För mycket protein = mager häst

alice

Trådstartare
Jag har i början av aug fått hem min nya häst. Hon var ganska tunn när hon kom och fick genast gå ut på dygnet-runt-bete. Hon la på sig precis lagom mycket och ganska snabbt (tillskottsfodrade med 2 kg nya groov/dag)
Den 18 aug kom hon in på stall. Hon ställdes ganska omedelbart på en uträknad foderstat som redan då låg över allt vad tabeller heter. :crazy: Nu tycker jag att hon börjar tappa igen. :cry: Kan det vara så att det är för mycket protein i foderstaten och det är därför hon tappar? :confused: Hon står idag på 105 MJ och 822 gSRP. Jag har medvetet ställt henne på en hög kvot pga tre orsaker:
+ hon är rejält omusklad
+ litar inte 100 på analysen
+ förra våren föll ALLA stora hästar ur muskulärt på stallets hösilage trots analys som visade kvot på 7 i hösilaget. :confused:

Därför står hon idag på:
10 kg hösilage (67 % ts, 7 MJ och 50 gSRP, allt /kg foder)
1,5 kg nya groov
1,3 kg havre
0,5 kg betfor
100 g miner blå
1 mått VSL
2 "kaffemått" shy-feeder b

Kan det vara så att hon lättare går upp i vikt om jag sänker proteinet tro, men vågar jag då öka hösilaget ytterligare? Kan tyvärr inte ge fri tillgång på grovfoder.

Det gäller ett halvblodsto på 163 cm m fullblod i. Ganska smäckert byggd. Tänderna kollade vid vetbesiktning och ok. Avmaskad enligt alla konstens regler.
Nu ska hon UPP i vikt! Hjälp!

//Alice
 
Sv: För mycket protein = mager häst

Jag har till viss del gjort den erfarenheten, att för mycket protein i foderstaten har effekten att hästen magrade av (och tappade muskler av den anledningen att han hade för lite energi för att orka jobba ordentligt).

När vi lade om foderstaten blev det mycket bättre på 1-2 månader. Den här hästen kunde inte helt sätta muskler (främst över korset), några veterinärer trodde detta kunde bero på svåra parasitangrepp som unghäst (men det är bara mer eller mindre troliga teorier).

Jag gick på det klassiska goda rådet att öka på proteinet för hästen var klen. Det blev en ond cirkel, ju mer an magrade ur, desto mer protein slängde jag i honom. Till slut började jag läsa allt jag kom över, pratade med alla som fanns tillgängliga och fick rådet att lägga om foderstaten med en lägre kvot (vi behöll ungefär samma mängd energi men med lägre kvot SmRp/MJ).

Å andra sidan hade jag förra säsongen en helt sanslöst hög kvot p g a ett kalashö (bortåt 13!). Men det är en annan häst och hon var superfin på bara detta hö och en näve havre och betfor.

Det är jättesvårt att veta vad som hjälper dig, nu har du i alla fall mina erfarenheter...
 
Sv: För mycket protein = mager häst

Ja det kan det vara. Prova att byta grooven mot grund kanske?

Orkar inte räkna men hur många Mj ligger hon på ungefär?
 
Sv: För mycket protein = mager häst

100 MJ behöver inte vara särskilt mycket. Min mammas gamla varmblodstravare på 450 kg behöver runt 100-110 MJ när han går i hagen.

Men jag håller med övriga inlägg också, att jag tror på att en hög smrp/MJ-kvot kan vara "boven". Men jag skulle nog prova att höja energin lite till och hjälper inte det heller skulle jag nog sänka Smrp/MJ-kvoten, som sista utväg.

mvh Jessica
 
Sv: För mycket protein = mager häst

Idag ligger hon på 105 MJ och 822 gSRP, det är ju en kvot på 7,8 vilket är högt! Funderar på att öka energin och samtidigt byta ut halva groovmängden mot sport till att börja med och se vad som händer. Tänkte öka med 10 MJ så hon hamnar på 115 MJ. Alternativt funkar det ju att ge bara sport (som har något lägre kvot än grund) och då hamnar kvoten på 6,9 ungefär.

//Alice
 
Sv: För mycket protein = mager häst

Jag skulle nog prova att lägga till 1-2 kg Sport och se vad som händer.

mvh Jessica
 
Sv: För mycket protein = mager häst

Då provar jag det istället! :bow: Du verkar ha koll på det här med foder.
Inspekterade damen idag och sååååååå mycket har hon inte tunnat ur efter installningen, men tunnat har hon gjort och går hon ner ett endaste gram är det för mycket. :( Det är ju tur att hon har aptit iaf.

//Alice
 
Sv: För mycket protein = mager häst

Det behöver ju inte vara fel kvoten, det kan helt enkelt vara så att hon får för lite energi bara. (med största säkerhet)
I nuläget är det väl troligt att hon utvinner energi från proteinet också och det är ju jobbigare att bryta ner och göra om till MJ.
Sen att kvoten kan vara onödigt hög...

Lycka till iallafall! :banana:
 
Sv: För mycket protein = mager häst - fel

resonemanget stämmer ej om man tror att hästar blir magra av för mycket protein - nej det är energin som brister! och då tar hästen av sina kroppsreserver, även protein musklerna för att använda till energi i arbete.
troligen är det flera fel du råkat utför: provtagningen av fodret har inte gjorts representativt, fel torrsubstanshalt på hösilaget används i foderstatsberäkningen, fel mängder ges till hästen + att du kanske underskattat hästens arbete och att den kanske bränner mer energi än andra...
till normala hästar spelar inte hög proteinhalt så stor roll men är det en distanshäst så bör du sikta på att hålla dig på normvärdet, dvs 6 g smb råprto per MJ
 
Sv: För mycket protein = mager häst - fel

Vet du varför hög proteinkvot skulle vara mer negativt just för en distanshäst?
PL
 
Sv: För mycket protein = mager häst

Det jag märkte ett år när vi hade ett grovfoder med "på tok" för högt proteinvärde (över 100/kg foder!) på hösilaget, var att hästarna (islandshästar) blev muskelfattiga men feta.

Istället för att sätta muskler av proteinet så "slog det över" och blev motsatt effekt.
Hästarna reds och jobbades på samma sätt som säsongen innan och det gällde samtliga våra ridhästar. Unghästarna däremot, de kunde tydligen tillgodogöra sig den höga proteinhalten bättre, för de var musklade och fina.
 
Sv: För mycket protein = mager häst - fel

peter_lundin skrev:
Vet du varför hög proteinkvot skulle vara mer negativt just för en distanshäst?
PL
överskott av protein måste utsöndras och det sker via urinen (urinämne) och till det går det en massa vatten - och - som är viktigt för en distanshäst - det gäller för den att ha en bra vattenbalans och inte i onödan behöva göra sig av med en massa vatten via urinen, denna effekt är dock kortvarig och utfodrar man med proteinfattigt foder några dagar före tävlingen så är ju problemet bort - men andra tillkommer förstås, mikroberna i grov tarmen ej vana vid nya fodret etc...
 
Sv: För mycket protein = mager häst

Moniq skrev:
Det jag märkte ett år när vi hade ett grovfoder med "på tok" för högt proteinvärde (över 100/kg foder!) på hösilaget, var att hästarna (islandshästar) blev muskelfattiga men feta.

Istället för att sätta muskler av proteinet så "slog det över" och blev motsatt effekt.
Hästarna reds och jobbades på samma sätt som säsongen innan och det gällde samtliga våra ridhästar. Unghästarna däremot, de kunde tydligen tillgodogöra sig den höga proteinhalten bättre, för de var musklade och fina.

det som beskrivs i denna tråd är en helt ny fysiologiskt förhållande, det är i och för sig sant att överskottet på protein i fodret omvandlas till energi som kan ansättas till fett men att det "slår över" dvs hästen tappar muskler då den överutfodras med protein är inte känt i nån vetenskaplig litteratur - stor sensation om så är fallet! (energi kostnaden för att bli av med kväveöverskottet är väldigt liten) - kul myt, jag skall lägga den på listan över knasiga missuppfattningar
 
Sv: För mycket protein = mager häst

experten skrev:
det som beskrivs i denna tråd är en helt ny fysiologiskt förhållande, det är i och för sig sant att överskottet på protein i fodret omvandlas till energi som kan ansättas till fett men att det "slår över" dvs hästen tappar muskler då den överutfodras med protein är inte känt i nån vetenskaplig litteratur - stor sensation om så är fallet! (energi kostnaden för att bli av med kväveöverskottet är väldigt liten) - kul myt, jag skall lägga den på listan över knasiga missuppfattningar
Vanlig (miss)uppfattning!
PL
 
Sv: För mycket protein = mager häst - fel

experten skrev:
överskott av protein måste utsöndras och det sker via urinen (urinämne) och till det går det en massa vatten - och - som är viktigt för en distanshäst - det gäller för den att ha en bra vattenbalans och inte i onödan behöva göra sig av med en massa vatten via urinen, denna effekt är dock kortvarig och utfodrar man med proteinfattigt foder några dagar före tävlingen så är ju problemet bort - men andra tillkommer förstås, mikroberna i grov tarmen ej vana vid nya fodret etc...
Bra förklaring men jag är lite tveksam om den verkligen håller för en häst med ett rimligt proteinöverskott som får i sig tillräckligt med salt.
PL
 
Sv: För mycket protein = mager häst

experten skrev:
kul myt, jag skall lägga den på listan över knasiga missuppfattningar
Roligt att kunna stå till tjänst att öka på listan ;) :D

Jag har aldrig hört om denna "miss"uppfattning tidigare och har vare sig någon uppfattning, eller missuppfattning ;) om det.

Det är ingen "vetenskap och beprövad erfarenhet" vi bara konstaterade att så skedde för våra 4 ridhästar. De växande unghästarna däremot var fina och musklade hela tiden. När vi fick det extremt proteinrika hösilaget utbytt framåt senvintern, till ett med mer "normala" värden, började ridhästarna muskla på sig igen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 114
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har min 8 åriga gotlandsruss på ett lösdriftsstall med hösilage och är i valet och kvalet att släppa i hage med fri tillgång. Har pratat...
2
Svar
20
· Visningar
1 746
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Avels fråga
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp