För stor volym?

Sv: För stor volym?

goamarie skrev:
hehehe trodde att det var en felskrivning :) :D


Mm, riktigt rejäl groda dessutom ;) Som sagt, ibland ska man inte sitta vid datorn (förlorade lillvovvan i onsdags natt och pojkvännen hade den goda smaken *inte* att göra slut samtidigt, så jag fungerade väl inte riktigt som jag skulle dagarna efter). Men det är rätt fascinerande det där med magsäcken kontra storlek på häst, att det är en marginell skillnad bara. Å andra sidan, kollar man på hur just små ponnyer kan PROPPA i sig mat så tja, känns det inte lika konstigt längre :devil:
 
Sv: För stor volym?

ÅÅÅh vad tråkigt!!

Kramar om dig! om du inte din PUCKADE pojkvän vill trösta dig så kan vi på buke + dina övriga djur trösta dig!

*KRAMIZAR I MASSOR*

PS var det samma vovva som det blödde ifrån i somras? Ds
 
Sv: För stor volym?

goamarie skrev:
ÅÅÅh vad tråkigt!!

Kramar om dig! om du inte din PUCKADE pojkvän vill trösta dig så kan vi på buke + dina övriga djur trösta dig!

*KRAMIZAR I MASSOR*

PS var det samma vovva som det blödde ifrån i somras? Ds

Tackar =) Nej, det var inte den som hade blodiga diarreer (om det var det du tänkte på?). Han är kvar än, och går och sörjer sin 'flickvän'

Om du går in på http://hem.passagen.se/xyplex/ och klickar på NYTT och första länken så ser du vilken hund det var som fick tas bort. Hon var gammal och levde på lånad tid så det var inte helt oväntat, men det känns ju ändå. Tack och lov gick det dock fort, hon mådde prima fram till måndag då hon var lite loj. Blev sjuk på onsdag morgon och fick somna in onsdag natt. Så tack och lov gick det fort och hon fick vara pigg in i det sista.
 
Sv: För stor volym?

Håller inte riktigt med om din förklaring att den har liten magsäck för att den är ett flyktdjur. Magens storlek kommer sig nog snarare av att det inte sker någon större nedbrytning där. Hästens foder bryts ju ner senare i magtarmkanalen och därmed finns ingen större anledning att ha en stor magsäck.
I fritt tillstånd är ju hästens magtarmkanal i princip ständigt full och det spelar ingen större roll vid flykt om matens vikt ligger i magsäcken eller i magtarmkanalen i övrigt.
Det är i alla fall den förklaring jag fått av de föreläsare jag haft på SLU och det känns för mig som en rimlig förklaring.
 
Sv: För stor volym?

Bubbla skrev:
Håller inte riktigt med om din förklaring att den har liten magsäck för att den är ett flyktdjur. Magens storlek kommer sig nog snarare av att det inte sker någon större nedbrytning där. Hästens foder bryts ju ner senare i magtarmkanalen och därmed finns ingen större anledning att ha en stor magsäck.
I fritt tillstånd är ju hästens magtarmkanal i princip ständigt full och det spelar ingen större roll vid flykt om matens vikt ligger i magsäcken eller i magtarmkanalen i övrigt.
Det är i alla fall den förklaring jag fått av de föreläsare jag haft på SLU och det känns för mig som en rimlig förklaring.

Det där hänger för mig ihop =) Hästen är ju avpassad för att äta kontinuerligt. Dvs inga skrovmål med tillhörande vila emellan, utan en jämt, kontinuerlig ström av foder som passerar genom matsmältningen. Dessutom är det en grovfoderomvandlare, dvs anpassad för att ffa bryta ner gräs och liknande växtlighet. Och då stannar som sagt inte fodret speciellt länge i magsäcken, och det är dessutom sådant foder som inte behöver omvandlas/brytas ner speciellt lång tid i magsäcken utan omvandligen kan ske (och sker) i tarmsystemet.

Detta ser man hos väldigt många flyktdjur som är grovfoderomvandlare, de blir aldrig 'tunga och dästa' utan tack vare den kontinuerliga illförseln på mat och foderomvandling 'längre bak' i systemet så hindras en snabb flykt inte av en för full magsäck.

Jämför man med våra rovdjur så äter de dels annan, mera svårsmält föda (kött, ben, senor, päls osv) och dessutom har de ett annat ätbeteende. De äter 'skrovmål' med mer eller mindre långt mellanrum (beroende på födotillgång och jaktlycka). T ex en tiger slår ju ett byte, äter sig sedan proppmätt och ligger halvt utslagen medan nebrytningsprocessen pågår. Och KAN under denna tid inte t ex resa sig upp och springa iväg i maxfart. Sedan kan det gå lång tid till nästa födotillfälle, och mag-tarmkanalen är helt tom. Men det gör inte så mycket om de är dästa och tunga och inte kan blixtsnabbt springa iväg, just för de är rovdjur och inte flyktdjur.

Dessutom, hästen betar gräs/växtlighet. Det är ett ganska tidödande sätt att få i sig föda. Det kommer 'lite hela tiden', och det gör också att det inte finns behov av en stor magsäck, för den blir hos en betande häst aldrig full. Innan hästen hunnit äta tillräckligt med gräs för att fylla magsäcken så har en del av fodret hunnit passera vidare. Jmf man med tigern igen, så äter den på kort tid väldigt mycket mat (kött etc) och där måste de ha en magsäck som klarar att ta emot stora volymer på en gång. (och just det där att hästens naturliga föda är av en sån sort som tar lång tid att leta upp och äta upp gör ju att det blir problem när vi ger dem höga kraftfodergivor. Det går för fort att äta upp en för stor volym och det blir för mycket för magsäcken)

Så för mig hänger det ihop, hästen är utformad som den är av en anledning. Naturen är ganska klok ibland.
 
Senast ändrad:
Sv: För stor volym?

Då är vi ju överrens men hade olika sätt att beskriva det på. =)

Antar att din andra felskrivning var medveten..."Så tio LITER brukar man säga att en hästs magsäck VÄGER alltså".
 
Sv: För stor volym?

Bubbla skrev:
Då är vi ju överrens men hade olika sätt att beskriva det på. =)

Antar att din andra felskrivning var medveten..."Så tio LITER brukar man säga att en hästs magsäck VÄGER alltså".

Den var det (det står korrekt i sista meningen), fast det skulle varit en djävulssmiley efter som inte kom dit.

Första felskrivningen var helt oavsiktlig dock (den med 10 kg)

Och jo, vi verkar mena samma sak ang varför hästars magsäck är som den är ja =)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 057
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 201
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 192
S
Foder & Strö Hej. Jag måste fråga, ja har en häst som blir stirrig av havre vi bestämmde oss för att ge honom korn istället och han blev genast...
Svar
18
· Visningar
1 177
Senast: Sanna4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp