsområde, dvs undervisning.

Jag tror inte att Skolverket har så mycket att anmärka på när det gäller avgiftsbelagda aktiviteter. Det ska väl i så fall vara förskoleklassernas simskola som man "frivilligt" får betala några hundralappar för. I mina barns klasser är det föräldrar som har hand om sparandet, det är inte klassläraren.

Mina barn får gå och simma med idrottsläraren, likaså skridskor i ishallen. Teaterbesök får man göra vissa skolår, då är det kommunen som bjuder in alla elever i kommunen.
 
Sv: Föräldrar och klasskassor...*långt*

OK, jag tolkade det som att skolan var den som samlade in pengarna. Din kommun verkar vara bättre bemedlad än min :)
 
Sv: Föräldrar och klasskassor...*långt*

Darby skrev:
Nyfiken fråga; Hur är det i Sverige nuförtiden vad gäller föräldrar som kommer och hjälper till tex en eftermiddag med läsning, olika projekt eller liknande?
Har aldrig haft föräldrar som haft tid med detta i mina klasser tyvärr...
 
Sv: Föräldrar och klasskassor...*långt*

Basilika skrev:
Det bästa vore ju om skolan kunde stå för ynka 300 kr per barn och år eller något sådant för en badresa eller ett teaterbesök.

300 kronor per barn är inte små summor för en skola. Jag har 900 kronor per barn och år i läromedlel, bussresor och förbrukningsmaterial. Så att säga att 300 kronor är ynka är lite fel, 300 gånger 300 elever är 90000 kronor.

Skolan ska vara avgiftsfri för barn och föräldrar enligt skolverket, konsekvensen att skolan ordnar mindre utflykter och liknande borde också kunna kompenseras från kommunen? Men pengar är alltid en bristvara och att fara till slalombackar och äventyrsbad är trots allt ingen rättighet om dock väldigt trevligt.

Javan
 
Sv: Föräldrar och klasskassor...*långt*

break_a_leg skrev:
Jag tror inte att Skolverket har så mycket att anmärka på när det gäller avgiftsbelagda aktiviteter. Det ska väl i så fall vara förskoleklassernas simskola som man "frivilligt" får betala några hundralappar för. I mina barns klasser är det föräldrar som har hand om sparandet, det är inte klassläraren.

Mina barn får gå och simma med idrottsläraren, likaså skridskor i ishallen. Teaterbesök får man göra vissa skolår, då är det kommunen som bjuder in alla elever i kommunen.

Tro mig det har dom! Vi har just haft inspektion av skolverket här i Umeå och en av de första förberedande insatser som kommunen gjorde för att inte få anmärkning (vilket flera kommuner tidigare fått) var just att PÅPEKA om vad som faktiskt står i skollagen, att skolan ska vara kostnadsfri och endast en ringa summa får tas ut av föräldrar ex vid studiebesök.

javan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 823
Senast: Bapelsin
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 730
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Jag har sedan tidigare skapat olika ”inlägg” om mitt stall, nu undrar jag en gång för alla vad ni tycker om mitt nuvarande stall. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 876
Senast: Diabetikern
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 817
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp