för smal!!

X

xHannax

hej jag har ett stort problem med min halvblodsvalack jag köpte honnom i februari och du va han jättesmal jag lyckades kanske få upp honom 70kg eller nåt men nu börjar han gå ner igen vad ska jag göra?? han får mycket mat tycker jag ca 10kg hösilage, 2½ kg havre, 1½ kg kraftgroov, 1½ kg kraft sport och mineraler och vitlök.. finns det något jag kan ändra på?? han har även fåt massa jäst men det hjälpte ej.. han är robust byggd och är 163cm hög. är det någon sam har
/ ha haft samma problem ?
*snälla hjälp mig*
 
mina stora hästar går på 10 kg HÖ och eftersom hösilage är blötare och väger mer så tycker jag det låter lite med 10 kg så jag skulle nog höja grovfodergivan. Vet du näringsinnehållet på hösilaget?
 
jag ska ha det någon stans men dt är väldigt bra hösilage han har fått 14kg innan han kom ut på bete men jag ska nog ta och höja det igen ..
*tack* hanna
 
Lucernpellets är jättebra att "göda upp" hästarna med. Min häst var spinkig när jag köpte honom och det var väldigt svårt att få honom att lägga på sig. Blev tipsad om att ge honom lucernpellets, och det funkade kanonbra.
Har du avmaskat din häst?
Magsår kan dom också tappa vikt av.
Går dom på bete så kan dom ju också tappa vikt, dom rör sig ju ofta mycket då osv.
 
jo han är nyligen avmaskad me3n jag ska testa att öka hösilaget och så ska jag köpa lucernpellets..
*tack* hanna
 
Kola tänder, avmaskning och allt annat som kan tänkas påverka aptit och hull.

Har du analyserat grovfoder och har du räknat på foderstaten? 10 kg hösilage säger egentligen ingenting om du inte vet värdena (och låter generellt lite för en stor häst).

Oavsett om du räknat på foderstaten eller inte, öka grovfodergivan. Hästar är individer och har olika behov - vissa behöver mer än andra!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 982
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp