för mycket energi?

L

Lotta_H

Jag skulle vilja ha råd i en fråga.. jag vill att min häst ska få tillgång till så mycket grovfoder som möjligt (allra helst fri tillgång), i nuläget får hon 11 kg hö om dagen, samt halm, och det fyller hela hennes energibehov + lite till.

Dessvärre fyller det inte proteinbehovet, och kraftfodret ger oundvikligen ännu mer energi. Ska jag, så länge hon inte blir överviktig, bara se till att kvoten hålls på en bra nivå (i nuläget 6,5)? Eller borde jag minska högivan?

I dagsläget ger hennes foderstat 25% mer MJ än hennes behov (räknat med tillägg för lättare träning och att hon är svårfödd), detta trots att jag fodrar med energisnålt strå- och muslifoder, samt soja. Jag skulle nog behöva få i henne ännu mer protein och då stiger energin ytterligare.

Hur gör ni som ger fri tillgång till hö? Får ni ge mycket kraftfoder för att balansera energiintaget? Jag förstår att det är olika beroende på hökvalitet, men jag är nyfiken!

skulle bli jätteglad för svar!

Lotta
 
Hur kan du få för lite protein om du ändå har en kvot på 6.5? :confused:

Vi balanserar upp med lusern så då behöver vi inte ge "riktigt" kraftfoder utan får all vår energi från hö i olika former.
 
Hej och tack för ditt svar! Hon har stått på samma foderstat i några månader nu, och anledningen till att jag vill höja kvoten (kanske bara under en period) är att hon har väldigt svårt att sätta muskler och fortfarande är lite bukig.

Hon får huvudsakligen proteinrikt stråfoder (typ lusern) och väldigt lite kraftfoder.

Jag vill mest veta hur viktigt det är att man håller sig på rätt energinivå, så länge hästen inte blir överviktig eller "överenergisk".
Skulle ni sänka högivan för att på så sätt kunna få en foderstat som matchar hennes behov, eller är det ok att ligga lite över?
 
Ja, så borde man kunna se det..

Men om man tänker så här; jag har en sambo som är väldigt tunn. Han kan vräka i sig chips, dricker läsk varje dag och är helt torsk på allt med en fetthalt på över 30%. Han rör aldrig på sig om han absolut inte måste, men han går aldrig upp i vikt! Men om han mår bra, det är en annan fråga..

Kan det inte finnas hästar med samma (avundsvärda :d) förbränning? Nu får ju hästen i fråga inte i sig något onyttigt- och inte heller några våldsamma mängder. Men kan man tänka att mer eller mindre energi inte spelar någon roll så länge det inte sätter sig? Kan man alltid lita på ögat?

Lotta
 
Men din häst äter ju inte onyttiga saker heller?! Du kan ju inte jämföra fel med för mycket och behov. Har hästen jättehög förbränning så behöver den ju mycket mat.
 
ja, det kanske var ett dåligt exempel, men det var bara en tanke som dök upp.

Vad jag menade var att det finns människor (hästar?) med stabil vikt som inte förändras nämnvärt, oavsett om man äter mer eller mindre. Spelar då energiintaget ingen roll så länge vikten är ok? Finns inga andra negativa aspekter än viktökning?

Det var en generell fråga, och jag hårddrog det ganska rejält.
 
Om hullet bibehålls så är det ju bara din ekonomi som tar stryk om du kunde ge mindre :D
 
När du skriver att kvoten i foderstaten är 6,5 är halmen medräknad då?

Prova att lägga in halmen i foderstaten med ca 5 MJ per kg och se var kvoten hamnar då. Den kanske hamnar under 6 och isåfall har du eventuellt en anledning till din hästs bukighet.

Man kan aldrig säga att en hästs energibehov stämmer med tabeller, det är väldigt sällan det gör det.

Gå istället på vad hästen äter och hur den ser ut på det.

För smal = mer MJ, för tjock = mindre MJ.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder, hur löser ni fodringar på vardagar? Jag går i skolan och mina föräldrar jobbar. Än är det inget problem då dem...
Svar
8
· Visningar
1 524
Senast: Marty
·
Foder & Strö Jag behöver få i min unghäst (blir 1 år i maj) både mer energi och protein. Han får bra hö (kvot 6,2) men får inte i sig tillräcklig...
Svar
18
· Visningar
1 454
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp