För mycket fosfor

Jfrelin

Trådstartare
Hur jag än räknar så får jag för mycket fosfor i min foderstat. Kvoten Ca/p blir 1,6 och det är ju okej.
Men fosforet i sig är för mycket. Hon behöver 21,6 g och får 33,8.
Ca är behövet 36 och hon får 55.

Är det farligt med för mycket fosfor även fast kvoten stämmer?
 
Hur jag än räknar så får jag för mycket fosfor i min foderstat. Kvoten Ca/p blir 1,6 och det är ju okej.
Men fosforet i sig är för mycket. Hon behöver 21,6 g och får 33,8.
Ca är behövet 36 och hon får 55.

Är det farligt med för mycket fosfor även fast kvoten stämmer?
Var kommer överskottet ifrån? Det är inte farligt för hästen men ökar övergödningen av våra marker.
 
@Madick Tack för svaret :) Brukar köra Hästsveriges program och på allt annat står det att du har för mycket men det är inte farligt men på fosfor stod det inte om det var farligt eller ej.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 230
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 224
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp