För stor volym?

Albatross

Trådstartare
Till kvällsmat får min häst (förutom 4 kg hö och 500 g lucern hackat strå) även 500 g Krafft Pluss Grön och 500 g krossad korn som jag blandar med lite betfor (1,5 dl torr) och häller på ca 8 liter vatten (vilket min häst älskar att äta). Orsaken till varför jag häller på vatten är att min häst lätt sätter i halsen.

Nu undrar jag om detta låter ok, volymmässigt, i era öron - eller kan det bli för mycket mat på en gång, dvs. att hästen inte tillgodogör sig all näring.
 
Sv: För stor volym?

Nej, det är ju bara 1 kg kraftfoder så det borde gå bra. Får den höet en liten stund före kraften är det absolut ingen fara.
 
Sv: För stor volym?

Albatross skrev:
Till kvällsmat får min häst (förutom 4 kg hö och 500 g lucern hackat strå) även 500 g Krafft Pluss Grön och 500 g krossad korn som jag blandar med lite betfor (1,5 dl torr) och häller på ca 8 liter vatten (vilket min häst älskar att äta). Orsaken till varför jag häller på vatten är att min häst lätt sätter i halsen.

Nu undrar jag om detta låter ok, volymmässigt, i era öron - eller kan det bli för mycket mat på en gång, dvs. att hästen inte tillgodogör sig all näring.

Det kan bli för mkt mat på samma gång, hästens magsäck rymmer inte hur mkt som helst och då passerar maten vidare för fort.

Men den mängd du beskriver, dvs under 1.5 kg kraftfoder samt 4 kg hö och ½ kg hack är ingen fara alls. Vatten rinner snabbt genom magsäcken så det påverkar inte så.

Så, fortsätt du ge som du gjort om det fungerar och passar dina rutiner =)
 
Sv: För stor volym?

Det var värst vad mycket oro för volymen-frågor det dykit upp...varför är du orolig för just VOLYMEN ? Även om du ger 0,5 kg och det fyller hela krubban så är det ju fortfarande bara 0,5 kg. Det kan ju aldrig bli mer mat om man bara ger xx kg...volymen gör ju inte maten tyngre eller mer...den är ju bara mera utbredd så att säga. Tar mer plats på en liten yta om det var bätttre förklaring..men mer mat i den bemärkelsen kg kan det aldrig bli. Och det tar antagligen lite längre tid att äta upp allt än vad ett mer koncentrerat foder skulle gjort....men vad gör väl det då din häst har hela natten på sig att äta.
 
Sv: För stor volym?

Mynta2 skrev:
Det var värst vad mycket oro för volymen-frågor det dykit upp...varför är du orolig för just VOLYMEN ? Även om du ger 0,5 kg och det fyller hela krubban så är det ju fortfarande bara 0,5 kg. Det kan ju aldrig bli mer mat om man bara ger xx kg...volymen gör ju inte maten tyngre eller mer...den är ju bara mera utbredd så att säga. Tar mer plats på en liten yta om det var bätttre förklaring..men mer mat i den bemärkelsen kg kan det aldrig bli. Och det tar antagligen lite längre tid att äta upp allt än vad ett mer koncentrerat foder skulle gjort....men vad gör väl det då din häst har hela natten på sig att äta.

Fast oavsett vad det väger i kilo, så kan ju just VOLYMEN bli för stor. Magsäcken rymmer ju sett i volym (liter). Och om 1 kg av något foder blir 15 liter i volym så ryms det inte i magsäcken utan det kommer att passera för fort och inte bli utnyttjat helt som det ska.

Alt är att hästen slutar äta när den är mätt, för att fortsätta äta sen, och då är det ju ingen fara. Sålänge den inte äter mindre hö just för det blir för stor volym.

Och nu är hack att jämställa med grovfoder, men det är ett strålande ex på volym.

1 kg av min havrekross är 2 liter.
1 kg av min kornkross är 1.75 liter.
1 kg lucernhack är ungefär 8 liter.
1 kg lucernpellets är ungefär 1½ liter.

Så, samma vikt men en STOR skillnad i volym, och magsäcken rymmer just en viss volym.
 
Sv: För stor volym?

Jag har försökt att ge hästen lite hö innan krafftfodret men han har lärt sig att han kommer att få kraftfoder och därför äter han inte något hö utan står och hänger vid boxdörren - å andra sidan går han i en gräshage och har därmed grovfoder i magen när han kommer in (även om det kanske inte är näringsrikt)
 
Sv: För stor volym?

Tack! :)

Så mängden vatten påverkar inte alls, han får även vatten i lucernet (ca 2 liter)?

Hur stor volym har en hästmage hos en 158 cm hög och ca 500 kg tung häst - hur kan man på, ett ungefär, beräkna denna volym.
 
Sv: För stor volym?

Näringen i grovfodret spelar inte så stor roll i det sammanhanget, så om han kommer direkt från gräset när han får kraftfodret är det ingen fara.

Jag skulle dock försöka vänja om hästen så att han äter några tuggor hö innan han får kraftfodret. När jag fodrar i stallet (tyvärr gör inte alla så...) ger jag alla hästar hö, och väntar sen med kraftfodret tills hästarna står och äter lugnt av höet. De flesta har lärt sig att det inte lönar sig att tigga, utan de äter höet direkt när de får det.
 
Sv: För stor volym?

Jag har försökt att vänja honom vid det, men i och med att han äter gräs hela dagen är han inte hungrig när han kommer in och därför låter han bli höet... Jag har funderat över om jag skulle be stallägaren att ge honom kraftfodret när hon kommer ut till stallet för sista gången innan natten (vid 23-tiden) - men då riskerar jag samtidigt att ingen märker om han skulle få foderförstoppning timmarna efter kraftfodergivan.
 
Sv: För stor volym?

Albatross skrev:
Tack! :)

Så mängden vatten påverkar inte alls, han får även vatten i lucernet (ca 2 liter)?

Hur stor volym har en hästmage hos en 158 cm hög och ca 500 kg tung häst - hur kan man på, ett ungefär, beräkna denna volym.

Varf ger du vatten i lucernhack??

Det påverkar inte sålänge det hälls på strax innan fodring (dvs det måste drickas först), men det känns rtt onödigt om du frågar mig. Def på lucernet.

ca 10 kg brukar man säga att en hästs magsäck rymmer, det är ingen större variation så mellan raserna.

Bra sidtips: http://www.stalljmk.com/hastkunskap/foder2.html
 
Sv: För stor volym?

Så länge det finns gräs han kan äta av innan han går in är det ju ingen fara, men till vintern kan det ju vara idé att prova igen. :idea: Då är han ju tom i magen när han kommer in, och är kanske mera sugen på höet även om han får vänta på kraftfodret? :d
 
Sv: För stor volym?

Albatross skrev:
Jag har försökt att ge hästen lite hö innan krafftfodret men han har lärt sig att han kommer att få kraftfoder och därför äter han inte något hö utan står och hänger vid boxdörren - å andra sidan går han i en gräshage och har därmed grovfoder i magen när han kommer in (även om det kanske inte är näringsrikt)

Ge honom hacket först då, det räs som grovfoder. Sen, går han på gräs är det ingen fara om han äter kraftfoder direkt. Men är du orolig så ge honom hacket först då och sen det andra. (eller häll hacket ovanpå det andra kraftfodret)
 
Sv: För stor volym?

Han får vattnet i hacket eftersom han annars hostar, vilket egentligen är konstigt då han äter hö utan problem och hacket är hygieniskt.

Det där med att ge hacket först var en mycket god idé - en sådan som man undrar varför man inte kom att tänka på tidigare :o.

Tack för länken :)! Dessa sidor kommer nog besvara de flesta av mina funderingar!
 
Sv: För stor volym?

Alexandra_W skrev:
Fast oavsett vad det väger i kilo, så kan ju just VOLYMEN bli för stor. Magsäcken rymmer ju sett i volym (liter). Och om 1 kg av något foder blir 15 liter i volym så ryms det inte i magsäcken utan det kommer att passera för fort och inte bli utnyttjat helt som det ska.

Alt är att hästen slutar äta när den är mätt, för att fortsätta äta sen, och då är det ju ingen fara. Sålänge den inte äter mindre hö just för det blir för stor volym.

Och nu är hack att jämställa med grovfoder, men det är ett strålande ex på volym.

1 kg av min havrekross är 2 liter.
1 kg av min kornkross är 1.75 liter.
1 kg lucernhack är ungefär 8 liter.
1 kg lucernpellets är ungefär 1½ liter.

Så, samma vikt men en STOR skillnad i volym, och magsäcken rymmer just en viss volym.


Men, har du tänkt på att hästen förhoppningsvis tuggar maten innan den sväljer? ;) :D
 
Sv: För stor volym?

pinky skrev:
Så länge det finns gräs han kan äta av innan han går in är det ju ingen fara, men till vintern kan det ju vara idé att prova igen. :idea: Då är han ju tom i magen när han kommer in, och är kanske mera sugen på höet även om han får vänta på kraftfodret? :d

Jag prövade att ge honom lucern (och hö) innan kraftfodret, det gick inte alls. Han tog en tugga och stod sedan och hängde vid boxdörren medan han iakttog varje steg jag tog. Men jag borde vara glad, för det betyder att han inte går hungrig - vi får se hur det blir till vintern...
 
Sv: För stor volym?

Men var det inte kvällsmat det handlade om ?...Många timmar man kan äta på..Vet ju att Lilla C INTE åt upp sin VOLYM MÄNGD på morgonen ( kort om tid) , men däremot när jag tog in henne på eftermiddagen åt hon det som var kvar sedan frukost...så jag räknade detta som frukost. Kvällen blevo lika mycket volym..men där hade hon MER tid att äta...
 
Sv: För stor volym?

Mynta2 skrev:
Men var det inte kvällsmat det handlade om ?...Många timmar man kan äta på..Vet ju att Lilla C INTE åt upp sin VOLYM MÄNGD på morgonen ( kort om tid) , men däremot när jag tog in henne på eftermiddagen åt hon det som var kvar sedan frukost...så jag räknade detta som frukost. Kvällen blevo lika mycket volym..men där hade hon MER tid att äta...

Jovisst, och trådskaparen har inga som helst problem med volymens om sagt. Jag bara vände mig emot att du sa att ½ kg är ju ½ kg och volymen inte är viktig, för det är den ju. Jag gav ju lika till K när hon var liten, största målet (och volymen) till natten just för att då hade hon hela natten på sig att peta i sig det.

menade mer att man generellt inte bara kan bortse från volym.
 
Sv: För stor volym?

Alexandra_W skrev:
ca 10 kg brukar man säga att en hästs magsäck rymmer, det är ingen större variation så mellan raserna.

Jaha, var det inte du som pratade om att kg är olika i volym?

då frågar jag hur många liter rymmer magsäcken på pållen? ;)

har en shettis lika stor magvolym som en ardenner?? :eek:
 
Sv: För stor volym?

goamarie skrev:
Jaha, var det inte du som pratade om att kg är olika i volym?

då frågar jag hur många liter rymmer magsäcken på pållen? ;)

har en shettis lika stor magvolym som en ardenner?? :eek:

Det ska stå just LITER. INTE kg. *man ska inte sitta vid datorn när man är uppriven*

Så tio LITER brukar man säga att en hästs magsäck väger alltså. Och det är ingen större skillnad mellan en ardenner och en shettis nej, konstigt nog. Tänk dig hur stor en tiolitershink är, så inser man att det är rätt liten magsäck för så stora djur, och den blir rätt liten inuti en shettis med. Anledningen till den lilla magsäcken är ju att det är flyktdjur som ska kunna fly fort, och då kan man inte ha en tung och proppfull och däst mage. Jmf man med t ex hundar kan de sett till sin storlek proppa i sig betydligt mycket mer, men då kan de inte heller fly lika bra om det krävs, men de behöver det inte heller.

Så, svaren är att tio LITER ungefär rymmer magsäcken på en häst (i KILON har jag ingen aning, jag skrev fel som sagt), och det är ingen direkt skillnad på en shettis och en ardenner nej.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 057
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 201
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 192
S
Foder & Strö Hej. Jag måste fråga, ja har en häst som blir stirrig av havre vi bestämmde oss för att ge honom korn istället och han blev genast...
Svar
18
· Visningar
1 177
Senast: Sanna4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp